Kampania content marketingowa dla dewelopera. Jak dobrze ją przeprowadzić?
Mój dom to moja twierdza, głosi angielskie powiedzenie. Zakup mieszkania to bardzo ważna inwestycja, którą klient często przeprowadza wraz z firmą deweloperską – zależy mu na jej pewności, rzetelności i dobrej renomie. Na rynku jest mnóstwo biur, które zajmują się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, ale jak dobrze (i skutecznie) prowadzić komunikację firmy deweloperskiej w Internecie? O czym należy pamiętać przygotowując teksty na jej bloga, fanpage w mediach społecznościowych lub artykuły sponsorowane?
Jak pokazują badania przeprowadzone przez TNS Polska (2015), przed zakupem mieszkania aż ośmiu na dziesięciu klientów sprawdza firmę deweloperską. Zanim skorzystają z jej usług, chcą mieć pewność, że jest godna zaufania, profesjonalna i że nie ma długów. Co piąty Polak obawia się podpisania umowy z upadłą spółką – by temu zapobiec, przed dokonaniem inwestycji poszukuje informacji na temat płynności finansowej firmy oraz czyta opinie osób, które skorzystały z jej usług.
Gdzie Polacy poszukują informacji na temat deweloperów? Najczęściej korzystają z Internetu: by sprawdzić wiarygodność firmy, 60% klientów zagląda do sieci – odwiedzają m.in. oficjalną stronę, fora internetowe czy zaglądają do Krajowego Rejestru Sądowego. Dzięki nim mogą zapoznać się z obecnymi oraz już zrealizowanymi inwestycjami, przeczytać opinie innych klientów i dowiedzieć się, czy firma nie jest zadłużona. Na tej podstawie dokonują ostatecznego wyboru dewelopera.
Przy wyborze dewelopera badani znacznie rzadziej kierują się opinią znajomych lub rodziny – tak wskazuje tylko 1/3 klientów; podobna ilość respondentów decyduje się na odwiedzenie zrealizowanych przez dewelopera inwestycji. Jedynie 16% ankietowanych przyznaje, że przed podpisaniem umowy nie sprawdziło wiarygodności firmy.
Źródło: Badanie dotyczące preferencji i zakupu mieszkania, TNS Polska, kwiecień 2015
Komunikacja deweloperów w sieci nie zawsze jest dobrze przemyślana, spójna i pomysłowa. Przestarzałe strony internetowe, brak aktualizacji i słabej jakości zdjęcia raczej odstraszają, niż zachęcają do skorzystania z usług. Oto kilka wskazówek, jak temu zaradzić.
Co powinno znaleźć się na stronie dewelopera?
Liczy się pierwsze wrażenie! Strona internetowa to wizytówka każdej firmy czy biura i powinna być dobrze zaprojektowana wizualnie: koniec z nudną, nieczytelną kartką. Świeży design i intuicyjność na pewno zwrócą uwagę internauty – zadbaj więc o wizualną prezentację Twoich usług, bo to na pewno odróżni Cię od konkurentów.
Po drugie treść: ważne są na bieżąco aktualizowane informacje o firmie, prezentacja inwestycji zrealizowanych i aktualnych, czytelna zakładka z danymi kontaktowymi. Adres, numer telefonu, godziny otwarcia, formularz zapytań – te informacje są niezbędne na stronie internetowej każdej firmy.
Na stronie internetowej powinny znaleźć się dwie ważne zakładki – projekty aktualne oraz te zrealizowane.
Co powinno znaleźć się w zakładce INWESTYCJE AKTUALNE?
Zakładka inwestycje aktualne będzie działem informacyjnym dla potencjalnych klientów: dzięki niej klient zapozna się z Twoją ofertą i wybierze konkretne, interesujące go propozycje.
- Zadbaj o to, by tabela była czytelna i zrozumiała – opisz, na którym piętrze znajduje się dane mieszkanie, jaki ma metraż i ile pokoi wchodzi w jego skład.
- Zamieść czytelną tabelę z wymiarami mieszkań, ich cenami, usytuowaniem w budynku oraz zdjęcia; dobrym pomysłem jest wizualizacja – model 3D, który lepiej ukaże rozkład poszczególnych pomieszczeń.
- Stwórz osobną kolumnę informującą o ewentualnej powierzchni dodatkowej (np. tarasie, komórce lokatorskiej, piwnicy lub garażu) oraz o statusie realizacji inwestycji. Kiedy mieszkanie zostanie oddane do użytku? Czy wciąż jest na sprzedaż? Czy obejmuje je jakaś oferta specjalna (np. program Mieszkanie dla Młodych) lub czy można je wykorzystać również jako lokal użytkowy?
Pamiętaj, że ten dział musi być przejrzysty i na bieżąco aktualizowany.
Co powinno znaleźć się w zakładce INWESTYCJE ZREALIZOWANE?
Druga zakładka to miejsce dla zrealizowanych projektów.
- W zakładce inwestycje zrealizowane umieszczaj wszystkie inwestycje, które już zostały zakończone.
- Poproś swoich klientów o opinie oraz fotografie mieszkań – warto o nie zabiegać, bo z jednej strony budują zaufanie i umacniają wiarygodność, a z drugiej mogą służyć za inspirację. Dobre słowo poparte zdjęciami zbuduje twój autorytet i sprawi, że Twoja strona będzie się wyróżniać na tle konkurencji.
Jak zaplanować kampanię content marketingową dla dewelopera?
Tak jak w każdej innej branży, na stronie internetowej powinna królować wysokiej jakości treść. Profesjonalizm, rzetelność, przejrzystość – jako deweloper musisz budzić zaufanie, by klient zdecydował się na współpracę z Tobą. Jeśli nie masz czasu lub pomysłu na przygotowanie tekstów, zleć je agencji marketingu internetowego – oprócz napisania tekstów na stronę może zająć się również komunikacją w mediach społecznościowych i monitoringiem mediów.
Dlaczego tak ważne są dobrze napisane teksty? Są one Twoją wizytówką w Internecie i budują autorytet firmy. Deweloper nieruchomości posługuje się charakterystycznym dla siebie żargonem: jako osoba „z branży” używasz go każdego dnia i jesteś w nim biegły, ale Twój klient niekoniecznie się na nim zna. By skutecznie komunikować w Internecie, teksty powinny być napisane w jasny, zwięzły i zrozumiały sposób. Jeśli klient poszukuje konkretnej, ale nieco skomplikowanej informacji, a znajdzie ją u Ciebie w przystępnej formie, na pewno doceni Twoją wiedzę i choćby z ciekawości zajrzy do zakładki „inwestycje”. Dobrze sprawdzi się również zgrabny tekst wizerunkowy (np. działy o firmie, biuro prasowe, opis usług), porady w formie bloga lub notatek oraz przejrzysty dział FAQ.
Dla tekstów na stronie internetowej bardzo ważny jest copywriting zawierający elementy pozycjonowania SEO – w grudniu wspominaliśmy o nim na blogu, ale przypomnijmy krótko, na czym polega. Opracowanie fraz kluczowych, odpowiednio dobrane nagłówki i oryginalna treść ułatwią wyszukiwanie Twojej strony w sieci.
Istotnym elementem obecności w Internecie jest monitoring mediów. Chciałbyś wiedzieć, jakie opinie krążą w sieci na Twój temat i jakie zdanie mają o Tobie klienci? Skorzystaj z usług oferowanych np. przez Brand24, Inforia czy Sotrender – za pomocą tych portali wyłapiesz komentarze związane z Twoją firmą. Zarówno te dobre, jak i niezbyt przychylne: w pierwszym przypadku będziesz mógł się nimi pochwalić na swojej stronie, w drugim zaś błyskawicznie reagować na krytykę lub zapobiec poważniejszemu kryzysowi. Takimi działaniami zajmujemy się i my: jeśli jesteś ciekawy, jak działa monitoring mediów i co mówi się o Twojej marce w sieci, napisz do nas maila: kasia@setugo.pl
A może profil w mediach społecznościowych? Lepiej założyć facebookową stronę, tablicę na Pintereście czy kanał na YouTube? Wszystko zależy od pomysłowości oraz opracowania strategii dla publikowanych treści – o ile fanpage na Facebooku jest koniecznością w przypadku dewelopera mieszkań, to „ćwierkanie” na Twitterze już niekoniecznie. Treść na każdym z wybranych kanałów musi być spójna i przemyślana, ale nie powinna się powielać. Social media umożliwiają błyskawiczną reakcję na to, co dzieje się na rynku nieruchomości – na Facebooku możesz umieszczać informacje dotyczące działalności zarówno Twojej firmy, jak i wydarzeń w branży. Dobrze sprawdzą się linki z informacją o targach mieszkaniowych, zmianach w oprocentowaniu kredytów, ważnych inwestycjach deweloperskich w Polsce i na świecie. Dobrym pomysłem jest też założenie kanału na YouTubie, na którym będą umieszczane filmiki z wizualizacjami lub z postępów w realizacji inwestycji.
Blog firmowy? Zdecydowanie tak – postaw na wartościowe teksty w formie poradników dla klientów. Jak wygląda proces zakupu mieszkania na rynku pierwotnym i jakie są jego plusy? Kto i na jakich zasadach może skorzystać z programu Mieszkanie dla Młodych? O czym należy pamiętać, biorąc kredyt na własne m2? Pomyśl o pytaniach i obawach związanych z inwestycją deweloperską i postaraj się na nie odpowiedzieć; dobrze sprawdzi się słowniczek pojęć. Jako ekspert w swojej dziedzinie śmiało możesz dzielić się wiedzą z klientami. Pamiętaj, że blog nie może być reklamą Twoich usług i powielać tekstów przygotowanych na stronę. Lepiej opracować wpisy, które są pomocne klientowi i niosą mu wartość dodaną. Z jednej strony zbudujesz swój autorytet, z drugiej będziesz źródłem przydatnej wiedzy.
Przykładowy blog dewelopera ACTIV INVESTEMENT w tematyce nieruchomości na którym warto się wzorować:
www.blog.activ-investment.eu
Pomyśl również nad publikacjami w serwisach branżowych lub na blogach tematycznych – nawiązując współpracę z prasą specjalistyczną lub portalem internetowym, poszerzysz swoje grono odbiorców, sprawdzisz się jako praktyk i będziesz mógł podzielić się doświadczeniem zawodowym. Możesz publikować zarówno posty informacyjne, jak i poradniki, analizy raportów dotyczących rynku mieszkaniowego czy case study. Zadbaj o różnorodność tematów i dołącz do nich konkretne przykłady, z którymi miałeś do czynienia. Twój klient szukał mieszkania pod konkretny cel? Czy branie kredytu w obcej walucie to dobry pomysł? Jakie rozwiązania dobrze wybrać w małym mieszkaniu? Tematów związanych z inwestycjami mieszkaniowymi jest wiele – możesz pisać np. o gospodarowaniu finansami, prawie i podatkach, trendach czy wyposażeniu wnętrz.
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Choć może się wydawać, że opracowanie strategii komunikacji dla dewelopera to skomplikowana sprawa, w rzeczywistości nie jest aż takie trudne. Do procesu inwestycji w mieszkania można podejść kreatywnie i na wiele sposobów – dobrymi i sprawdzonymi narzędziami są np. pomysłowy blog, oryginalny content na potrzeby mediów społecznościowych lub współpraca z portalami branżowymi. Jeśli zastanawiasz się nad taką kampanią, ale nie wiesz, jak ją przeprowadzić, zgłoś się do nas – chętnie zajmiemy się Twoją komunikacją w sieci!
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Spis treści: