5 najczęstszych błędów popełnianych podczas prowadzenia bloga firmowego
Wielu przedsiębiorców pozyskujących klientów przez Internet decyduje się na założenie bloga firmowego. Są świadomi jego zalet i potencjału, ale nie zawsze wiedzą, jaka powinna być publikowana na nim treść – w prowadzeniu tego typu działań marketingowych często napotykają wiele trudności. Jakie są najczęstsze problemy związane z prowadzeniem bloga firmowego? Oto 5 najczęstszych błędów i wskazówek, jak im zaradzić.
1. Brak regularnego pisania. Blog powinien być regularnie aktualizowany nie tylko ze względu na Google, które łatwiej wyłapuje aktywne strony, ale również ze względu na czytelników. Niewiele osób odwiedza strony, na których ostatni post pochodzi z 2014 roku. Ponadto regularni czytelnicy przyzwyczajają się do publikacji i wymagają tego, by nowe treści pojawiały się w podobnych odstępach czasu, zwłaszcza jeśli są ciekawe i angażujące. Jednym z pierwszych kroków strategii dla bloga jest ustalenie miesięcznej ilości tekstów do publikacji.
Jeśli nie masz czasu na regularne pisanie, zleć to konkretnemu pracownikowi, który czuje się w tym dobrze lub wyspecjalizowanej w tych działaniach agencji marketingowej. Jak pokazuje raport State of Inbound 2015, firmy coraz chętniej zlecają prowadzenie blogów specjalistom. Dzięki temu nie muszą się martwić o treści, terminy czy aktualizacje – blog jest w rękach specjalistów.
2. Słup reklamowy. Klienci szukają konkretnych produktów na stronie twojego sklepu, a niekoniecznie na blogu. Nie traktuj ich jak anonimowej grupy, której chcesz sprzedać swoje towary, ale podejdź do nich inaczej. Blog firmowy to przykład tzw. inbound marketing, czyli działań pozwalających klientom na dotarcie do ciebie, gdy poszukują porady lub ważnej informacji, a nie tylko sklepu. Znajdując ją na twojej stronie nabiera do do niej zaufania, dowiaduje się, że jesteś ekspertem i że warto odwiedzać ją nie tylko dla zakupów, ale i dla uzyskania cennej wiedzy. Dzięki takiemu podejściu wygenerujesz leady sprzedażowe (czyli dotrzesz do potencjalnych klientów), bez względu czy prowadzisz biznes B2B czy B2C.
3. Przestarzały wygląd. Blog został założony kilka lat temu i… tak zostało. Pamiętaj, że blog powinien być również atrakcyjny wizualnie: musi być responsywny i intuicyjny, czyli dostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Nie zapominaj o kolorystyce i układzie – internauci są przyzwyczajeni do pewnych schematów stron (np. dwie kolumny – jedna szersza z contentem, druga węższa z menu) i dzięki temu łatwiej odnajdują interesujące ich treści. Kolory powinny być dopasowane do wizerunku marki, ale nie powinny utrudniać czytania. Zanim na dobrze rozpoczniesz promocję bloga firmowego, przeprowadź ankietę na określonej grupie ludzi i sprawdź czy ma on szansę się przyjąć. Niestety nie zawsze to, co podoba się nam, sprawdza się również wśród internautów.
4. Pisanie dla Google. Merytoryczne i regularnie prowadzone blogi są łatwiej wyszukiwane przez wyszukiwarki. Słowa kluczowe pomagają pozycjonować stronę i ją wzmacniać, ale nie zapominajmy, że blog firmowy powinien być skierowany do czytelników. Pisanie artykułów z upchanymi w sztuczne frazy to strzał w stopę – klient od razu wyczuje, że coś jest nie tak.
5. Blog niepodpięty pod social media. To bardzo często spotykany błąd – teksty publikowane na blogu nie są nigdzie udostępniane, więc internauci często nie mają pojęcia o tym, że firma go prowadzi. Żeby obecni i potencjalni klienci wiedzieli o twoim blogu, musisz ich regularnie o tym informować. Przypominaj swoim fanom, klientom i czytelnikom, że przygotowałeś dla nich nowe artykuły. Udostępniaj wpisy np. na Facebooku lub Twitterze, wrzucaj grafiki na Instagrama lub Snapchata czy rozsyłaj newsletter. Dzięki temu twoja komunikacja będzie aktualna i spójna. Jeśli już wrzucasz zajawkę z linkiem na fanpage, dodaj do tego przyciągające uwagę zdjęcie i zachęć do kliknięcia. Wrzucając sam link, tracisz sporo wejść.
Blog branżowy jest doskonałym narzędziem do generowania leadów – zarówno biznesowych, jak i indywidualnych. Jeśli i tobie zdarzyło się popełnić któryś z tych błędów, postaraj się naprawić go jak najszybciej: dobry blog to klucz do sukcesu!
Spis treści: