Z czego powinien składać się (atrakcyjny) artykuł na blogu firmowym?

Już wiesz, że prowadzenie bloga firmowego wpływa na budowanie wizerunku i zwiększenie widoczności firmy, a tym samym ruchu na Twojej stronie internetowej. Zdajesz sobie również sprawę, że możesz dotrzeć do potencjalnych klientów i wyrobić pozycję eksperta w branży. Jednak, jak budować artykuły na blogu, aby były w pełni atrakcyjne i przydatne dla odbiorcy? Przed Tobą dziewięć elementów, z których każdy, dobrze wykorzystany, wpływa na zwiększenie atrakcyjności wpisu.

Tytuł

Tytuł artykułu powinien od razu wywołać u czytelnika chęć kliknięcia po więcej. Pamiętaj, że tytuł powraca w wielu miejscach – w wynikach wyszukiwarek, w publikacjach w mediach społecznościowych, w panelu Twojego bloga (najnowsze/najpopularniejsze posty), dlatego stosuj się do zasady 4U. Urgent (pilne), unique (unikalne), useful (przydatne), ultra – specyfic (dokładne), dzięki tej dewizie stworzysz optymalną wersję tytułu, który przyciągnie wielu użytkowników. Ponadto wyszukiwarki przywiązują duże znaczenie do tekstu umieszczonego w tytule (nagłówek h1) dla wypozycjonowania postu.

Wstęp

Z pewnością musi być krótki i wciągający. Zadaj w nim pytanie lub postaw hipotezę. Pozwól czytelnikowi zmierzyć się z tematem, aby przeczytał jak największą część artykułu. Jeżeli już kliknął po więcej, to właśnie przy wstępie możesz go najszybciej zniechęcić. Przemyśl tę kluczową część artykułu dwukrotnie, zanim ją wpuścisz do sieci.

Nagłówki

Żaden z nagłówków nie może być kiepski i wstawiony do tekstu mimochodem. Zwracaj uwagę na jego powiązanie z częścią artykułu, której dotyczy. Dobrą metodą jest rozpisanie szkicu całego wpisu, składającego się tylko z nagłówków. To swojego rodzaju spis treści, który ułatwi Tobie w znacznym stopniu pisanie całości. Nagłówek powinien charakteryzować się tymi samymi cechami co tytuł. Unikalny, przydatny i złożony z kluczowych słów (tak kochanych przez Google), zagwarantuje Tobie dobrze skomponowany wpis na bloga.

treści na blogu firmowym

Uwaga!

Budowanie zainteresowania artykułem to kluczowy element wpisu na blogu. Nie ma znaczenia czy chcesz wzbudzić zaciekawienie sobą, marką, produktem, usługą czy samym blogiem. Jeżeli dobrze skupisz uwagę czytelnika, jest Twój. Postaraj odpowiedzieć sobie na pytanie lub hipotezę zawartą we wstępie i stopniowo gwarantuj swojemu czytelnikowi rozwiązanie problemu. Oczywiście, im więcej ludzi, tym więcej potrzeb i nie zawsze będziesz znał je wszystkie, dlatego przyciągaj uwagę w różnych miejscach artykułu (przez nagłówki, grafiki, wypowiedź eksperta) oraz stopniuj ją, aby czytelnik sam doszedł do wniosku, że artykuł był dla niego ważny i pomocny.

Grafika

Nie wszystko musisz komunikować słowami (wręcz nie możesz!). Nie od dzisiaj wiadomo, że elementy graficzne przyciągają skupienie czytelnika. Jeżeli zamieścisz w nich odpowiednie, niezapychające layoutu treści, artykuł nie tylko zyska na atrakcyjności pod względem wizualnym, ale umocni Twoją pozycję eksperta w branży. Przy projektowaniu prostych grafik z pewnością pomogą narzędzia online (canva.com, pickmonkey.com), jednak pamiętaj, że im bardziej skomplikowana grafika, tym większe doświadczenie w projektowaniu musisz posiadać. Kieruj się prostymi zasadami: minimalizm, dobór palety kolorów do layoutu bloga lub logotypu firmowego oraz przewaga obrazu nad treścią.

Badanie

Zbadanie jednego z obszarów Twojej branży i przedstawienie własnych wniosków znacząco wzbogaci Twój artykuł. Z pewnością staniesz się bardziej wiarygodny, a tekst będzie oparty na twardych faktach. Przedstawiając badania, możesz również wykorzystać grafikę. Dobrym pomysłem będzie stworzenie pełnego badania w formie profesjonalnego, minimalistycznego pliku PDF (do pobrania, np. za zapis do newslettera dotyczącego produktów, Twojej marki lub firmy). Wtedy przedstaw w artykule tylko część swojej pracy badawczej.

Linki

Odnośniki w tekście są istotne, jeżeli chcesz zbudować i utrzymać pozycję eksperta. Nie dodawaj ich zbyt wiele i przemyśl, jakimi linkami możesz operować. Najbardziej przydatne, zarówno dla Twojej firmy jak i czytelnika będą odsyłacze do produktów (bezpośrednio do Twojego sklepu). Umieszczaj również linki do starszych wpisów. Tym zabiegiem zagwarantujesz sobie korzystanie z treści jak najdłużej. Warto również umieszczać odnośniki do źródeł zewnętrznych. Raz na jakiś czas możesz przecież docenić osobę lub firmę z branży. Jednak pamiętaj – nie linkuj bezpośrednio do konkurencji.

Podsumowanie

Pod każdym artykułem powinno znajdować się krótkie podsumowanie, aby przypomnieć czytelnikowi o najważniejszych założeniach wpisu. Być może odbiorca przewertował tekst i natrafił na te elementy, które najbardziej go interesowały, dlatego warto zaopatrzyć go w tzw. „wiedzę w pigułce”. Postaraj się, aby podsumowanie zawierało odnośnik do kolejnego artykułu o podobnym zagadnieniu. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że czytający zainteresuje się również tym tematem.

Stopka

W końcowym elemencie artykułu zawrzyj autora wpisu, krótki biogram oraz kontakt w celu zadania pytania lub wyjaśnienia wątpliwości. Pokazujesz wówczas, że stajesz się otwarty na czytelników i zabiegasz o ich opinie, a to niezwykle istotne w komunikacji z potencjalnym klientem.

Na koniec – przygotowałam dla Ciebie przykładowy layout wpisu na bloga firmowego. Pamiętaj, że nie jest konieczne używanie wszystkich elementów. Jeżeli jednak wykorzystasz je umiejętnie, z pewnością Twój artykuł znacznie zyska na atrakcyjności.


przykład wpisu na blogu firmowym

Spis treści: