10 rad dla lepszego blogowania firmowego: Jak używać bloga firmowego do generowania leadów?
Blog firmowy to narzędzie o sporym potencjale – oprócz systematycznego prowadzenia go bardzo ważna jest publikowana treść. Jak wykorzystać to narzędzie na potrzeby marketingu? Jak za pomocą bloga pozyskać leady sprzedażowe? Oto 10 porad, które ułatwią zrozumienie idei blogowania dla firm.
1. Myśl długoterminowo
Większość wejść na bloga generują posty, które nie zostały opublikowane w danym miesiącu. Co to oznacza dla naszego pisania? Należy myśleć długoterminowo i opracowywać tematy tak, by były i aktualne, i użyteczne – mają za zadanie zaciekawić czytelników i klientów. W końcu przez cały czas pojawiają się osoby, które dopiero zdobywają wiedzę, poszukują informacji i warto, by znalazły je właśnie na twoim blogu. Dzięki temu od razu zyskujesz potencjalnego klienta: łatwo zapamięta i skojarzy, że ważnych rzeczy dowiedział się właśnie z twojego bloga firmowego.
- Źródło własne: Google Analytics jednego z naszych klientów. Najczęściej odwiedzane posty zostaly opublikowane od czerwca do października.
2. Recykling
Nie masz pomysłu na nową i elektryzującą treść? Jeśli na twoim firmowym blogu pojawiły się wpisy, które kiedyś cieszyły się dużą popularnością, a wciąż są aktualne, poddaj je recyklingowi. Wystarczy zaktualizować grafiki lub dodać wyniki najnowszych badań rynku – możesz ponownie udostępnić stare treści i dać im drugie życie. Wykorzystaj to, że dziś masz już więcej fanów i bogatszą bazę mailingową: to nowe grupy docelowe, do których dobrze jest trafić.
3. Za kulisami firmy
Większość z nas kojarzy blogera z osobą, która jest naturalna i prawdziwa; z kimś, kogo darzy sympatią i zaufaniem. O ile jest to normalne w przypadku prywatnych blogów, rzadziej ocenia się w taki sposób blogi firmowe. Wielu producentów rezygnuje z tej szansy przedstawienia się internautom w obawie przed ośmieszeniem się lub nieprofesjonalizmem – nie bój się pokazać swoją markę „zza kulis”, ale zrób to dobrze i na luzie. Takie podejście skróci dystans między klientem a sprzedawcą, a jednocześnie pokaże twoją firmę jako zgrany zespół.
4. Pisz regularnie
Regularne publikowanie to podstawa: nie musi być tego samego dnia i o tej samej godzinie, ale ważne, by nowe wpisy pojawiały się w regularnych odstępach czasu. Jeśli uzbierasz sporą liczbę czytelników, którzy obdarzyli cię zaufaniem, to po pewnym czasie będą się domagać nowych treści. Nie zawiedź ich! Planuj treści z wyprzedzeniem i sukcesywnie je realizuj. Jeśli nie masz pomysłów lub czasu, zleć je (np. nam – kasia@setugo.pl) i nie martw się o unikalny i wartościowy content. Jeśli masz dużo do przekazania, podziel kategorie artykułów na konkretne cykle i poinformuj o tym czytelników. Dzięki temu ci, których interesuje jeden konkretny dział otrzymają wskazówkę, kiedy należy być czujnym i oczekiwać konkretnych treści.
5. Urozmaicaj treści
Słyszałeś o infografikach, animacjach i innych materiałach, które urozmaicają prezentowanych treści? Jeśli nie, to koniecznie odwiedź artykuły z naszymi infografikami – możemy zdradzić, że w ciągu dwóch dni czyta je ponad 600 osób. Dane statystyczne ujęte w zgrabną, ciekawą formę znacznie lepiej się prezentują i dzięki temu są łatwiejsze do zapamiętania. Dużą zaletą tego rodzaju treści jest przede wszystkim ich viralowy charakter: żeby raz na jakiś czas „obudzić” czytelników i fanów marki, pomyśl o stworzeniu infografiki, zabawnego mema czy video. Obrandowanie multimediów jest bardzo ważne – powinno być robione ze smakiem, a by zabezpieczyć się przed ich ewentualną kradzieżą, warto dodać znak wodny.
6. Optymalizacja bloga
Optymalizacja bloga pod kątem wyszukiwarek jest tak samo ważna, jak w przypadku sklepu internetowego czy strony firmowej. Zadbaj o to, by odpowiednio „opisać” bloga, zdjęcia i teksty – w sieci znajdziesz wiele poradników na temat tego, jakich słów używać najlepiej. Dzięki temu twój blog będzie jeszcze lepiej widoczny w Google, co bezpośrednio przekłada się na większą liczbę odwiedzin ze strony potencjalnych klientów.
7. Traktuj bloga poważnie
Żeby blog firmowy przynosił efekty, musisz podejść do niego poważnie. Oznacza to m.in. regularne pisanie, publikacje ciekawych artykułów, aktualizacje treści i wtyczek, a co najważniejsze – dobrze przygotowanych i merytorycznych wpisów. Nie oznacza to, że w tekstach masz być poważny aż do przesady – czasem warto opublikować notkę, w której pokażesz „od kuchni” pracę w twojej branży, dystans i poczucie humoru. Pamiętaj jednak, że nie każdy będzie zachwycony publikacją zdjęć z firmowych imprez: wpisy nie powinny przekraczać granicy dobrego smaku. Blog firmowy jest dobrym narzędziem do zdobywania leadów, ale pamiętaj – nikt nie będzie chciał zostawić swojego mejla czy telefonu, jeśli Twój blog będzie wyglądał niestarannie i nieprofesjonalnie.
8. Newsletter
Podczas prowadzeniu firmowego bloga warto pamiętać o budowaniu i aktualizacjach bazy mailingowej. Marketing w formie spersonalizowanego newslettera wykorzystywany jest jako narzędzie informacyjno – komunikacyjne i, jak pokazują badania, jest całkiem skuteczny. Odpowiednio przygotowany e-mail marketing musi być dobrze zaplanowany, pomysłowy i zachęcający klienta do kliknięcia w link lub odwiedziny sklepu internetowego. Warto również wybrać jeden konkretny dzień rozsyłania newslettera: dzięki temu czytelnicy bloga będą mogli regularnie otrzymywać interesujące go treści. Warto skorzystać z aplikacji takich jak MailChimp lub Fresh Mail, które umożliwiają rozsyłanie spersonalizowanych newsletterów.
9. Bloguj profesjonalnie, ale nie zapominaj o osobowości
Poważne traktowanie bloga firmowego to m.in. profesjonalne podejście: regularne, wartościowe, traktujące czytelnika z należytym szacunkiem. W tym wszystkim warto jednak pamiętać o tym, żeby nie ukrywać osobowości – swojej lub pracowników. Jeśli w twoim zespole masz ciekawych ludzi, którzy mają ciekawe pasje, pokaż je! Na blogu możesz przecież pisać mniej oficjalnie niż np. na stronie sklepu internetowego – to ociepla wizerunek i sprawia pozytywne wrażenie.
M.in. blog Freshmail – Każdy autor jest przedstawiony w kilku zdaniach wraz ze zdjęciem oraz opisem stanowiska, które obejmuje. Dzięki temu budujemy rozpoznawalny i lubiany zespół.
10. Pokazuj korzyści wynikające z używania twoich produktów
Blog nie sprzedaje bezpośrednio i musisz o tym pamiętać – traktowanie go jak tablicy ogłoszeń nie jest najlepszym pomysłem. Zamiast tego lepiej pokazywać korzyści wynikające z używania twoich produktów lub korzystania z usług; sprawdzą się również testy, recenzje lub opinie użytkowników. Podkreślaj zalety, zaprezentuj się od najlepszej strony – nawet jeśli twój produkt nie jest idealny, skup się na korzyściach z jego używania.
Spis treści: