Wyszukiwanie głosowe, a tworzenie treści
Trendy w tworzeniu contentu i jego pozycjonowania ulegają ciągłym zmianom.
Wiele obecnych zmian zostało przewidzianych już kilka lat temu, a dziś obserwujemy szybki rozwój technik i sposobów na pozycjonowanie treści w wyszukiwarce. Jeżeli prowadzisz działania marketingowe w sieci lub interesujesz się pozycjonowaniem stron, zapewne słyszałeś już o wyszukiwaniu głosowym. O co tak naprawdę chodzi i co to oznacza dla twórców treści? Zapraszam do artykułu.
Voice Search, czyli operuj głosem
W krajach anglojęzycznych Voice Search, czyli wyszukiwanie głosowe jest już standardem. W Polsce nie przekonaliśmy się jeszcze do tej formy wyszukiwania w 100%, ale wszystko do tego zmierza. Co ciekawe, dla osób zajmujących się kwestiami marketingu i pozycjonowania, wzrost popularności wyszukiwania głosowego nie jest absolutnie żadnym zaskoczeniem.
Już w roku 2017 Mary Meeker z CEO Kleiner Perkins Caufield & Byers przewidziała, że do końca 2020 roku nawet połowa zapytań miesięcznie będzie wykonywana za pomocą asystenta Voice Search[1]. Nie myliła się! Wyszukiwanie głosowe się coraz bardziej popularne, twórcom treści pozostaje więc dostosowanie się do nadchodzących zmian.
Z czego wynika popularność wyszukiwania głosowego?
Przede wszystkim z wygody. W czasach, kiedy każdą minutę życia staramy się planować, kiedy nie mamy czasu na żadne odstępstwa od założonego planu, szukamy rozwiązań, które przyspieszą nam działanie. Takim rozwiązaniem jest właśnie wyszukiwanie głosowe. Znacznie szybciej jest zadać pytanie niż je napisać. Mowa jest dla nas naturalna, pisanie już niekoniecznie. Popularność wyszukiwania głosowego jest więc przede wszystkim podyktowana oszczędnością czasu. Wyszukiwanie głosowe działa zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na komputerach stacjonarnych co oznacza że zakres jego użytkowania jest bardzo szeroki.
Jak działa wyszukiwanie głosowe w praktyce?
Załóżmy że zepsuł Ci się samochód. Mieszkasz w Warszawie i chcesz znaleźć dobrego mechanika, który naprawi twoje auto szybko i niedrogo. Wyszukując hasło standardowo wpisałbyś w wyszukiwarkę frazę typu “mechanik samochodowy Warszawa”.
Z pewnością otrzymałbyś całe mnóstwo wyników dopasowanych do wyszukiwanej przez Ciebie frazy. Gdybyś jednak zdecydował się na skorzystanie z wyszukiwania głosowego, Twoje zapytanie prawdopodobnie wyglądałoby zupełnie inaczej. Mógłbyś na przykład zapytać “który mechanik jest polecany w Warszawie” albo „Gdzie w Warszawie znajdę dobrego mechanika samochodowego?”. Cel tego wyszukiwania jest ten sam, jednak zapytanie wygląda zupełnie inaczej. Z czego to wynika? Otóż wpisywane w wyszukiwarkę frazy zazwyczaj mają formę równoważników zdań, kiedy jednak o to samo pytasz słownie, tworzysz już całe zdanie, bo to jest dla ciebie bardziej naturalne.
W jaki sposób Google wspiera wyszukiwanie głosowe?
W 2013 roku Google wprowadziło algorytm Koliber, który znacząco ułatwił wyszukiwarce rozumienie wypowiadanych fraz. Od tego czasu Google doskonale radzi sobie z rozumieniem kontekstów wypowiadanych naturalnie zdań, dzięki czemu wyszukiwanie głosowe jest o wiele efektywniejsze. Warto podkreślić że to samo pytanie można zadać na wiele różnych sposobów, używając synonimów. Google bierze to pod uwagę, rozpoznając synonimy fraz, rozumiejąc ich sens . Skąd jednak Google wie, jaka odpowiedź będzie konkretną odpowiedzią na zadane pytanie? Okazuje się, że do wyboru właściwej odpowiedzi Google wykorzystuje lokalizację użytkownika, a także jego zachowanie przed postawieniem pytania. Brzmi to nieco przerażająco, jednak nasze ruchy w sieci są skrzętnie analizowane przez wyszukiwarkę w celu dostosowania wyszukiwania głosowego do naszych potrzeb.
Jak tworzyć treści, które dadzą się znaleźć za pomocą wyszukiwania głosowego?
Aby jakaś treść mogła zostać wyszukana głosowo, musi zawierać odpowiedź na postawione pytanie. Jak już wspominaliśmy, frazy wyszukiwane głosowo zazwyczaj mają formę pytań. Treść, która ma zostać odnaleziona ma więc odpowiadać na postawione pytanie w jak najlepszym i najdokładniejszym stopniu. Klient, wyszukując frazę, zadaje pytania ogólne, jak i szczegółowe. Treść oferty, która ma zostać wyszukana musi odpowiadać na każde z tych pytań. Taki rodzaj tworzenia treści to tzw. lejek sprzedażowy. Swoją ofertą musisz zaspokoić potrzeby i oczekiwania każdego klienta- zarówno tego, który trafi na Twoją ofertę pierwszy raz, jak i tego, który ma już wiedzę na jej temat. Najważniejsze odpowiedzi na zadawane pytania powinny znaleźć się w tzw. feature snippets, czyli w wyróżnionych fragmentach treści, co korzystnie wpłynie na pozycjonowanie.
Nie słowa, a frazy
Z racji sposobu, w jaki konstruowane są zazwyczaj pytania, przy tworzeniu treści optymalizowanych pod wyszukiwanie głosowe bierze się pod uwagę nie tyle suche, pojedyncze słowa kluczowe, a frazy długiego ogona, czyli tzw. long tail. Dzięki zastosowaniu takich fraz, odpowiedzi na zadawane wyszukiwarce pytania będą łatwiej wyszukiwane. Istotne jest także stosowanie synonimów, bo jedno pytanie można zadać na kilka, a nawet kilkanaście różnych sposobów.
Nie istnieje gotowy przepis na treść idealną pod wyszukiwanie głosowe, jednak warto pamiętać o kilku złotych zasadach, które sprawdzają się zawsze.
Kilka stałych fraz
Choć każda oferta czy content ma być unikalny, istnieje kilka słów, które pojawiają się w wypowiadanych frazach wyszukiwania najczęściej. Do takich słów należy np. przymiotnik „tani”. W większości przypadków klienci szukający jakiejś usługi, zwracają uwagę na to, by była ona tania. Warto więc zawrzeć to słowo w treści swojej oferty. Podobnymi słowami są np. wyrazy „dobre”, „polecane”, „solidne” itp.
Używaj nagłówków
Google uwielbia nagłówki. Pamiętaj o ich stosowaniu i właściwym formatowaniu (H1, H2…). Treści zawarte w nagłówkach mają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W nagłówkach powinny znaleźć się słowa kluczowe, które zawrzyj także w treści strony i adresach URL.
Pytania i odpowiedzi
W treści Twojej oferty powinny znaleźć się pytania rozpoczynające się w standardowy sposób, czyli od słów „jak”, „jaki”, „gdzie” itp. Nie wystarczy jednak zawarcie samego pytania- musisz również na nie szczegółowo odpowiedzieć. Stworzenie treści z pytaniami i odpowiedziami może być sporym wyzwaniem, ale jest pewna sztuczka. Aby mieć pewność, że w treści strony zawarte zostały wszystkie pytania i odpowiedzi, jakie mogą przyjść do głowy potencjalnym klientom, stwórz na stronie zakładkę FAQ lub Q&A. W ten sposób stworzysz listę pytań i odpowiedzi, które będą wyglądały zupełnie naturalnie. Jeżeli masz kłopot ze sformułowaniem pytań, możesz skorzystać z przydatnej strony AnswerThePublic. Wystarczy, że wpiszesz w okienko wyszukiwania słowa kluczowe z długiego ogona, a strona sama podpowie Ci, jakie pytania w obrębie tych słów były zadawane wyszukiwarce.
Zadbaj o optymalizację strony
Aby wyszukiwanie głosowe było skuteczne w odniesieniu do Twojej strony, zadbaj przede wszystkim o certyfikat SSL, bez którego Google w ogóle nie będzie pozwalało na wyszukanie Twojej witryny. Ponadto zwróć uwagę na szybkość ładowania się Twojej strony, bo to również ma spory wpływ na pozycję w wyszukiwarce.
Podsumowanie
Wyszukiwanie głosowe to zupełnie nowe możliwości, nowe szanse i zadania, z którymi twórcy treści muszą się zmierzyć. Era wplatania w tekst nic nie wnoszących, sztucznych słów kluczowych właśnie przemija. Przewiduje się, że wyszukiwanie głosowe za jakiś czas stanie się główną formą wyszukiwania, warto więc zacząć przygotowywanie się do tej zmiany już dzisiaj.
[1] https://nowymarketing.pl/a/24187,voice-search-jak-tworzyc-tresci-aby-dac-sie-glosowo-znalezc
Spis treści: