Close

Praca jako copywriter – jak zacząć?

Lubisz pisać i chciałbyś przekłuć pasję w zawód i źródło dochodów? Być może sprawdzisz się jako copywriter. Sprawdź, jak zacząć przygodę z pisaniem!

 

Copywriting – jak zacząć?

Wiele osób posiadających talent do pisania lub po prostu lubiących to zajęcie chciałoby zostać copywriterami. Nic dziwnego – któż nie chciałby utrzymywać się z pracy, którą lubi i to jeszcze bez wychodzenia z domu? No właśnie. Mimo planów i nierzadko dobrego pióra, wielu ludzi nie wie jednak od czego zacząć przygodę z copywritingiem. Są to albo osoby młode, które po prostu nie mają w ogóle doświadczenia zawodowego, albo takie, które postanawiają zmienić profesję i nie wiedzą, jak postawić pierwszy krok w zupełnie dla nich obcej, nowej branży. Niezależnie od motywacji, chęci oraz ilości napisanych artykułów najważniejsze jest to, co można przedstawić potencjalnemu klientowi, czyli portfolio. Jak utworzyć własne?

 

 

Jak stworzyć portfolio?

Portfolio to podstawa. Czy ktoś chciałby zatrudnić fotografa nie widząc jego zdjęć? Albo grafika bez obejrzenia jego projektów? Oczywiście, że nie. Podobnie jest z copywriterami. Teczka prac, czyli artykułów, to coś, co stanowi punkt wyjścia do ubiegania się o pracę. Portfolio tworzy się bardzo prosto. Wystarczy… pisać! Najlepiej jest wybrać kilka zagadnień z każdej dziedziny i napisać na ich temat artykuły. Może to być technika, medycyna, biologia, marketing, e-commerce czy podróże. Wszystko po to, by zaprezentować potencjalnemu pracodawcy, że jesteśmy w stanie pisać na dowolny temat. 

Dobrze jest również w kilka swoich artykułów wpleść słowa-klucze, czyli key words. Udowodnimy tym samym, że nie straszne nam są bardziej szczegółowe wymagania oraz pisanie „pod wyszukiwarki internetowe”. Zapewne pierwsze portfolio będzie paczką plików w Wordzie, ale jeśli teksty będą napisane w sposób spójny i spodobają się pracodawcy, to taki format portfolio nie stanowi problemu. Należy jednak pamiętać, że o wiele bardziej wiarygodna jest prezentacja „żywych” przykładów. Co to oznacza w praktyce? Jeśli to możliwe, składając aplikację na wybrane stanowisko warto jest podesłać linki do kilku artykułów, które znalazły się już w sieci. Warto mieć na uwadze, że wiele treści często znika z Internetu, więc dobrze jest zbierać kopie stron, na których umieszczone zostały teksty i treści. Dobrym dodatkiem do portfolio mogą być również chwytliwe hasła i slogany, które ukażą kreatywność przyszłego copywritera. 

 

 

Praktyczne porady dla początkujących

Oczywiście portfolio to początek góry lodowej. Nawet najlepsza teczka treści może nie wystarczyć, gdy kandydat na stanowisko copywritera nie dotrzymuje terminów lub wysyła prace z literówkami. Poniżej przedstawiamy listę 10 rad dla początkujących copywriterów, które pozwolą uniknąć wielu błędów i być może złapać pierwszą pracę. Doświadczeni copywriterzy również wracają czasem do tej listy! 

 

1. Dużo czytaj – czytanie nie tylko rozwija wyobraźnię, ale również wzbogaca język pisania oraz poprawia znajomość ortografii i interpunkcji. Oprócz książek czytać można również artykuły w Internecie, czy codzienną prasę.

 

2. Pisz jak najwięcej – nic tak nie rozwija pisania jak… pisanie! Im więcej piszesz, tym lepiej dla Ciebie – nabierasz wprawy i płynności w swoim ulubionym zajęciu, a także ćwiczysz dobieranie synonimów. 

 

3. Nie bój się aplikować – nawet jeśli jakaś oferta pracy wydaje Ci się ponad Twoje siły nie bój się wysłać swojego podania. Być może pracodawcy spodoba się Twój styl lub chęć działania.

 

4. Podczas pisania mierz sobie czas – pomiar czasu potrzebnego na napisanie konkretnej ilości słów pozwala estymować czas w przyszłości, gdy wymaga tego klient. Osoba, która jest w stanie określić, ile czasu będzie potrzebować na napisanie konkretnego tekstu jest bardziej wiarygodna niż taka, która nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

 

5. Unikaj trudnych słów i pojęć – jeśli tekst lub artykuł tego nie wymaga, staraj się unikać pojęć, które czytający musiałby wyszukiwać w encyklopedii lub Google. Prostota to podstawa!

 

6. Przytaczasz wyniki badań? Podaj źródło lub nazwiska naukowców! – nie ma nic gorszego, niż pisanie o wynikach „ostatnich badań” bez podania ich źródła lub nazwisk naukowców, którzy przy takim badaniu pracowali. Wiarygodność to podstawa – pamiętaj o dołączeniu pracy naukowej lub linku do pełnych testów.

 

7. Po skończeniu tekstu przeczytaj go ponownie – to absolutna podstawa, o której każdy powinien wiedzieć, ale warto ją przypomnieć. Nigdy nie wysyłaj tekstu bez jego ponownego przeczytania i sprawdzenia. Często w tekście pojawiają się drobne literówki, które należy poprawić.  

 

8. Włącz sprawdzanie pisowni w Word – sprawdzanie pisowni w programie Word pozwoli Ci wykryć ewentualne literówki lub błędy interpunkcyjne już na etapie pisania. Warto skorzystać z tej funkcji, skoro jest dostępna. 

 

9. Przyjmuj krytykę z pokorą i nie zrażaj się – każdy kiedyś zaczynał i każdy nie raz usłyszał słowa krytyki dotyczące napisanego tekstu. Konstruktywna krytyka to wbrew pozorom najlepsze, co może Cię spotkać! Przyjmuj ją z pokorą i wyciągaj wnioski z ewentualnych błędów. Ponadto Twoje teksty nie muszą podobać się każdemu. Przecież nie istnieje na świecie pisarz, którego lubi dosłownie każdy, prawda? Nie zrażaj się więc, jeśli ktoś negatywnie skomentuje Twoje treści. Rób swoje dalej – praktyka czyni mistrza!

 

10. Wyspecjalizuj się – jest to rada, którą już początkujący mogą wziąć sobie do serca. Specjalizacja w określonej dziedzinie być może zawęża trochę krąg docelowych odbiorców i potencjalnych pracodawców, ale specjalista w swojej dziedzinie może zgarnąć o wiele większe stawki, niż osoba z doświadczeniem „ogólnym”. 

 

Czy warto zostać copywriterem?

Odpowiedzi na to pytanie nie należy szukać w Internecie, a w sobie. Jeśli jest to praca, którą lubimy, zarobki pozwalają spełnić potrzeby materialne a do tego chcemy rozwijać się w tej dziedzinie to odpowiedź jest jednoznaczna – warto! Jeśli jednak po drodze poczujemy, że nie jest to do końca zajęcie, którym chcielibyśmy się zająć na dłużej, zawsze można z niego zrezygnować. Przynajmniej się próbowało!
 
 
Artykuł przygotowany we współpracy z serwisem Jobsora.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *