Kompleksowość działań, czyli jak wyprzedzić konkurencję w Internecie?
Internet otwiera przed firmami szerokie możliwości promowania swojego potencjału. Przestrzeń wirtualną wykorzystują w tym celu niemalże wszyscy: sklepy stacjonarne, internetowe czy firmy oferujące różnorodne usługi. Użytkownicy sieci, mając do czynienia ze zróżnicowanymi zasobami, stają się coraz bardziej wymagający i trudniej przykuć ich uwagę. Jak zdobywać zatem klientów, a tym samym być lepszym od konkurencji działającej w Internecie?
Niesłabnąca siła Internetu
Chyba nie trzeba już nikogo przekonywać, iż Internet pomaga budować pozytywny wizerunek firmy i przyczynia się do zdobywania zaufania wśród odbiorców. To wiąże się ze zwiększeniem rozpoznawalności i wzrostem sprzedaży, co skutkuje natomiast osiągnięciem satysfakcjonującego zysku. Wirtualna rzeczywistość rządzi się własnymi prawami, a do reguł powinni dostosować się wszyscy – zarówno e-sklepy, jak i punkty stacjonarne oferujące swojeprodukty/usługi za pośrednictwem Internetu. Dlaczego? Po pierwsze, wyniki badań przedstawionych przez Bisnode.pl wskazują, iż w przeciągu 5 lat (od 2013 do 2018 roku) liczba sklepów internetowych zarejestrowanych w Polsce wzrosła o 34%. To wyraźna przesłanka, że konkurencja nie śpi. Po drugie, według badań przeprowadzonych przez GUS, aż 64% Polaków korzysta z wyszukiwarek, poszukując informacji o towarach lub usługach, zanim zdecydują się odwiedzić dany punkt stacjonarny. Z rzeczywistością wirtualną powinny zaprzyjaźnić się zatem wszystkie firmy – niezależnie od profilu ich działalności i obszaru sprzedaży.
Strona internetowa – wirtualna wizytówka Twojej firmy
Jeśli chcemy zdobyć uznanie klientów, a tym samym być o krok do przodu przed konkurencją, musimy posiadać własną stronę internetową. Powinna być ona przede wszystkim prosta i przejrzysta. Współczesnego internautę cechuje bowiem niecierpliwość – chce mieć podane na tacy wszystko to, co go interesuje. Konsument wybierający zakupy online jest też mobilny – używa swojego smartfona do korzystania z zasobów sieci. Internetowa wizytówka firmy powinna dostosować się zatem do jego preferencji (stronę spełniającą wymagania użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych określa się mianem responsywnej). Pamiętajmy też, że na nic zda się imponujący design, jeśli nasza strona nie będzie działać w odpowiedni sposób. Wymagającego klienta niecierpliwią długo ładujące się treści, puste zakładki lub niedziałające linki. Stronę należy zaopatrzyć też w wyraźne wezwanie CTA. Jeśli prowadzimy sklep internetowy, warto ułatwić klientowi dokonanie procesu zakupowego. Co może się do tego przyczynić? Z pewnością atrakcyjne treści, które spowodują, że zdecyduje się on pozostać na naszej stronie dłużej. Co zrobić zatem, aby potencjalny klient zechciał się z nimi zapoznać?
Szukasz inspiracji do stworzenia swojej strony lub chcesz ją zmienić? Zainspiruj się witrynami, które zasługują na uwagę!
Copywriting – treści z potencjałem
Nie ma wątpliwości, że strona internetowa powinna zawierać wartościowy content. W jego skład wchodzą chociażby opisy produktów bądź oferowanych usług. Temat treści wydaje się szczególnie istotny z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych. Polacy coraz częściej decydują się bowiem na zakupy online, ale bez wątpienia nie wybierają towaru „w ciemno”. Dostępne produkty powinny być więc wyeksponowane z pomocą fotografii i chwytliwych opisów stworzonych przez copywritera. Doświadczony twórca treści wie, że muszą być one przede wszystkim użyteczne dla odbiorcy. Potencjalnemu klientowi zależy na uzyskaniu najważniejszych informacji, w możliwie najkrótszym czasie. Nie sprawdzą się zatem zapychacze czy długie bloki tekstu. Współczesny użytkownik sieci doceni za to wypunktowania, krótsze akapity przedzielone śródtytułami i pogrubienia. Ostatnia sprawa to oczywiście unikalność treści, bo tylko oryginalne teksty spotkają się z aprobatą – nie tylko odbiorców, ale i robotów Google. Te również są bardzo istotne. Należy jednak pamiętać, że przestrzeganie zasad SEO podczas tworzenia treści jest ważne, ale nasz tekst skierowany jest głównie do potencjalnego klienta. Musi być więc naturalny!
Opisy produktów w agencji – czy warto?
Aby treści udostępniane na naszej witrynie (np. opisy produktów lub kategorii) były stworzone prawidłowo, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnej agencji content marketingowej. Wiele firm decyduje się na współpracę z copywriterami z tzw. „czarnego rynku”, ale radzimy zastanowić się nad wyborem tej opcji. Cena opisów produktów oferowanych przez wolnych twórców może co prawda nieco się różnić, ale w profesjonalnej agencji mamy gwarancję otrzymania treści unikalnych, sprawdzonych pod kątem poprawności stylistycznej i językowej, dostosowanych pod wymogi SEO. Jeśli zatem nadal zastanawiasz się, czy warto powierzyć realizację opisów agencji, to podpowiadamy: tak! Chcesz zapoznać się z naszymi realizacjami? Odwiedź stronę Kupiec.pl, Lunares.pl lub Zasmakujradości.pl.
Prowadzenie bloga firmowego – stań się ekspertem
Źródłem wartościowego contentu będzie też blog firmowy. O korzyściach płynących z jego prowadzenia pisaliśmy już niejednokrotnie – w końcu to nasz konik! Dzięki temu narzędziu możemy zbudować w oczach klienta wizerunek eksperta. Jest to możliwe jedynie wówczas, gdy proponujemy treści wartościowe, pisane z perspektywy osób „znających się na rzeczy”. Warto podkreślić też, że w przypadku prowadzenia bloga liczy się cierpliwość, gdyż efekty nie będą natychmiastowe. Należy systematycznie i konsekwentnie publikować treści, które w końcu zostaną docenione – zarówno przez czytelników, jak i skrupulatnie przestrzegające algorytmów roboty Google.
Prowadzenie bloga firmowego ‒ Poznań
Zdobywane przez wiele lat doświadczenie pozwala nam sukcesywnie wspomagać firmy w działaniach contentowych. Jeśli jesteś zainteresowany profesjonalnymi artykułami blogowymi, zapraszamy do kontaktu. Poniżej prezentujemy też przykłady naszych tekstów, które dotyczą tematyki prowadzenia bloga firmowego.
10 powodów, dla których warto prowadzić bloga firmowego
11 najlepszych rodzajów contentu na bloga firmowego, które przyciągną użytkowników
Jak prowadzić bloga firmowego?
Optymalizacja bloga firmowego pod kątem wyszukiwarek
Jeśli nadal masz wątpliwości, czy warto powierzyć nam zadanie prowadzenia bloga firmowego, zapraszamy do zapoznania się z naszymi realizacjami.
Prowadzenie profili w social mediach – potęga komunikacji
Portale społecznościowe to kolejny must have, jeśli mowa o kompleksowości działań w sferze online. Social media są wciąż najczęściej wykorzystywanymi kanałami do publikowania i promocji informacji na temat produktów bądź usług w Internecie. Wśród najpopularniejszych narzędzi prym wiedzie nieustannie Facebook. Nie należy jednak umniejszać roli innych portali, takich jak: Instagram, YouTube, Linkedln czy Twitter. Każde z nich ma swoją specyfikę, ale misja jest jedna – zaangażować odbiorców w tworzenie aktywnej społeczności. Social media charakteryzuje nieustanna dynamika zmian, które należy na bieżąco śledzić. Jeśli sami nie znamy danego narzędzia, warto prowadzenie konta firmowego, np. na Facebooku, powierzyć specjalistom. Zachęcamy jednak do zapoznania się z podstawowymi informacjami o mediach społecznościowych z potencjałem do prowadzenia działań promocyjnych i biznesowych. Poniżej prezentujemy „w pigułce” informacje o kanałach, które zasługują naszym zdaniem na szczególną uwagę.
Facebook pozwala na tworzenie osobistego kontaktu, bez obecności pośredników. Użytkownicy mogą wymieniać wiadomości prywatne z administratorem strony, komentować posty czy też zadawać pytania. Warto zadbać o to, aby ich aktywność nie została wtedy zignorowana, a wręcz odwrotnie – stała się pretekstem do wchodzenia w wartościowe interakcje. Strategię angażowania obserwujących wykorzystuje chociażby firma Pandora.
Źródło: Pandora, https://www.facebook.com/pandorapolska/
Facebook stosuje algorytm w celu dobierania treści udostępnianych później na tablicach użytkowników, stąd niezbędne jest poprawne określenie grupy docelowej konstruowanego przekazu. Angażujące posty powinny być uzupełnione w przykuwające uwagę fotografie. Facebook często służy jako narzędzie integrujące inne działania prowadzone w Internecie. Wpisy mogą być chociażby zaproszeniem do zapoznania się z artykułem udostępnionym właśnie na firmowym blogu. Takie działania podejmowane są przez markę Le grand.
Źródło: Le Grand Bikes, https://www.facebook.com/legrandbikes/
Prowadzenie konta na Facebooku wymaga z pewnością znajomości tego portalu, dyspozycyjności i zaangażowania. Jeśli nie jesteś pewien, czy chcesz być odpowiedzialny za publikowanie postów lub planowanie strategii zarządzania profilem, możesz pomyśleć o nawiązaniu współpracy z firmą, która zajmuje się profesjonalną obsługą kont na Facebooku.
Instagram to popularny portal społecznościowy wykupiony w 2012 roku przez Facebooka. Skupia się głównie na publikowaniu zdjęć opatrzonych hasztagami. Ze względu na specyfikę narzędzia szczególną uwagę należy zwrócić na fotografie. To właśnie za ich pośrednictwem prezentowane są towary, a atrakcyjność i unikalność przekazu z pewnością wzbudzi pragnienie posiadania Twoich produktów wśród potencjalnych klientów. Sporą popularnością na Instagramie cieszą się też tzw. stories – materiały wideo, które, o ile nie zostały zapisane przez administrującego kontem, znikają po 24 godzinach. Firmy wykorzystują je chociażby do nagrywania relacji z eventów firmowych czy ukazania procesu produkcji towarów. Chcesz się zainspirować? Odwiedź polecane przez nas profile 😉
Twitter jest narzędziem, które zdaje się nadal nie być w pełni wykorzystywane przez firmy działające na rynku online. Warto zatem pomyśleć o wdrożeniu go do strategii zakładającej kompleksowość działań. Twittosfera to środowisko dość specyficzne, wymagające głębszego researchu. Warto prowadzić konto na bieżąco, gdyż żywotność jednego tweeta to średnio 1 godzina. Jeśli chodzi o treści, krótki (bo liczący zaledwie 140 znaków) tekst powinien nieść za sobą wartościową informację. Najlepiej, gdy jest ona uzupełniona o linki i wyraźne wezwanie czytelnika do działania (Please RT/retweet). Z polskich firm całkiem nieźle w twittowaniu zdaje radzić sobie Tmobile czy mBank, ale polecamy też czerpanie inspiracji od zagranicznych przedsiębiorstw.
Źródło: T-mobile, https://twitter.com/TMobilePolska
Źródło: mBank, https://twitter.com/mbankpl
- Linkedln
To narzędzie, które warto wykorzystać szczególnie w celu nawiązywania interakcji z klientem biznesowym. Aby efektywnie wykorzystać jego potencjał, należy przestrzegać pewnych zasad i unikać wpadek. Na Linkedln nie sprawdzi się z pewnością szerzenie treści zbyt humorystycznych. To przestrzeń zarezerwowana głównie dla biznesu i nastawiona na dzielenie się wiedzą branżową. Mile widziane jest zatem udostępnianie raportów i artykułów dotyczących bieżących trendów. Aby zapoznać się lepiej ze specyfiką portalu, zachęcamy do odwiedzenia firmowego konta Setugo, prowadzonego na Linkedln właśnie.
Źródło: Setugo, https://pl.linkedin.com/company/setugo-sp–z-o-o-
Jeśli zdecydujesz się już na prowadzenie kont w wybranych portalach społecznościowych, pamiętaj też o umieszczeniu odnośników do nich na swojej stronie internetowej.
Pokaż się w sieci – postaw na pozycjonowanie stron
Kompleksowość działań prowadzonych w Internecie wspomoże z pewnością profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych. W największym skrócie pojęcie to należy rozumieć jako dążenie do ulepszania strony internetowej, tak żeby stała się ona atrakcyjna dla wyszukiwarek. To przekłada się z kolei na poprawienie pozycji tejże witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jeśli chcemy ułatwić klientowi dotarcie do naszej strony, powinniśmy pomyśleć o zainwestowaniu w tę formę promocji. Najlepiej powierzyć działania ekspertom. Wszystkich zainteresowanych pogłębianiem wiedzy o tajemnicach SEO odsyłamy do tekstu przygotowanego przez zespół poznańskiej firmy NPROFIT, która właśnie pozycjonowanie czyni przedmiotem swojej głównej działalności: Baza wiedzy SEO.
***
Zagospodarowanie własnego miejsca w przestrzeni wirtualnej stanowi dla wielu firm prawdziwe wyzwanie. Pamiętajmy jednak, że przy sprawnie realizowanej, spójnej strategii prześcignięcie konkurencji jest możliwe!
Źródła statystyk:
Bisnode.pl, Wzrost liczby sklepów internetowych w Polsce w 2018 roku
Główny Urząd Statystyczny, Jak korzystamy z Internetu? 2018
Spis treści: