Formy i rodzaje content marketingu

Formy i rodzaje content marketingu

Działalność w sieci wymaga znajomości niektórych pojęć, a zarazem wdrażania przemyślanych strategii, które wspólnie ułatwiają osiąganie założonych celów. Dziś dowiesz się czym jest content marketing, jakie wyróżniamy jego formy oraz rodzaje, a także, dlaczego warto przyswoić tę wiedzę. Zaczynajmy!

 

Czym jest content marketing? Definicja

Content marketing zwany jest także marketingiem treści. To strategia marketingowa, która polega przede wszystkim na tworzeniu oraz dystrybucji różnego rodzaju treści. Jej głównym celem jest dotarcie do określonej grupy docelowej w taki sposób, aby zachęcić ją do podjęcia z góry założonych działań. Mowa tu przykładowo o wykupieniu usługi, zamówieniu towaru i tym podobnych. Słowem, reakcja odbiorców ma w założeniu przynosić twórcy zysk. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że content marketing opiera się na budowaniu oraz utrzymywaniu relacji z grupą docelową, a nie na jednorazowym kontakcie.

CEL: nakłonienie odbiorcy do określonej reakcji (np. sprzedaż)

SPOSÓB: trwała relacja twórca-odbiorca budowana poprzez treści

REZULTAT: obopólna korzyść:

  • twórca: zyskuje wierne grono odbiorców, którzy w rezultacie mogą stać się jego klientami, a tym samym przynieść oczekiwany zysk
  • odbiorca: dostęp do pożądanych, wiarygodnych informacji

 

Formy i rodzaje content marketingu, czyli klucz do sukcesu

Mówiąc o formach content marketingu w sferze e-commerce, możemy wymienić w szczególności: tekst, grafikę oraz wideo. To niejako Święta Trójca tej branży, która kształtuje całą przestrzeń internetu. Inaczej jest jednak w przypadku ich poszczególnych rodzajów. Tu trudno wymienić wszystkie przykłady, bowiem byłaby to niekończąca się lista. Niemal wszystko, co widzisz w sieci jest w pewnym sensie content marketingiem. Słowem, ile pomysłów, tyle jego rodzajów. Skupmy się więc na wiodących treściach, które są najczęściej wykorzystywane przez twórców e-commerce.

Treści tekstowe

Blogi. Znane od dawien dawna, dziś przeżywają swój renesans. Nie są to jednak te blogi, które znamy z czasów raczkującego internetu. Obecnie bardzo często wykorzystywane są w sklepach internetowych do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Ponadto mogą posłużyć jako narzędzie do budowania wizerunku eksperta oraz docierania do określonej grupy docelowej. To jednocześnie świetnie miejsce do gromadzenia najczęściej poszukiwanych przez daną grupę docelową informacji.

Recenzje. Nie od dziś wiadomo, że ludzie lubią sięgać po opinie o danym produkcie czy usłudze przed dokonaniem zakupu. Z tego powodu recenzje stają się świetną metodą na promocję marki. Najlepiej, aby były tworzone przez osobę ciesząca się zaufaniem w określonym środowisku.

Wywiady. Są idealnym narzędziem do tworzenia contentu. Wywiad może okazać się świetną przestrzenią do promocji działalności artystycznej, danej osoby czy marki. Rozmowa z przedstawicielem, spisana w przemyślany i przystępny sposób, może dostarczyć czytelnikowi poszukiwanych informacji, a tym samym przynieść twórcy zysk.

Opisy produktów. Absolutny must have w sklepach internetowych. Są nie tylko źródłem cennych informacji o towarze, ale także niezawodnym narzędziem do optymalizacji strony pod zasady SEO. Niepozorne, ale bardzo skuteczne w e-commerce.

Listy „TOP”. 10 najlepszych, najciekawszych, najtańszych… można tak wymieniać bez końca. Z pewnością spotkałeś się z tego typu wyliczeniami, które można spotkać na blogach czy kanałach social media. Sprawdzają się idealnie do budowania relacji z odbiorcami oraz dostarczania im poszukiwanych informacji.

FAQ. To zbiór najczęściej zadawanych pytań i towarzyszących im odpowiedzi, dzięki którym odbiorca szybko znajduje potrzebne mu dane. Mogłoby się wydawać, że nie ma tu elementu budowania relacji. Nic bardziej mylnego! Gdy użytkownik szybko znajduje odpowiedzi na nurtujące go pytania, poziom jego satysfakcji z pobytu na stronie znacząco rośnie. To w konsekwencji przyczynia się do zrodzenia się więzi.

E-book. Jest zdecydowanie najbardziej wymagającym rodzajem content marketingu. Tu niezbędna okaże się pozycja eksperta i realna wiedza na ściśle określony temat. E-book może z kolei przynieść szybszy i większy zysk niż pozostałe rodzaje.

Treści graficzne

Zdjęcia. Innymi słowy, tzw. photo-sharing. To domena współczesnych celebrytów internetowych, którzy poprzez udostępnianie najróżniejszych fotografii tworzą bazę odbiorców oraz budują z nimi relacje. Zdjęcia są niejako spoiwem na linii twórca-grupa docelowa.

Infografika. W przejrzysty sposób (a zarazem przyjemny dla oka) przedstawia najważniejsze informacje. Może być wykorzystywana na najróżniejszych portalach.

Memy. Wielu twórców stroni od elementów humorystycznych na drodze do promocji marki w obawie o zarzut braku profesjonalizmu. To duży błąd! Dawka uśmiechu na twarzy odbiorcy to najlepsza metoda do tworzenia stałej więzi.

Prezentacje multimedialne. Mało popularny rodzaj content marketingu, jednak warto o nim wspomnieć. Prezentacje sprawdzą się w szczególności w środowisku biznesowym, gdzie stanowią główną metodę przekazywania informacji.

Treści wideo

Filmy. Najobszerniejszy rodzaj content marketingu. W zasadzie mogą one być niejako wizualnym przedstawieniem wszelkich pozostałych form (tekstowych czy graficznych). Poradniki, lifestyle, recenzje, testowanie produktów, wywiady… lista może być naprawdę długa. Ich przewagą jest przede wszystkim komfortowy odbiór, który nie wymaga od odbiorcy żadnego zaangażowania.

Webinary. Seminarium internetowe imituje realne spotkanie, dzięki czemu buduje i wzmacnia więzi jak nic innego. Przysparza odbiorcy dużej ilości pożądanych informacji, bardzo często specjalistycznych, dlatego jednocześnie wzmacnia zaufanie i wzbudza satysfakcję. Pozwala zarazem na efektywną promocję oraz pozyskanie klientów.

Screencast. To promocja towarów czy usług w formie prezentacji live, najczęściej za pośrednictwem social media. Obecnie chętnie wykorzystywany przez sklepy odzieżowe na Facebooku. Skraca dystans pomiędzy twórcą a odbiorcą, jednak możliwości bezpośredniego dotarcia do grupy docelowej mogą być nieco ograniczone.

 

Content marketing a social media

Jak się z pewnością domyślasz, wszelkie social media stanowią idealne ujście dla tworzonych treści. Z czego wynika ten fenomen? Cóż, jak sama nazwa wskazuje, media społecznościowe znacznie ułatwiają dotarcie do grupy docelowej oraz jej późniejsze zatrzymanie. Nietrudno tu o zbudowanie wiernej grupy odbiorców, z którą stworzysz trwałe więzi. Sprawę ułatwia bezpośredni, niezwykle prosty kontakt oraz bardzo duża liczba użytkowników tego typu portali.

Gdzie publikować treści? Najpopularniejsze social media

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Twitter
  • LinkedIn

Pamiętaj, że wybór social media nie może być przypadkowy. Uzależnij swoją decyzję od kilku czynników, takich jak: rodzaj oferowanych produktów/usług, grupa docelowa, forma tworzonych treści, a także charakter przekazywanych informacji. Przykładowo, nieefektywne okaże się prowadzenie specjalistycznych webinarów biznesowych na TikToku, z którego w większości korzysta młodzież. Z kolei bezcelowe będzie udostępnianie filmów lifestyle’owych na LinekdIn, gdzie zrzeszają się osoby z różnych branż w celach stricte zawodowych.

 

Korzyści płynące z content marketingu

Nie da się ukryć, że obecnie jest to najczęściej stosowana strategia marketingowa w przestrzeni wirtualnej. Niesie za sobą tak wiele korzyści, że nie sposób z niej zrezygnować. Umiejętnie rozplanowana oraz przeprowadzona może skutecznie wypromować markę, umożliwić dojście do grupy docelowej, a w konsekwencji przynieść oczekiwane zyski.

  • budowanie długotrwałej, silnej relacji z potencjalnymi klientami
  • kreowanie zaufania odbiorców dzięki wiarygodnym informacjom przedstawianym poprzez treści
  • zwiększenie ruchu na stronie
  • wzrost sprzedaży oraz grona klientów

 

Podsumowanie

Content marketing umożliwia zbudowanie wiernej grupy odbiorców poprzez udostępnianie interesujących ją treści.

Najlepszą przestrzenią do udostępniania tworzonych treści są wszelkie portale social media.

Najchętniej wykorzystywaną formą marketingu są wszelkie treści tekstowe. Wynika to z faktu, że mogą stanowić nie tylko samoistny content, ale także content poboczny, towarzyszący materiałom wideo oraz graficznym.

Spis treści: