Jak prowadzić bloga firmowego?
Blog firmowy to doskonałe źródło nowych klientów. Bardzo skuteczne narzędzie do kreowania wizerunku eksperta oraz utrzymywania stałych relacji z klientami. Jednak nie o tym mam zamiar dzisiaj pisać. Skoro trafiłeś na ten wpis to znaczy, że doskonale znasz wszystkie zalety bloga firmowego i wiesz, że Twoja firma w Internecie będzie miała pod górkę bez niego.
W dzisiejszym wpisie odpowiem na pytanie postawione w tytule: Jak prowadzić bloga firmowego? Odpowiedź podzielę na cztery sekcje: podstawy – zakładanie bloga, design i użyteczność, treści oraz promowanie bloga. Wiedzę zaczerpnę z doświadczeń naszej załogi, a zwłaszcza Dominiki – dominika.kostrzewa@setugo.pl, która zajmuje się opieką nad blogami naszych Klientów. Obecnie prowadzimy ponad sześćdziesiąt blogów firmowych.
Krok pierwszy: zakładamy bloga firmowego
1. Strategia dla bloga firmowego
Prowadzenie bloga nie jest sztuką dla sztuki – jeśli tak uważasz to szkoda Twoich pieniędzy. Blog, jak wspomniałem, to bardzo znaczące narzędzie marketingowe. Zanim go założysz, musisz mieć odpowiednio ustaloną strategię, czyli znać odpowiedzi na pytania: “co chcesz uzyskać dzięki blogowi?” oraz “jakie produkty/usługi chcesz dzięki niemu wypromować?”.
Pamiętaj! Blog nie przynosi natychmiastowych efektów, to długofalowe działanie!
Poniższe punkty tworzą niejako listę kontrolną dla każdego, kto chce zacząć przygodę z blogiem firmowym. Podejdź sumiennie do każdego z nich, a z pewnością uda Ci się stworzyć pełną strategię prowadzenia bloga firmowego.
2. Wybór CMS dla bloga firmowego
Najpopularniejszym skryptem jest WordPress. Według statystyk “W3Techs.com” 25% stron w Internecie opartych jest właśnie o ten CMS (CMS, czyli system do zarządzania treścią, prościej: skrypt strony).
WordPress jest niesamowicie prosty w użytkowaniu. Posiada pełne spolszczenie, dzięki czemu każdy bez problemów poradzi sobie z jego obsługą.
Dodatkowymi zaletami WordPressa są: potężny wybór templatek (czyli gotowych szablonów strony), wiele dodatków w postaci wtyczek, bardzo dobra optymalizacja treści oraz stosunkowo (jeśli oczywiście nie przesadzisz z ilością wtyczek) małe obciążenie zasobów serwera.
Blogi naszych klientów prowadzimy właśnie w oparciu o WordPress i ten CMS polecamy wszystkim.
Dlaczego nie zakładać bloga na darmowej platformie typu blogger.com lub na oprogramowaniu sklepu?
Blog firmowy na darmowej platformie nie wygląda profesjonalnie, czasem wręcz tandetnie. Nie jest kojarzony z firmą, nigdy nie będzie należał do Ciebie, a do administratora platformy.
Blog w ramach skryptu sklepu ma bardzo ograniczone opcje w porównaniu do analogicznego na WordPressie. Wygląda też o wiele skromniej. Decydując się na takie rozwiązanie, tracisz wszystkie możliwości związane z dodatkowymi wtyczkami oraz rozbudowanymi templatkami. Poza tym blogi oparte o skrypt sklepu gorzej się pozycjonują niż te zbudowane na WordPressie.
3. Bezpieczeństwo
Jak już jesteśmy przy wyborze systemu, nie sposób nie wspomnieć o bezpieczeństwie. WordPress, jako najpopularniejszy skrypt, jest również najczęściej atakowanym przez hakerów cmsem w Internecie.
Nie oznacza to, że aby zabezpieczyć się, musisz rezygnować z niego na rzecz niszowych, płatnych systemów. Wystarczy przestrzeganie kilku prostych zasad. Oto one:
– trudne hasło; zadbaj o skomplikowane hasło, minimum 12 znaków, najlepiej wygenerowanych automatycznie;
– zainstaluj wtyczkę Wordfence;
– zadbaj o to, aby na WordPressie posiadać templatkę z zaufanego źródła;
– zrezygnuj z loginu typu “admin”, podaj swoje imię lub łatwe do zapamiętania typu “redaktor”’;
– nie trzymaj na serwerze wielu stron; wystarczy, że jedna ze stron będzie mieć “lukę”, która wpuści wirusa, a ryzyko zainfekowania bloga wzrasta. UWAGA! Nieaktywne pliki są największą zachętą dla wirusów, dlatego na serwerze zawsze powinien być porządek;
– nie przesadzaj z ilością wtyczek; nie dość, że obciążają serwer, to w dodatku stanowią częste źródło “luk”;
– na bieżąco aktualizuj wszystkie wtyczki, sam system WordPress oraz templatkę.
4. Osobna domena, katalog czy subdomena?
Mamy do wyboru trzy opcje: osobną domenę, np. blogfirmysetugo.pl, katalog, czyli np. setugo.pl/blog oraz subdomenę czyli blog.setugo.pl. Które rozwiązanie wybrać?
Pierwsza opcja, czyli osobna domena, ma wiele zalet. Taki blog jest niezależnym bytem, autonomiczną domeną. Można go pozycjonować niezależnie od strony firmowej, zapraszać autorów do wpisów gościnnych, a wręcz nadać blogowi osobną markę-nazwę. Takie rozwiązanie bliższe jest portalom branżowym. Jego jedyną wadą jest to, że prowadzenie takiego medium wymaga dużego nakładu pracy i z pewnością będzie konieczne wydelegowanie do tego zadania pełnego etatu w firmie.
Druga opcja, czyli katalog, to rozwiązanie, które bardzo łatwo pozwoli domenie firmowej łapać ruch z tzw. “długiego ogona” w Google. Czym jest “długi ogon”? To frazy bardzo szczegółowe, często wpisywane w wyszukiwarkę, np. “jak prowadzić blog firmowy?” itd. Rozwiązanie to dedykowałbym firmom, które na swoim blogu chcą poruszać tematy ściśle powiązane z ofertą.
Trzecia opcja to subdomena. Najczęściej wybierane rozwiązanie w przypadku blogów firmowych. W przeciwieństwie do bloga w katalogu, blog na subdomenie jest o wiele bezpieczniejszym rozwiązaniem. Subdomena stanowi osobną stronę, więc jeżeli blog zostanie zainfekowany wirusem, ryzyko jego transferu na stronę firmową (lub sklepu internetowego) jest o wiele mniejsze niż w przypadku bloga w katalogu. Kiedy blog znajdujący się w katalogu strony zostanie zainfekowany, rozprzestrzenianie się wirusa na całą stronę jest bardzo prawdopodobne.
Na subdomenie możemy poruszać o wiele szersze tematy niż tylko ściśle te, na które pozycjonujemy domenę główną, co nie zmienia faktu, że linki prowadzące do bloga na subdomenie mają również wpływ na pozycjonowanie domeny głównej.
5. Jaki szablon dla bloga?
Każdy klient ma własne wymagania odnośnie kwestii wizualnej bloga. Co klient, to inne gusta. Jednak nie o tym
będzie mowa w tym punkcie. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego szablonu (popularnie zwanej “templatki”) użyjesz na swoim blogu.
My osobiście korzystamy z wordpress.org/themes/browse/popular/, to samo polecamy naszym klientom. Są to darmowe templatki, z zaufanego źródła.
Drugą opcją jest zlecenie wykonania unikalnej templatki u programisty. Jest to rozwiązanie dedykowane klientom, którzy nie widzą nic dla siebie na płatnych serwisach lub chcą mieć templatkę identyczną jak design strony lub sklepu firmowego. Wadą takiego rozwiązania jest wysoka cena oraz ryzyko popełnienia błędów przez programistę, który na co dzień nie zajmuje się pisaniem templatek dla WordPressa. Popełnienie nawet najdrobniejszego błędu przy tworzeniu dedykowanego szablonu stwarza bardzo duże ryzyko ataku hakerskiego.
Trzecią opcją jest zakup templatki z płatnego źródła, np. themeforest.com
Pamiętaj, aby szablon był responsywny, czyli dobrze wyświetlał się na wszystkich urządzeniach mobilnych! Responsywność możecie sprawdzić tutaj: http://responsinator.com/
6. Jakie wtyczki dla bloga?
Podstawowe to: All in One SEO Pack, Contact Form, Wordfence, Yoast SEO, wtyczki do utworzenia sitemap i zainstalowania Google Analytics oraz wtyczki społecznościowe.
Są setki wtyczek do WordPressa, jednak jak już wspominałem, nie wolno przesadzać i instalować wszystkich jak leci. Duża ich ilość spowalnia stronę i bardzo często stanowi źródło “dziur”, które umożliwiają atak na blog – dotyczy to zarówno wtyczek aktywnych, jak i tych zainstalowanych, ale wyłączonych.
Zanim zainstalujesz jakąś wtyczkę, skonsultuj to z programistą. Czy na pewno jej potrzebujesz? Może taki sam efekt uzyskasz przez jednorazową zmianę w kodzie?
Ok, masz już zainstalowanego bloga, odpowiednią templatkę, niezbędne wtyczki i zabezpieczenia. Co najważniejsze, wiesz jakie treści chcesz tworzyć na blogu i co uzyskać dzięki niemu.
Co dalej? Pora zająć się kwestią wizualną i użytecznością.
Krok drugi: design, użyteczność oraz ustawienia bloga firmowego
1. Logo bloga
Bardzo ważny element designu – logo. Jeśli zdecydujesz się umieścić na blogu logo sklepu lub firmy, to po kliknięciu w nie, powinno przekierowywać właśnie na domenę główną. My zalecamy stworzenie osobnego logo dla bloga, w formie logo firmy/sklepu + dopisek “blog”. Po kliknięciu na nie, czytelnik powinien trafiać na stronę startową bloga, czyli na początek. Dzięki takiemu rozwiązaniu cały czas promujesz swoją markę w podświadomości osoby przeglądającej stronę.
2. Media społecznościowe dla bloga
Powiąż bloga z mediami społecznościowymi! Koniecznie! Niech pod każdym wpisem będzie możliwość zostawienia like lub share. Umieść box z fanpage, pokazujący liczbę fanów i ostatnie wpisy. Blog musi być integralną częścią całej strategii marketingowej i poprzez wstawienie elementów social media, zachęcać użytkowników do interakcji. Połącz bloga nie tylko z Facebookiem, ale ze wszystkimi kanałami, jakie prowadzisz: Instagram, Pinterest, YouTube, Twitter, G+ itd.
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
3. Powiązanie ze sklepem internetowym (lub stroną firmową)
Blog z pewnością będzie generował ruch bezpośrednio z wyszukiwarki. Pozwól użytkownikom, którzy trafią na niego w poszukiwaniu np. porad produktowych, w łatwy sposób przejść na stronę swojego sklepu lub firmy. Możesz nienachalnie umieścić banner reklamowy lub odnośnik typu: “przejdź do sklepu” pod wpisami, w panelu bocznym czy jako dodatkową zakładkę – sporo zależy od tego, jak wygląda Twój blog. Jeśli piszesz o konkretnym produkcie, dodaj odnośnik kierujący od razu do jego strony w sklepie. Dzięki temu skracasz drogę do zakupu i zaprzyjaźniasz czytelnika ze swoją stroną firmową.
Pamiętaj jednak o wyważeniu! Blog nie może być choinką obwieszoną bannerami reklamowymi, które krzyczą: “Kup u nas! Jesteśmy najlepsi!”. To zadziała, ale tylko negatywnie dla Twojego wizerunku. Blog ma za zadanie edukować i inspirować potencjalnych klientów, dlatego nie przesadzaj z reklamą na nim. W przeciwnym wypadku nie zbudujesz autorytetu wśród czytelników, ponieważ będą traktowali go jak gazetkę reklamową, którą wyciąga się ze skrzynki na listy i od razu wyrzuca. A przecież nie chcesz, żeby z blogiem było podobnie: by użytkownicy wchodzili i uciekali z niego czym prędzej.
4. Cookies
Informacja o cookies. Wymagana przez prawo, dlatego nie można o niej zapomnieć. Zadbaj o to, aby nie utrudniała nawigacji. Umieść pasek z notą o ciasteczkach na dole bloga tak, aby nikomu nie przeszkadzał, nie zasłaniał nagłówka, logo czy kategorii. Pamiętaj też o wygodnym i widocznym X zamykającym tę informację. Większość internautów nie lubi jak widoczna jest ona przez cały czas pobytu na stronie lub jeśli informacja o cookies wyskakuje po otwarciu nowej podstrony.
5. Czcionka na blogu
Na blogu stosuj tę samą czcionkę, co na stronie głównej sklepu lub firmy lub ewentualnie zbliżoną. Oczywiście musi być to czcionka, która ułatwia czytanie artykułów. Comic sansy itp. wyszły z mody pod koniec lat 90. Sprawdzi się tutaj czcionka bezszeryfowa.
6. Kategorie i tagi
Stwórz system kategorii tak, aby zachować spójność i przejrzystość. Każdy artykuł dodawaj do odpowiedniej z nich. Nie przesadzaj ze szczegółowością, w przypadku bloga firmowego spokojnie wystarczy stworzenie kilku podstawowych kategorii.
Tagi również ułatwią nawigację i indeksowanie treści. Do każdego artykułu dodaj najważniejsze i najbardziej kluczowe 2-3 tagi.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
7. Strona kontaktowa oraz strona “o nas”
Na blogu umieść stronę kontaktową oraz opisz redakcję bloga, czyli sekcję “o nas”.
Użytkownicy powinni móc w prosty sposób napisać lub zadzwonić do Ciebie. Nikt nie lubi długo szukać na stronie maila czy telefonu. Jeżeli nie są one łatwo znajdowalne, często strona jest porzucana. Możesz pomyśleć nad wstawieniem maila i numeru telefonu od razu w headerze (header, czyli górna część strony), tym działaniem maksymalnie skrócisz drogę do kontaktu. Ale też wręcz do niego zachęcisz, bo pokazujesz otwartość na wszelkie formy rozmowy.
Podobnie z zakładką “o nas”, czytelnicy lubią wiedzieć, kto stoi za danym artykułem, czy jest to przypadkowa osoba, czy specjalista, któremu można zaufać. Pokaż, że autorem treści jesteś Ty lub Twoja załoga, czyli ludzie, którzy na co dzień zajmują się branżą, działają w niej, śledzą i kreują trendy.
8. Sposób wyświetlania wpisów
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Blog musi być przejrzysty i łatwy w nawigacji. Aby ułatwić tłumaczenie, pokażę nasze przykłady:
Na tym blogu, blog.biovert.pl, stworzyliśmy na stronie głównej podział na kategorie z pokazaniem “zajawek” najnowszych wpisów w każdej z nich. Takie rozwiązanie sprawia, że użytkownik może bardzo łatwo trafić do najnowszych postów z części, która go interesuje. Ale też przed jego oczami pojawiają się inne tytuły, czym zwiększa się prawdopodobieństwo zainteresowania czytelnika innymi wpisami.
Blog agaflowers.pl/blog/ – o tematyce florystycznej, przedstawia wpisy w bardzo modnej, kafelkowej, formie. Dzięki temu, że umieściliśmy na stronie głównej wiele artykułów, ułatwiliśmy czytelnikowi wybór interesujących go treści. Strona przyjemnie rozwija się wraz z przesuwaniem kursora – pozwala to na zobaczenie większej liczby nagłówków, a tym samym znalezienie przydatnych informacji. Trochę tak, jakby czytelnik pomyślał: “ciekawe, o czym jeszcze tu napisali” i mógł od razu skonfrontować to z rzeczywistą zawartością bloga.
Tym punktem bardzo mocno zahaczamy o tematykę UX, czyli użyteczność stron. Jest to temat bardzo złożony, o którym warto poczytać na blogach i serwisach stricte jemu poświęconym.
9. Tłumaczenie
Jeżeli wybierasz templatkę stworzoną w języku obcym, Twoim obowiązkiem jest zadbać o to, aby w 100% przetłumaczyć ją na język polski, a przynajmniej te elementy, które są widoczne dla czytelnika. Znajomość angielskiego wśród Polaków jest coraz lepsza, nie zmienia to faktu, że strony prowadzone po polsku nie powinny mieć elementów angielskich. “Read more” czy “leave a comment” sprawiają wrażenie amatorszczyzny.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
10. Najnowsze komentarze oraz najnowsze posty
W sidebarze (czyli menu bocznym) dodaj widgety najnowszych komentarzy i najnowszych postów.
Dasz tym do zrozumienia, że blog “żyje”, bo przez cały czas pojawiają się na nim nowe artykuły i komentarze od czytelników. Sekcją najnowszych postów w prosty sposób pokazujesz odwiedzającemu listę ostatnich 5-10 wpisów (w zależności od ustawień). Jest to prosta informacja “wybierz, co chcesz czytać”. Sekcja komentarzy to podświadoma zachęta do pozostania na blogu, bo “skoro ktoś przeczytał i skomentował, to chyba jest tam coś ciekawego”.
11. Wyszukiwarka
Na blogu umieść wyszukiwarkę. Najlepiej w widocznym miejscu – górna część sidebaru lub header. Po co? Po to, by użytkownik mógł w łatwy sposób przeczytać inne artykuły dotyczące danej tematyki lub konkretnego produktu, wszak pamiętaj, że kategorie na blogu są dość ogólne.
12. Nawigacja
Nawigacja na blogu powinna być prosta i logiczna. Stwórz breadcrumbs (okruszki), według schematu: strona główna (np. Blog o marketingu internetowym) → kategoria (np. Content marketing) → tytuł posta (np. Jak prowadzić bloga firmowego?). Oczywiście każdy z elementów tego menu typu “breadcrumbs” powinien być klikalny.
Struktura Twojego bloga powinna być płaska. Czyli: strona główna → kilka kategorii → wpisy, dodatkowo: strona główna –> tag → wpisy oraz strona główna → archiwum → rok → miesiąc → wpisy.
Ułatwi to zarówno nawigację użytkownikom, jak i indeksowanie treści przez roboty wyszukiwarek.
W menu głównym, pod logiem, umieść odnośniki do głównych stron takich, jak kontakt, o nas oraz do strony głównej. Możesz również podać linki do konkretnych kategorii, jeśli nie masz ich zbyt wiele.
13. Autorzy
Wpisy na Twoim blogu firmowym nie powinny być anonimowe. Nawet uzupełniona informacja o redakcji w sekcji “o nas” nie zawsze wystarcza. Zadbaj o to, by notka, która pojawia się pod każdym artykułem i odnosi się do autora wpisu, była prawidłowo uzupełniona. Nie zostawiaj tam informacji “admin”. Wpisz swoje imię i nazwisko. Jeżeli autorów jest kilku, niech każdy ma swoje konto redaktorskie, dzięki któremu zostawi swoją stopkę lub skorzystaj z wtyczki umożliwiającej wybór autora (np. Author Avatars List).
Warto również dodać krótką notkę biograficzną, zdjęcie i odnośniki do profili w social media autorów, celem podniesienia wiarygodności i zaprzyjaźnienia czytelnika z twórcami bloga.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
14. Newsletter
Jeśli prowadzisz newsletter, wykorzystaj bloga do zbierania nowych leadów. Umieść widget newslettera w sidebarze lub dodaj pop-up z możliwością zapisania się do niego. W tym drugim przypadku pamiętaj, aby “krzyżyk” umożliwiający zamknięcie go był widoczny dla użytkowników.
15. Meta description oraz meta keywords
Uzupełnij meta description, czyli opis strony. W dwóch, maksymalnie trzech zdaniach, napisz co użytkownik może znaleźć na Twoim blogu firmowym. Nie zamieniaj meta description w wyliczankę słów kluczowych.
Nie musisz uzupełniać pola meta keywords, Google nie bierze pod uwagę tego znacznika meta.
Kiedy blog firmowy ma już gotowy design, przeszedł wszelkie testy użyteczności, prostoty nawigacji, nie pozostaje nic innego, tylko wypełnienie go odpowiednią treścią!
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Krok trzeci: treści na blogu firmowym
Blog firmowy ma za zadanie dostarczać wartość dla czytelnika, dlatego zadbaj o to, by przede wszystkim treści były przydatne.
1. Optymalizacja treści pod kątem SEO
Temat bardzo rozbudowany, dlatego skupię się na podstawach. Zacznijmy od tytułu.
To bardzo ważny element dla robotów Google. Zanim nadasz odpowiedni tytuł, sprawdź, co w Google wyszukują Twoi potencjalni klienci. Ja wybrałem dla tego wpisu tytuł “Jak prowadzić bloga firmowego?” dlatego, aby dotrzeć do osób, które wyszukują właśnie taką frazę. Są to osoby, które wiedzą, że trzeba prowadzić bloga firmowego, chcą to robić, ale nie mają na to pomysłu. Tytuły Twoich artykułów powinny być przemyślane właśnie pod tym kątem i jak najbardziej odpowiadać frazom wpisywanym w Google przez potencjalnych klientów. Tytuł tekstu powinien być nagłówkiem H1, czyli tym najważniejszym, który wystąpi na danej stronie tylko raz.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Treść artykułów musi być w pełni unikalna. Nie kopiuj niczego, pisz od zera. Bardzo często kusi naszych klientów, aby umieścić na blogu inny artykuł ich autorstwa, który np. został opublikowany na portalu branżowym. “Skoro mój, to mogę go opublikować.” – myślą. Niestety to nadal jest duplicate content, który zaszkodzi pozycji bloga w Google. Co w takiej sytuacji zrobić? Najlepiej napisać krótką notkę i pochwalić się w niej informacją o artykule specjalistycznym na innym portalu i dać do niego link.
Pogrubiaj słowa kluczowe w treści. Piszę artykuł o prowadzeniu bloga firmowego, więc mogę pogrubić frazy takie, jak: “jak prowadzić bloga firmowego” oraz “blog firmowy”, bo właśnie na te słowa kluczowe chcę, aby mój artykuł pojawił się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Ale też nie przesadzaj z tym i nie pogrubiaj każdego słowa, (w tym przypadku) “blog”, w artykule.
Stosuj śródtytuły, które również będą przemyślane. Wybierz na nie inne, również często wyszukiwane frazy w Google lub stwórz takie, które będą zawierać frazę przewodnią artykułu. Do ich formatowanie używaj nagłówków H2, H3 itd. w zależności od ich istotności.
Pamiętaj o jednym: nie upychaj na siłę słów kluczowych w artykule! Twoje działania muszą być naturalne!
2. Systematyczność
Bardzo częstym zjawiskiem w przypadku prowadzenia bloga firmowego jest następujący schemat.
Właściciel firmy decyduje się na prowadzenie bloga firmowego. Dowiaduje się, jakie niesie to za sobą korzyści, bardzo szybko napala się na ów pomysł i od razu przystępuje do realizacji. Inwestuje w witrynę i jak już jest gotowa, zaczyna codziennie wrzucać nowy artykuł. Nie brak mu zapału.
Niestety, po kilku tygodniach, czasami kilku miesiącach, zaczyna się to nudzić, brakuje tematów do pisania artykułów. Dodatkowo nie ubywa pozostałych obowiązków, jakie ma każdy przedsiębiorca. Blog zostaje porzucony. Czasem pojawia się myśl, by do niego powrócić, ale po przypomnieniu sobie o tej żmudnej codziennej pracy, jaką trzeba przy nim wykonać, jest zabijana już w zarodku.
Blog, aby mógł przynosić efekty, musi być prowadzony systematycznie. Przez lata. Wrzucaj treści nie codziennie, a na przykład jeden wpis w tygodniu, ale regularnie. Przemyśl, co jest lepsze: dostarczanie treści laickiej każdego dnia, czy specjalistycznej, ale rzadziej. Musisz być przewidywalny dla swoich czytelników – potencjalnych klientów. Wysyłaj w świat, za pośrednictwem bloga, jasny przekaz: jesteśmy systematyczni i zdyscyplinowani.
3. Różnorodność tematów
Na blogu poruszaj różne tematy, jednak w zakresie swojej działalności. Nie skupiaj się wyłącznie na promowaniu swoich produktów (jak z nich korzystać, jakie są ich zalety itd.), pisz o aktualnych wydarzeniach w branży, opisuj nowości, nawet jeśli nie masz ich aktualnie w sprzedaży.
Blog musi być ciekawy dla czytelnika. Już o tym pisałem: blog to nie jest gazetka reklamowa.
4. Styl dopasowany do użytkownika
Zastanów się, kim jest odbiorca Twojego bloga firmowego? I dostosuj do niego odpowiednie słownictwo, rozmiar czcionki, układ strony i grafik. Niby oczywista oczywistość, ale zdarza się o tym zapominać… Treść. Musi być przystępna dla Twoich potencjalnych klientów, aby się z nią identyfikowali i rozumieli, co chcesz im przekazać. Unikaj trudnych do zrozumienia sformułowań branżowych. Inaczej będzie wyglądał blog firmowy sklepu z zabawkami dla dzieci, a inaczej sklepu z eleganckimi meblami.
5. Estetyka, poprawność językowa
Kolejna oczywista oczywistość. Każdy popełnia błędy ortograficzne, interpunkcyjne lub językowe. Jednak, jeśli prowadzisz bloga, to musisz na nie bardzo uważać. Zanim opublikujesz artykuł, daj go do przeczytania znajomym lub współpracownikom. Pomyśl również o usługach korektora. Jedna drobna literówka nie zrobi krzywdy. Ale jeżeli będzie ich wiele, uwierz, że skutecznie zniechęci to do odwiedzania bloga.
6. Lead
Umieść na wstępie każdego artykułu lead, czyli krótki wstęp opisujący, o czym będzie tekst. Może on przyjąć formę kilku podpunktów. Np.:
Z artykułu dowiesz się:
– jak założyć bloga firmowego;
– jak skonfigurować bloga firmowego;
– wszystko o tworzeniu treści na bloga;
– jak go promować.
Dzięki leadowi czytelnik może w prosty sposób przejść od razu do interesującej go treści. Lub stwierdzić, że szuka czegoś innego.
7. Grafiki
W każdym artykule powinny znaleźć się zdjęcia lub inne grafiki (np. infografiki).
Jeśli korzystasz z darmowych baz zdjęć, musisz pamiętać o odpowiednim podpisie (za wyjątkiem licencji CCo). Każdy taki serwis posiada swój regulamin, z którym powinieneś się zapoznać. Najbezpieczniejszą opcją będzie podanie pod zdjęciem imienia i nazwiska autora oraz linku (nie musi być klikalny) do serwisu, z którego ono pochodzi. Nie publikuj nigdy zdjęć “niewiadomego” pochodzenia.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Wszystkie zdjęcia, swoje lub pobrane z baz, powinny być opisane przez wypełnienie pola “tekst alternatywny”, czyli w skrócie “alt”. Pole to widoczne jest przy dodawaniu pliku w WordPressie. “Altem” powinien być jeden, maks dwa-trzy wyrazy, opisujące co znajduje się na zdjęciu, np. “bukiet urodzinowy”.
Jeśli prowadzisz bloga biznesu, który nie sprzedaje stricte w Internecie, jak na przykład restauracja lub kwiaciarnia, powinieneś zadbać o własne fotografie. To bardzo ważne! Pokazuj prawdziwe usługi, to przyciąga!
O grafikach na blogu przygotujemy niedługo osobny wpis, bo to tez bardzo rozległy temat 🙂
8. Wiarygodność
Złota zasada: Jeśli się na czymś nie znasz, to nie udawaj, że jest inaczej.
W Internecie bardzo łatwo stracić wiarygodność. W dodatku istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że wśród Twoich klientów są osoby, które w danym temacie orientują się lepiej, niż Ty sam.
Bądź otwarty na dyskusje i przyznaj się do błędu, jeśli taki popełnisz. Nie ma ludzi nieomylnych. Jeśli będziesz uważał się za wszechwiedzącego, to czytelnicy bardzo szybko sprowadzą Cię na ziemię. A, jeżeli pomimo wszystko, chcesz napisać o czymś, co może zainteresować czytelników Twojego bloga firmowego, a nie masz o tym wystarczająco dużej wiedzy, poszukaj specjalisty, który wykona wpis gościnny.
9. Komentarze
Na blogu umieść wygodny moduł komentarzy, np. Disquis.
Nie usuwaj wartościowych, ale negatywnych komentarzy – pozwól wszystkim wyrazić swoje zdanie. Aby uniknąć oskarżeń o cenzurę, umieść proste zasady moderacji: wskaż co będzie akceptowane, a co nie.
[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Aby zachować przejrzystość na blogu, wyłącz możliwość komentowania na stronach typu “kontakt”. To zupełnie zbędne.
Podsumowując temat treści na blogu firmowym: bądź systematyczny w swoich działaniach, poznaj podstawowe zasady SEO i nie upychaj na siłę słów kluczowych. Bądź wiarygodny i dopasuj, maksymalnie jak to tylko możliwe, język i styl do odbiorców. Blog jest dla nich, nie dla Twojej własnej przyjemności.
Krok czwarty: promowanie bloga firmowego
1. Social media
Każda branża ma swoje grupy na Facebooku oraz Linkedinie. Znajdź je i zanim zaczniesz wrzucać linki do postów na swoim blogu firmowym, zapoznaj się z charakterystyką poszczególnych grup.
Każda z nich jest inna, niektóre tolerują wartościowe wpisy z artykułami swoich uczestników, a inne piętnują tego typu zachowania. Żeby uniknąć niepotrzebnego hejtu, przeczytaj regulamin grupy oraz zapoznaj się z ostatnimi postami: jaki jest ich charakter, czy użytkownicy irytują się na przejaw jakiejkolwiek reklamy?
Zapamiętaj, że nie jest wartościowym wrzucenie tylko linku. Napisz coś, co zachęci grupowiczów czy obserwatorów Twojego firmowego walla do kliknięcia w link i zajrzenie na bloga.
2. Fora branżowe
Z zasady fora branżowe są mniej tolerancyjne dla autoreklamy niż grupy w social media. Nie rezygnuj jednak w całości z tego źródła potencjalnych czytelników – klientów. Zlokalizuj wszystkie fora z Twojej branży i podobnie, jak z grupami w social media, zapoznaj się z ich regulaminami i specyfiką.
Z pewnością znajdziesz takie, które zaakceptują wartościowe artykuły wrzucane w odpowiednich odstępach czasu. Ale! Musisz być aktywny na tych forach nie tylko wtedy, kiedy na blogu Twojej firmy pojawił się nowy wpis. Pokaż zainteresowanie tematyką. Udzielaj się w wielu wątkach i czerp z nich wiedzę! Tak! – inspirację do kolejnych postów na blogu! Przecież problemy poruszane na forach, to fantastyczny materiał do case study, które poprzesz przykładami z życia Twojej firmy. Opisz to na blogu koniecznie! To bardzo wartościowy content, który warto promować.
Co najważniejsze: zachowaj umiar i nie spamuj!
3. Pozycjonowanie
Rzeczowe i unikalne treści bardzo dobrze pozycjonują się w Google. Zwłaszcza, jeśli umieścisz bloga na subdomenie mocnej domeny i odpowiednio go zoptymalizujesz.
Warto jednak zadbać o wartościowe linki prowadzące do bloga, np. z dobrych (niezaspamowanych) katalogów branżowych. Udzielasz się na forach? Umieść w stopce link do swojego bloga. Jeżeli odpowiednio podejdziesz do tematu prowadzenia bloga firmowego, to z czasem sam zauważysz, że inni użytkownicy sami będą podawać dalej wpisy zawierające dobry content.
W przypadku, gdy działasz w bardzo konkurencyjnej branży, skorzystaj z pomocy firmy zajmującej się pozycjonowaniem.
4. Prasa branżowa
Skontaktuj się z prasą, którą czytają Twoi potencjalni klienci. Twórz artykuły, które z chęcią zostaną opublikowane w branżowych periodykach. W notatce biograficznej, którą większość portal i- czasopism, umieszcza przy podpisie autora, wspominaj o blogu, gdzie zainteresowani mogą znaleźć więcej tego typu artykułów.
5. Wpisy gościnne na blogach autorskich
Pamiętaj jednak, aby artykuły do prasy tworzyć od zera. Możesz inspirować się wpisami na swoim blogu, ale – pod żadnym pozorem – nie powielaj artykułów ze swojego bloga na innych stronach!
Mam nadzieję, że powyższym artykułem udało mi się, chociaż częściowo, odpowiedzieć na pytanie: jak prowadzić bloga firmowego?
Jeśli, szanowny czytelniku, dostrzegasz braki w powyższym tekście lub nie zgadzasz się z czymś, pisz proszę w komentarzu, z przyjemnością będę aktualizował artykuł tak, aby stworzyć najszersze źródło wiedzy na ten temat.
Stworzyłem również checklistę pomocną przy prowadzeniu bloga firmowego. Do ściągnięcia pod tym linkiem:
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Spis treści: