Prowadzenie konta na Instagramie dla Jawo2008.pl [case study]

case study social media

Zaczynając jako portal, na który jedynie wrzuca się swoje zdjęcia oraz ogląda instastory znajomych, Instagram rósł w siłę, aż w końcu stał się jednym z najlepszych narzędzi promocji marki w Internecie. W październiku 2018 roku z Instagrama w samej Polsce korzystało 6,5 mln użytkowników, a w tym momencie jest to już prawie 12 mln. Owy rozwój dał zupełnie nowe możliwości, by zaistnieć w sieci i stać się rozpoznawalnym. Chęć stawania się influencerem, jest na ten moment tak duża, że firmy również znalazły dla siebie miejsce na Instagramie. W końcu warto pamiętać, że w społeczeństwie wzrasta komunikacja obrazami i coraz więcej ludzi, ze względu na masę treści, woli przetwarzać wyłącznie zdjęcia i grafiki.

To zdecydowanie sprzyja pojawianiu się marek właśnie na Instagramie. Jeśli Twoja jeszcze się tam nie pojawiła, to na przykładzie sklepu internetowego Jawo, pokażemy Ci, jakie korzyści możesz osiągnąć.

Poniższe wyniki powstały bez użycia płatnych reklam (Instagram Ads).

Krótkie przedstawienie firmy Jawo2008

Jawo jest sklepem internetowym ze zdrową żywnością, sprzedającym produkty bezpośrednio od producenta oraz tworzącym własną markę past i kremów orzechowych — PanOrzech. Na ich stronie można znaleźć żywność ekologiczną, zdrowe masła orzechowe, naturalne przyprawy i wiele więcej niezbędnych w kuchni produktów.

Jak wygląda proces przygotowawczy konta firmowego na Instagramie?

Etap pierwszy to planowanie. Jak każde działanie marketingowe, również to na Instagramie musi zostać dokładnie ustalone. Zaczynamy od dokładnej analizy i określenia celu głównego, pośredniego oraz grup docelowych, do których chcemy trafić.

Cel główny prowadzenia konta Jawo: wzrost liczby klientów sklepu internetowego 

Cel pośredni prowadzenia konta Jawo: zwiększenie rozpoznawalności marki w Internecie

Główna grupa docelowa: kobiety 25-34 lat, zainteresowane zdrową żywnością i zdrowym trybem życia oraz sposobem przygotowywania dań i wypieków

Kolejnym krokiem jest sformułowanie czym wyróżnia się nasza działalność i w jaki sposób zostało to zaprezentowane w przypadku marki Jawo? W przypadku Jawo była to własna marka past orzechowych PanOrzech, samodzielna produkcja części sprzedawanych produktów, naturalny skład oraz atrakcyjne promocje i często wprowadzane nowości.

Trzecim krokiem jest określenie wspólnego przekazu oraz stylu. Tutaj warto zbudować autentyczny wizerunek marki, poprzez spójne grafiki zawierające logo oraz kolory firmy, a także zadbać, by przekaz treści nie zmieniał się i był dopasowany do grupy docelowej.

Ostatni krok to utworzenie niezbędnego harmonogramu publikacji. By konto mogło się szybko rozwijać, niezbędna jest konsekwentna publikacja. Minimum, jakie zastosowaliśmy w Jawo to dwa posty tygodniowo, zwykle dodawane co trzy dni. Oprócz wyznaczenia dat trzeba pamiętać o dokładnym określeniu, jaki post będzie wtedy publikowany. Na profilu Jawo zdecydowaliśmy na zdjęcia produktowe (których wykonanie również realizujemy), zdjęcia ambasadorek z produktami oraz mające największy zasięg — przepisy tworzone z użyciem produktów sklepowych. Ważna jest również relacja, która pojawia się min. 3 razy w tygodniu. W relacji informujemy o nowościach i promocjach, ale także angażujemy obserwujących poprzez tworzenie quizów, ankiet oraz rozdań, aby wywołać u nich pozytywne interakcje.

O czym należy pamiętać podczas procesu wykonawczego?

Etapem drugim jest działanie i równoczesne sprawdzanie efektów. Dodajemy pierwsze posty zgodnie z naszym harmonogramem. Musimy pamiętać o użyciu odpowiednich hashtagów, które wybieramy na podstawie wcześniejszej analizy — najlepiej zrobić to podczas planowania harmonogramu. Na szczęście nie jest to trudne — wystarczy wybrać od 7 do 10 słów, które najbardziej kojarzą nam się z naszym biznesem. Można też dodać miejsce działalności lub kraj, jednak najlepiej skupić się na hashtagach, które nie przekraczają 500 tys. użyć. Złamanie tej zasady spowoduje zgubienie się naszego zdjęcia w natłoku milionów innych. Należy jednak pozostać czujnym i obserwować zachowania na Instagramie, by w razie potrzeby zaktualizować nieprzynoszące zasięgów hashtagi. Pomagają nam w tym statystyki Instagrama, które wyświetlają dokładną liczbę wejść na posta z hashtagów. Jeśli ta ciągle jest drastycznie mała, należy pomyśleć nad konkretną zmianą. Nigdy też nie używamy dokładnie tych samych hashtagów pod każdym zdjęciem, algorytm szybko się „nudzi”. 🙂  Na Jawo używamy głównie tych, związanych ze zdrowym żywieniem oraz przepisami kulinarnymi, ponieważ taka jest tematyka sklepu. Gdybyśmy użyli innych popularnych, ale niezwiązanych z tematyką konta — przestalibyśmy być wiarygodni i na pewno nie zyskalibyśmy nowych obserwujących. 

Kolejny krok jest niezwykle ważny i jest nim analiza statystyk dodanych postów. Dzięki niej możemy dokładnie poznać wiek i płeć naszych obserwujących. Co więcej, możemy dowiedzieć się, w które dni i godziny nasi obserwujący są najbardziej aktywni — to pomoże nam zaktualizować harmonogram publikowania postów w kolejnym miesiącu. Dzięki statystykom widzimy również liczbę kont, do których udało nam się dotrzeć. Możemy porównać ją z poprzednimi miesiącami i zreflektować się, czy strategia, którą obraliśmy zmierza w dobrym kierunku. Jeśli nie, należy zmienić dni i godziny, w których publikujemy posty i obserwować.

Setugo

Trzecim krokiem są współprace z influencerami — osobami, które dzięki swojemu zaangażowaniu w social mediach i zebraniu dużej liczby obserwujących, mogą wpływać na decyzje swoich odbiorców. Rodzajów współpracy jest wiele, najczęściej przy mniejszych kontach (czyli poniżej 5 tysięcy obserwujących) korzystamy z barteru, czyli bezgotówkowej wymiany towarów i usług. W skrócie polega to na przesłaniu naszego produktu do influencera, który po wypróbowaniu może polecić go na swoim koncie, oznaczając nasz sklep oraz profil. Influencerów najlepiej wybierać nie na podstawie jedynie ilość obserwujących, a skupić się bardziej na oferowanej przez nich tematyce konta. Bardziej prawdopodobne, że znajdziemy potencjalnych klientów zdrowych produktów na koncie związanym z gotowaniem niż na związanym z motoryzacją. Na Jawo aktualnie współpracujemy z 15 influencerkami, których liczba obserwujących waha się między 5 a 57 tysiącami. W praktyce oznacza to reklamę naszych produktów, docierającą do ogromnej ilości konsumentów, łączne miesięczne zasięgi to nawet pół miliona odbiorców. 

Warto również pamiętać o analizie i obserwacji kont (również tych obcojęzycznych), zajmujących się podobną tematyką. Nowe trendy pojawiają się niezwykle szybko i warto być z nimi na bieżąco. Jednym z tych najnowszych jest na przykład publikowanie rolek, jednak jest jeszcze za wcześnie na dokładną analizę ich wyników. Dodatkowo obserwując i angażując się na innych profilach o podobnej tematyce, zwiększamy nasze zasięgi i stajemy się zauważalni. Najlepiej komentować zdjęcia i zapraszać do odwiedzenia naszego konta poprzez kreatywne zainteresowanie czytelnika. Udostępnienia również pozytywnie działają, ponieważ jest szansa, że większy twórca udostępni nasze udostępnienie, a dzięki temu zainteresuje swoich obserwujących odwiedzeniem naszego profilu.

Setugo
Setugo

Jakie są wyniki działań? – analiza i statystyki

Przejęliśmy konto marki Jawo we wrześniu 2021 roku. Profil obserwowało wtedy trochę ponad 3 tysiące osób i miało bardzo niskie zasięgi postów. Obecnie rocznej współpracy liczba obserwujących wrosła do 4,7 tysiąca. Już w pierwszym miesiącu współpracy udało nam się dotrzeć do 8 tysięcy kont, co było 176% wzrostem w porównaniu do poprzedniego miesiąca. W kolejnych miesiącach liczba ta się utrzymywała, posty docierały więc do dwa razy większej liczby kont niż wskazywała na to liczba obserwujących.

Setugo

Od listopada do lutego zasięg postów utrzymywał się na poziomie ponad 13 tysięcy. Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszyły się posty dotyczące przepisów. To również dzięki nim konto zyskało wzrost kliknięć witryny sklepu. Liczba followersów sumarycznie wzrosła o prawie tysiąc realnych obserwujących. Oprócz powyższych danych możemy mówić również o wzroście interakcji z obserwującymi poprzez polubienia i komentarze, a także częstsze reakcje na Instastory. 

Dzięki influencerom, którzy w ramach współpracy przekazywali specjalne kody rabatowe na produkty — wzrosła sprzedaż większej ilości produktów i o większej wartości. 

Setugo
Setugo
Setugo

Warto wspomnieć, że kontynuowanie współpracy zostało zaproponowane tylko tym, którzy wywiązali się z niej poprawnie oraz ich obserwujący wykorzystali konkretną liczbę kodów. Zwiększona liczba obserwujących przyczyniła się również, do wzrostu złożonych zamówień w dni darmowej dostawy czy okazjonalnych promocji, które z powodzeniem reklamowane były na Instastory w postaci grafik i zabawnych animacji, a także w postaci quizów lub zagadek (związanych z tematyką profilu) dla obserwujących.

Setugo
Setugo
Setugo
Setugo

Zwiększenie aktywności na social mediach zapewniło firmie Jawo większą rozpoznawalność w sieci (coraz więcej influencerek zgłaszało się do podjęcia współpracy z Jawo), więcej obserwujących i polecających firmę konsumentów (więcej oznaczeń produktów Jawo na stories), a co za tym idzie — wzrost sprzedaży produktów. Zatem można stwierdzić, że Instagram stał się zadowalającą reklamą dla sklepu internetowego ze zdrową żywnością Jawo, dzięki której zyski sklepu poszły w górę. 

Setugo

Warto zaznaczyć, że koszty prowadzenia Instagrama, współpracy z influencerami czy nawet płatnej promocji są najczęściej nieporównywalnie niższe niż zapewnienie reklamy w TV, na stronach internetowych czy w gazetach. Korzyści natomiast są zdecydowanie większe, bo to właśnie na social mediach spędzamy najwięcej naszego wolnego czasu.

Należy więc wykorzystać zasięgi Instagrama, bo zapewne Twoja konkurencja już to robi. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie Instagrama i czujesz, że nie będziesz w stanie nadążać za wszystkimi aktualizacjami oraz trendami, pamiętaj, że to social media manager jest najlepszą osobą, która proprowadzi konto. Jest na bieżąco z trendami oraz zna sposoby, dzięki którym Twój profil zdobędzie zadowalające zasięgi. Zawsze możesz się z nią na bieżąco skonsultować i oczekiwać eksperckiej rady. To co, kiedy zaczynamy? 

Spis treści: