Kompleksowa strategia content marketingowa – plan działania dla Twojej marki

content marketing

Planowanie strategii content marketingowej to nie lada wyzwanie. Wymaga ona zaangażowania wielu osób i skrupulatnych analiz. Prawidłowo wykonana strategia treściowa może jednak przynieść naprawdę zaskakujące efekty.

Co to jest strategia content marketingowa?

Strategia content marketingowa, nazywana również strategią treściową, pomaga zwiększyć świadomość marki, zbudować pełną zaufania relację z klientem i wygenerować większy ruch na stronie.

Definicja strategii content marketingowej

Strategia content marketingowa, nazywana również strategią treści, to plan działań polegających na tworzeniu angażującego, wartościowego contentu. Określa ona m.in. rodzaj treści, kanały ich dystrybucji, grupę docelową, oraz cele, w jakich osiągnięciu ma pomóc ich publikacja.

Kluczowe elementy strategii

Na strategię treściową składa się kilka kluczowych elementów – a każdy z nich ma bardzo duży wpływ na ostateczne efekty. Mowa o:
• tożsamości marki, czyli sposobie, w jaki odbiorcy mają ją postrzegać;
• wartościach marki – marka musi kojarzyć się odbiorcy z konkretnymi wartościami, które wyróżniają ją na tle konkurencji. Co więcej, powinny one iść w parze z wartościami grupy docelowej;
• celach działania – a szczególnie celu biznesowym. Niezwykle ważne jest też określenie konkretnych sposobów ich realizacji;
• harmonogramie działań – a więc o planie obejmującym m.in. odbiorcę, kanały dystrybucji treści, zakres działań i metody osiągnięcia celu.

Proces tworzenia strategii

Stworzenie dobrej strategii content marketingowej wymaga precyzyjnego planowania i dokładnych analiz, a przy tym – zaangażowania oraz działania wszystkich członków zespołu. Cały proces jest czasochłonny, a niekiedy także skomplikowany – warto jednak poświęcić na niego nieco czasu. Odpowiednia strategia może bowiem zagwarantować spore korzyści w postaci rozwoju i zysków.

Korzyści z posiadania strategii content marketingowej

Stworzenie dobrej strategii content marketingowej wiąże się z wieloma korzyściami dla całego przedsiębiorstwa. Dotyczą one m.in. redukcji kosztów czy zwiększenia zaangażowania odbiorców. W czym jeszcze może pomóc odpowiedni plan działania?

Spójność i skuteczność działań
Posiadanie strategii contentowej umożliwia wdrożenie założeń i realizację ustalonych wcześniej celów. Bez niej firma może nie wiedzieć, jak i za pomocą jakich narzędzi działać – a przypadkowe działania bez żadnego planu mogą doprowadzić nawet do sytuacji kryzysowych. Z góry ustalony harmonogram gwarantuje spójność oraz efektywność działań.

Lepsze zrozumienie potrzeb klientów
Dzięki dobrej strategii treściowej marka może lepiej poznać i zrozumieć potrzeby swoich odbiorców. Dokładna analiza rynku i grupy docelowej pozwala tworzyć skuteczniejsze, wartościowe dla klientów treści, dopasowane do ich preferencji oraz oczekiwań.

Zwiększenie widoczności i zaangażowania
Odpowiednia strategia content marketingowa pomaga zwiększyć świadomość marki, wpływa na jej wizerunek, a tym samym – generuje większy ruch na stronie internetowej i buduje większą społeczność.

Optymalizacja wydatków na marketing
Posiadając właściwą strategię treści, firma nie popełnia błędów, które często wynikają właśnie z braku odpowiedniego planu. Dzięki temu kampania content marketingowa jest znacznie skuteczniejsza, a związane z nią wydatki – mniejsze. To doskonała inwestycja w optymalizację kosztów związanych z marketingiem.

Nasze podejście do tworzenia strategii content marketingowej

Nasze kampanie contentowe i specjalistyczne treści pomagają Klientom budować wizerunek marki na tle konkurencji, docierać do nowych odbiorców i zwiększać sprzedaż. Tworząc dla nich strategie treściowe, skupiamy się przede wszystkim na analizie potrzeb klientów, ustaleniu głównych celów marketingowych i wyborze odpowiednich kanałów oraz narzędzi promocji treści.

Analiza potrzeb klienta
Strategia contentowa powinna uwzględniać potrzeby konkretnych klientów i określonej grupy docelowej. Analiza preferencji oraz oczekiwań odbiorców pozwala stworzyć dokładnie takie treści, które szczerze ich interesują, a tym samym – są w pełni efektywne.

Określenie celów marketingowych
Tworząc strategię content marketingową, wyznaczamy konkretne cele, jakie mogą zostać dzięki niej zrealizowane. Ważne, aby były one możliwe do realizacji i zmierzenia. Podstawowym celem biznesowym jest zazwyczaj zwiększenie ruchu na stronie, wzrost sprzedaży i zbudowanie jeszcze większej, zaangażowanej społeczności – np. w social mediach marki. Dla niektórych firm może być to też redukcja kosztów marketingowych czy posiadanie opinii eksperta w danej dziedzinie.

Tworzenie kalendarza treści
W budowaniu strategii content marketingowej niezwykle ważne jest stworzenie kalendarza publikacji. To dokument uwzględniający m.in. terminy i miejsca publikowania treści oraz odpowiedzialne za publikację osoby. Dostęp do kalendarza powinni mieć wszyscy członkowie zespołu zajmującego się tworzeniem i dodawaniem treści w sieci. Co ważne, w kalendarzu muszą zostać uwzględnione święta, dni wolne czy firmowe wydarzenia. Powinien on również brać pod uwagę czas niezbędny do stworzenia poszczególnych rodzajów contentu. Kalendarz treści znacząco ułatwia terminową realizację konkretnych zadań, a co za tym idzie – ciągły rozwój marki.

Wybór kanałów dystrybucji
Budując strategię marketingową, określamy również konkretne kanały dystrybucji treści – m.in. media społecznościowe, firmowe blogi, zewnętrzne strony www, a nawet tradycyjne media. Najlepsze efekty przynosi regularna aktywność w tych miejscach, które skupiają największe grono klientów – znacząco zwiększa to szansę na wzrost sprzedaży. Publikując treści w poszczególnych kanałach, warto pamiętać o zasadzie „nie ilość, a jakość”.

Monitorowanie i dostosowywanie strategii
Strategia content marketingowa powinna zakładać możliwość zmian. Elastyczne podejście umożliwia bezproblemowe wprowadzenie ewentualnych poprawek, gdy wymaga tego sytuacja.

Etapy tworzenia strategii content marketingowej

Na strategię contentową składa się kilka etapów – a każdy z nich jest równie istotny co poprzedni.

Audyt aktualnych treści
Pierwszym etapem budowania strategii content marketingowej powinien być audyt treści, które zostały już opublikowane. Mowa zarówno o publikacjach na blogu, postach w social mediach czy artykułach sponsorowanych, jak również o przeprowadzonych webinarach czy podcastach. Ocenie należy poddać przede wszystkim ich skuteczność i przydatność – a pomóc mogą w niej m.in. liczby wzmianek, udostępnień, odwiedzin użytkowników czy linkowań. Całość warto zestawić również z wynikami konkurencyjnych marek.

Badanie rynku i analiza danych
Kolejnym istotnym krokiem podczas tworzenia strategii treści jest badanie rynku oraz analiza danych – m.in. działań swoich i konkurencji czy braków, jakie pojawiają się na danym rynku. Pod uwagę warto wziąć szczególnie informacje dotyczące ostatniego roku. W analizie może pomóc monitorowanie ruchu na stronie, przeprowadzanie ankiet wśród konsumentów czy sprawdzanie statystyk zewnętrznych firm.

Określenie grupy docelowej
Podczas tworzenia strategii contentowej bardzo duże znaczenie ma ustalenie grupy docelowej oraz jej potrzeb i preferencji. Warto zastanowić się nad tym, kim są odbiorcy, jakich poszukują treści, co lubią w działaniach marek, jakie są ich cele itp. Określając grupę docelową, należy skupić się m.in. na płci, wieku, narodowości, wykształceniu czy miejscu zamieszkania odbiorców. Najważniejsze, aby wziąć pod uwagę ich unikalne cechy, których mogła jeszcze nie dostrzec konkurencja – to prosty krok do uzyskania przewagi.

Tworzenie i planowanie treści
Planując działania content marketingowe, trzeba również zastanowić się nad rodzajem publikowanych treści oraz ich tematyką. Mogą to być teksty blogowe, wpisy w mediach społecznościowych, krótkie filmy, a nawet e-booki. Należy też zadbać o to, aby były one unikalne, angażujące, zgodne z wartościami grupy docelowej i odpowiadające na pytania odbiorców.

Wdrożenie i promocja treści
Samo publikowanie treści nie wystarczy – istotna jest też ich skuteczna promocja. Tworząc strategię content marketingową, należy więc zaplanować także konkretne działania reklamowe. Pod uwagę trzeba wziąć konkretne metody promocji (np. płatne reklamy, wpisy w social mediach, współprace z influencerami) – ważne, aby miejsca publikacji były miejscami, w których odbiorcy są szczególnie aktywni.

Jak wybrać odpowiednią strategię dla swojej firmy?

Wybór konkretnych narzędzi oraz sposobów działania zależy w dużej mierze od indywidualnych celów firmy. Co jeszcze brać pod uwagę, tworząc strategię content marketingową dla swojej marki?

Dopasowanie do celów biznesowych
Strategia contentowa powinna być dopasowana do konkretnych celów biznesowych marki, a tym samym – wspierać ich realizację. W przeciwnym razie nie przyniesie ona rezultatów, jakich oczekuje firma.

Rekomendacje i opinie klientów
Tworząc i wdrażając strategię treściową, warto cały czas brać pod uwagę bieżące opinie i rekomendacje klientów. Pomagają one określić, czy realizowane działania przynoszą oczekiwane efekty, czy może wymagają jeszcze pewnych zmian.

Przykłady sukcesu
W ostatnich latach mogliśmy obserwować wiele kampanii marketingowych, które przyniosły firmom prawdziwy sukces i pomogły im osiągnąć założone cele. Doskonałym przykładem są działania marki Coca Cola (m.in. kampania „Podziel się radością”), kampanie Kuchni Lidla we współpracy ze znanymi i lubianymi osobistościami ze świata gastronomii czy strona internetowa firmy Ikea. Twórcy strategii content marketingowej wspomnianych marek dokładnie wiedzieli, co zrobić, aby dotrzeć do nowych klientów i zwrócić uwagę na daną ofertę. Planując stworzenie strategii treściowej dla swojej firmy, warto więc zastanowić się, które elementy wspomnianych kampanii są Ci najbliższe i w jaki sposób możesz wykorzystać je we własnych działaniach.

Spis treści: