Optymalizacja bloga firmowego pod kątem wyszukiwarek

Optymalizacja strony internetowej lub bloga firmowego to coś, od czego warto rozpocząć swoją przygodę z publikacjami w sieci. Bez niej efekty blogowania mogą być nieefektywne, nawet pomimo dobrej strategii i pomysłowości. Jak tworzyć ciekawe teksty zawierające frazy kluczowe? Na co zwrócić uwagę podczas optymalizacji bloga pod kątem SEO? Oto kilka wskazówek, jak to zrobić.

 

Widok bloga firmowego na urządzeniu mobilnym przy użyciu Responsinator.com
Widok bloga firmowego na urządzeniu mobilnym przy użyciu Responsinator.com

1. Responsywność – jednym z wymogów Google’a jest responsywna strona internetowa. Oznacza to nic innego, jak przystosowanie jej do wyświetlania na różnych rodzaju urządzeniach mobilnych, np. smartfonach lub tabletach. Większość szablonów stworzonych dla serwisu WordPress posiada taką opcję, więc nie trzeba się o to martwić – wystarczy sprawdzić w opisie skórki i włączyć podgląd. To, czy twój blog jest responsywny, można sprawdzić na responsinator.com.

2. Mapa strony (sitemap) – możesz ją wygenerować w kilka minut przy pomocy specjalnej wtyczki do kreowania map. Dzięki niej robot Google sprawniej zaindeksuje wszystkie adresy www, które znajdują się w obrębie naszego bloga. Żeby żaden link z naszej strony nie został pominięty, warto dodać plik z mapą strony w Google Webmaster Tools: to obowiązkowy punkt zarówno dla dużych witryn, jak i dla młodych blogów i stron internetowych.

3. Nagłówki – zadbaj o to, by na twoim blogu pojawiły się odpowiednie nagłówki, nazywane od angielskiego słowa header. Najważniejszym z nich jest H1 – ustala hierarchię i porządkują treści dla wyszukiwarki Google, a w dodatku najmocniej wpływają na pozycjonowanie stron. Powinien zawierać najistotniejsze informacje dla internauty i najlepiej użyć go tylko raz. Kolejne nagłówki, od H2 do H5, używane są do śródtytułów opisujących treść i można umieszczać je w większej ilości.

optymalizacja bloga firmowego pod kątem wyszukiwarek - content marketing
Przykładowy tytuł bloga firmowego – zawiera informację o tym, że jest to blog, dodatkowo o jakiej tematyce i do kogo należy (Magiaswiatel.pl).

4. Tytuł strony – to bardzo ważny element, o którym nie należy zapominać. Title to nic innego, jak tytuł strony, czyli jej opis. Powinien informować o tym, czego dotyczy strona i do kogo należy – może to być nazwa twoich usług lub domeny. Bardzo często zdarza się, że blogi firmowe nie mają tagu z tytułem lub używają startowego napisu WordPressa: ani nie jest to profesjonalne, ani nie spełnia wytycznych Google dla webmasterów. Title powinien być zawsze związany ściśle z tematyką naszego bloga i biznesu; oprócz niego bardzo istotny jest również Description, czyli kilkuzdaniowy opisem strony. Dobry i przyciągający tekst zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia naszej strony przez użytkowników. Dzięki niemu już na etapie wyników wyszukiwania internauta orientuje się, z kim ma do czynienia.

Meta title i meta description powinna mieć nie tylko główna strona bloga, ale też każdy zamieszczony na nim wpis. Gdy tekst pojawia się na liście wyników w wyszukiwarce, odbiorca widzi właśnie tytuł artykułu i jego krótki opis – to szansa autora na przekonanie czytelnika do kliknięcia. Jeżeli nie wykorzystasz tej przestrzeni, zostanie automatycznie uzupełniona losowo wybranym fragmentem artykułu. Wyrwany z kontekstu i niezrozumiały, może zniechęcić klienta do przeczytania całego tekstu.

5. Frazy kluczowe – rzecz, o którą musisz zadbać jeszcze przed rozpoczęciem pisania. Dobrze dobrane słowa to niezwykle ważny element bloga, który znacznie podnosi ruch organiczny. Oczywiście muszą zostać użyte umiejętnie. Popularne frazy dla swojej branży znajdziesz korzystając z narzędzi takich jak Google AdWords czy Semstorm.
Umieszczanie słów kluczowych na siłę mija się z celem – tekst jest niezrozumiały dla odbiorców, a roboty Googla również nie traktują go jako wartościowej treści. Rozsądne, naturalne rozmieszczenie wybranych słów to klucz do sukcesu. Oto kilka podstawowych rad:
• zamieść główne słowo kluczowe w tytule artykułu,
• powtórz to słowo w leadzie, przynajmniej jednym nagłówku H2 i kilkukrotnie w treści,
• stosuj różne odmiany swojej frazy kluczowej, nie tylko jej podstawową formę,
• zamieść w tekście 1 lub 2 dodatkowe słowa kluczowe – powiązane z przewodnim tematem artykułu,
• słowo kluczowe powinno pojawić się również w zakończeniu – to informacja dla robotów wyszukiwarek, że treść odpowiada tematowi od początku do końca,
• zadbaj o czytelny adres URL – nie stosuj znaków specjalnych czy cyfr.

6. Zdjęcia – nie zapomnij o nadawaniu im odpowiednich tytułów alternatywnych. One również wyświetlają się w wynikach wyszukiwania i w niektórych branżach są wręcz obowiązkowe. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, by internauci trafili właśnie do ciebie. Zdjęcia opisuje się przy pomocy atrybutu „alt” – w nim powinno się zawrzeć krótki, ale konkretny opis zdjęcia, który pojawia się jeszcze przed załadowaniem się obrazka. Pamiętaj także o wielkości zdjęć, bo to od nich uzależniona jest szybkość ładowania się strony.

7. Odnośniki (struktura linków) – zadbaj o ich odpowiednią konstrukcję. W treści linków powinny znajdować się tytuły artykułów wraz ze słowami kluczowymi. Google nie ma czasu na „czytanie” całych stron, dlatego też nagłówki, tytuły i treść linków pozwalają mu dowiedzieć się, o czym jest twój blog firmowy. Dobrze zbudowana struktura linków sprawi, że będzie on jeszcze bardziej widoczny w wyszukiwarce i lepiej zapamiętywany przez samych internautów. W WordPressie jej edycja zajmuje chwilę: wybierz odpowiedni rodzaj w zakładce „Bezpośrednie odnośniki”.

optymalizacja bloga firmowego pod kątem wyszukiwarek - content marketing - responsywność bloga - prowadzenie bloga firmowego Setugo.pl8. Optymalizacja treści – pamiętaj, że wysokiej jakości treść pozwoli na stworzenie ciekawego i chętnie odwiedzanego bloga firmowego. Tworząc treści, nie zamykaj się na jedną, wąską specjalizację; staraj się pisać na unikalne i interesujące tematy. Nie zapominaj o słowach kluczowych, ale staraj się umieszczać ich na siłę – teksty muszą być naturalne i, co najważniejsze, odpowiadać na pytania zadawane wyszukiwarkom. Warto pamiętać o tym, że tworząc bloga firmowego absolutnie zabronione jest publikowanie tekstów skopiowanych lub przerobionych. Jest to nie tylko nieprofesjonalne względem klienta i czytelnika, ale też nieakceptowane przez Google, które karze za duplicate content (powielona treść), a nagradza za unikalne i wartościowe treści.

Jeżeli chcesz sprawdzić czy Twój tekst jest unikalny możesz skorzystać z dostępnych narzędzi, takich jak Plagiarism Checker. Wiele osób przed stworzeniem własnego tekstu czyta wiele artykułów na podobne tematy w Internecie. Czasami w pamięci mogą pozostać pewne zwroty czy wyrażenia, które Google uzna za plagiat. Właśnie dlatego bez względu na to, jak pewien jesteś swojego tekstu, przed publikacją sprawdź go pod kątem plagiatu.
Powyższe rady to absolutne minimum w optymalizacji bloga firmowego. Jeżeli chcesz zyskać przychylność Google’a, zadbaj o ich wdrożenie na swojej stronie i regularnie dodawaj nowe, zoptymalizowane artykuły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Współautorką tekstu jest Izabela Aftyka z http://copywritingbiznesowy.pl/

Spis treści: