Content marketing dla branży medycznej
Co piąty Polak w 2018 roku kupił co najmniej raz lek bez recepty w aptece internetowej. W 2024 roku wartość internetowego rynku leków bez recepty (OTC) szacowana została na 2,6 miliarda złotych.[i] Jednak branża medyczna to nie tylko OTC, ale również zyskująca na popularności e-medycyna, sprzedaż urządzeń i akcesoriów oraz rezerwacje wizyt u lekarza, czyli ogromny rynek porad medycznych.
Jakie możliwości niesie content marketing dla tej branży? Opowiem o tym w poniższym artykule, prezentującym przykłady działań podejmowanych przez nas dla naszych klientów.
Na początku wyjaśnijmy, czym jest content marketing. Marketing treści to nie tylko artykuły w formie bloga firmowego lub zewnętrznych publikacji, lecz także grafiki, np. infografiki prezentujące działanie urządzenia medycznego. Pod tę formę marketingu możemy podpiąć całokształt działań w mediach społecznościowych, prowadzenie fanpage na Facebooku, konta na Instagramie, czyli te aktywności, w których pojawia się treść, jako tekst, grafika lub video.
Skuteczny content marketing musi się rozpoczynać od jasno postawionego celu. Tworzenie treści tylko dla samej sztuki to bezpodstawne trwonienie pieniędzy, na które nie możemy narażać naszych klientów. Przed przystąpieniem do współpracy, wspólnie z klientem ustalamy cel. Może to być wzrost rozpoznawalności marki, edukacja potencjalnych klientów na temat innowacyjnego rozwiązania, czy też ściągnięcie ruchu z Google poprzez odpowiednio zoptymalizowane treści.
Może to być także przekonanie potencjalnego klienta (pacjenta) do skorzystania z usługi poprzez zaprezentowanie historii sukcesu. Takie właśnie zadanie stoi przed nami we współpracy z Medicoverem, dla którego odpowiadamy między innymi za tworzenie „Metamorfoz” przedstawiających historie pacjentów przed i po skorzystaniu z usługi stomatologicznej.
Dobrze przedstawiona metamorfoza, w formie wyczerpującego tekstu i zdjęć w konwencji „przed i po”, zachęci do skorzystania z usługi i rozwieje wszelkie wątpliwości, jakie tylko może mieć pacjent przed ostatecznym podjęciem decyzji. Nic tak nie zachęca jak rzetelna, dobrze udokumentowana historia innej osoby, zadowolonej z usługi medycznej.
Należy pamiętać, że usługa medyczna, nie tylko w stomatologii, nie podlega impulsywnym decyzjom zakupowym. Nie jest to produkt, po który chwycimy w sklepie skuszeni dobrze zaprojektowaną etykietą. Zanim pacjent podejmie decyzję, musi być przekonany, że osoba po drugiej stronie (lekarz, stomatolog), który ma dostarczyć usługę, to fachowiec, który zna się na rzeczy, a wybrana przez niego klinika to miejsce bezpieczne i znakomicie wyposażone. Taką właśnie funkcję spełniają nasze treści, pisane przez osoby wykwalifikowane. W tekstach używamy języka przystępnego, zrozumiałego dla przeciętnego pacjenta bez wykształcenia medycznego. Artykuły mają za zadanie odpowiedzieć na wszystkie pytania, jakie może mieć pacjent. Skąd wiemy, jakie to pytania? Dzięki analizie słów kluczowych w Semstorm oraz z doświadczeniom naszego klienta w pracy z pacjentem.
Co ważne, z naszego doświadczenia jasno wynika, że artykułów o medycynie nie powinny pisać osoby, bez odpowiedniej wiedzy medycznej. Krótko mówiąc, copywriter musi mieć pojęcie, o czym pisze, tak, aby nie wprowadzić czytelnika w błąd, który z powodu specyfiki branży, może być groźny w skutkach. Taką też zasadę stosujemy w naszych działaniach, współpracując jedynie z copywriterami z odpowiednim wykształceniem.
Kolejnym celem, jaki może spełniać content marketing, jest edukacja na temat oferowanych produktów i urządzeń medycznych. Czytelnie wykonana grafika może prezentować cechy produktu, w sposób jasny do zrozumienia dla przeciętnego odbiorcy. Jest to ważne, zwłaszcza w przypadku urządzeń, które charakteryzuje wiele nietypowych cech, o których potencjalny odbiorca nawet może nie mieć pojęcia, że istnieją.
Taką też koncepcję obraliśmy przy współpracy z marką iHealth Labs, za której działania contentowe odpowiadamy w Polsce. W grafikach, które tworzymy z przeznaczeniem do publikacji na fanpage marki na Facebooku, prezentujemy cechy produktów, podkreślając zalety wyróżniające je od konkurencji.
Globalna strategia zakłada powiązanie brandu ze zdrowym trybem życia. Taką też koncepcję wprowadzamy na polskim fanpage. Tworzymy treści, które sprawią, że potencjalni odbiorcy będą kojarzyć markę ze zdrowiem.
W przypadku naszej najnowszej współpracy – obsługi izraelskiego startupu Betterair, stoi przed nami bardzo wymagające zadanie wykreowania nowej potrzeby wśród konsumentów. Betterair oferuje opatentowane oczyszczacze powietrza i powierzchni bazujące na rozpylaniu w powietrzu mieszanki probiotyków. Działania marketingowe utrudnia unikalna sytuacja, w której żadna inna firma na rynku nie proponuje takiego właśnie rozwiązania, ponieważ jest to całkowicie nowa technologia.
Nie zmienia to faktu, że w Polsce jest 10 milionów osób, które mają problemy, jakie rozwiązuje urządzenie Betterair. Dzięki contentowi i SEO dotrzemy do nich bezpośrednio.
Podobną strategię stosujemy w mediach społecznościowych.
Podsumowując, branża medyczna będzie zmuszona do jeszcze dynamiczniejszego przenoszenia się do świata online, co obecna sytuacja związana z pandemią wirusa SARS-CoV-2 tylko bardziej przyspieszy. Content marketing może być narzędziem, które doskonale spełni potrzeby, takie jak:
-zbudowanie zaufania, czyli przekonanie do swoich usług lub produktów pacjentów/klientów,
-edukacja pacjentów; w prosty sposób (używając przystępnego języka) odpowiedzenie na wszelkie pytania i wątpliwości związane z usługą lub produktem medycznym,
-prezentacja w formie graficznej cech urządzenia medycznego,
-kreowanie wizerunku marki medycznej,
-wykreowanie nowej potrzeby; nakierowanie ruchu na innowacyjny produkt lub usługę medyczną.
[i]https://www.mypmr.pro/products/handel-internetowy-produktami-otc-w-polsce-2019
Zaufaj specjalistom z ponad 10 letnim doświadczeniem.
Twój content w dobrych rękach
Skuteczna agencja content marketingowa.
Spis treści: