10 powodów, dla których warto prowadzić bloga firmowego
Prowadzenie bloga firmowego to temat bardzo popularny – wszyscy piszą o tym, jak ważne jest jego posiadanie. Co konkretnie daje nam tworzenie bloga? Jakie są plusy pisania go? Oto 10 powodów, dla których warto go mieć.
-
Jesteś ekspertem? Pokaż to! Jako sprzedawca butów, kosmetyków czy wiertarek po latach stajesz się ekspertem w swojej dziedzinie. Prowadząc bloga i dzieląc się wskazówkami z danej dziedziny pokazujesz się od profesjonalnej, rzetelnej strony. Czytelnicy bloga i klienci sklepu wiedzą, że wystarczy zwrócić się do ciebie, żeby otrzymać odpowiedź na pytanie. Twój blog bez problemu może stać się eksperckim miejscem, które będzie przyciągało czytelników i świadomych klientów. Dzięki temu budujesz zaufanie i wizerunek.
-
Blog to miejsce na darmową reklamę. Oczywiście nigdy nie zalecamy traktowania bloga firmowego jak słupa reklamowego: bardzo ważna jest ich unikalna, wartościowa i angażująca treść. Reklamy powinny być subtelne i gustowne. W prowadzeniu bloga nie chodzi o wciskanie swoich produktów i usług na każdym kroku. Nie należy zapominać o tym, że jest to nasza własna, (prawie) darmowa powierzchnia reklamowa, którą zarządzasz tylko i wyłącznie ty. O tym, gdzie i jak umieszczać reklamy, by nie przesadzić, napiszę w kolejnych tekstach.
-
Edukuj swoich klientów. Nauczanie jest związane z budowaniem eksperckiego wizerunku, o którym była mowa powyżej. Jeśli prowadzisz internetową drogerię lub sprzedajesz środki czystości, naucz swoich klientów nie tylko, jak z nich korzystać. Pomyśl np. o serii poradników typu DIY (z ang. Do It Yourself – zrób to sam), dotyczących własnoręcznego tworzenia środków do mycia, czy o ciekawych patentach ułatwiających sprzątanie. Pomysłów na teksty nie zabraknie, ponieważ podpowiada je… samo życie. Zastanów się, jakie pytania zadają w osoby, które są Twoimi klientami, realnymi lub potencjalnymi. Postaraj się odpowiadać na nie w ciekawy i oryginalny sposób. Zapewniam cię, że każdy, kto znajdzie na twoim blogu wartościową poradę, zastosuje ją w życiu – dzięki temu zapamięta twoją markę, a następnie wróci po zakupy.
-
Dialog z klientami to podstawa. Blog to doskonałe miejsce, w którym możesz pozwolić sobie na odrobinę luzu. Powinny cechować go naturalność, wiarygodność i pomysłowość: warto wykorzystać ten potencjał i np. pokazać życie firmy „od kuchni”. Pochwal się swoim zespołem, zaprezentuj się od mniej biznesowej strony – klienci z pewnością docenią to, że mogą porozmawiać z tobą jak „ze swoim”.
-
Pozycjonuj się lokalnie. Blog firmowy to nie tylko narzędzie dla sklepów internetowych i firm działających tylko w sieci. Wbrew pozorom to dobre narzędzie do prowadzenia komunikacji i działań marketingowych również dla firm działających stacjonarnie. Odpowiednio umieszczone frazy kluczowe oraz chwytliwe nagłówki zainteresują potencjalnych klientów, a jeśli dodasz do tego lokalność, trafisz do mieszkańców swojego miasta i okolic.
-
Bądź lepszy od konkurencji. Nie czekaj, aż inna firma stworzy oryginalnego i poczytnego bloga – sprecyzuj cel blogowania, najważniejsze założenia i… działaj. Blogowanie w imieniu firmy/marki nie jest jeszcze w Polsce tak popularne, jakby się mogło wydawać – jeśli znajdziesz niszę na rynku, wykorzystaj to. Możesz opracować strategię samodzielnie, ale działania w blogosferze lepiej zlecić profesjonalnej agencji marketingowej. Odpowiednie działania wyróżnią ciebie i twoją markę na tle konkurencji.
-
Testuj i sprawdzaj. Wprowadzasz nowy produkt do sklepu, zmieniasz wygląd strony, tworzysz aplikację dla klientów, ale nie jesteś pewien, czy te rozwiązania się sprawdzą? Blog firmowy to doskonałe miejsce do przetestowania, czy twój pomysł podoba się klientom i fanom marki. Oczywiście nie zapominaj o tym, że samo opublikowanie newsa czy tutoriala nie wystarczy – zadbaj również o odpowiednią promocję i dystrybucję tych treści. Nie bój się spytać klientów o zdanie: dobrym pomysłem są np. ankiety, nawet w formie jednego pytania. Skłonisz ich do dyskusji, a także poznasz ich opinie dzięki jednemu kliknięciu.
-
Rozwiązuj problemy i pomagaj. Kolejny powód, dla którego warto prowadzić bloga, to budowanie więzi. Jako producent lub właściciel marki jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, ale klient rzadko ma aż tak szeroką wiedzę. Udzielając mu fachowych porad możesz pokazać się z jak najlepszej strony; dzięki twoim wskazówkom klient jednocześnie zyskuje wiedzę, może ją wykorzystać w praktyce i gdy napotka kolejną trudność, będzie wiedział, do kogo zwrócić się o pomoc. Z drugiej strony edukacja klientów ułatwia obsługę w sklepach internetowych – pracownicy działu sprzedaży znają potencjalne problemy klientów oraz najczęściej występujące zapytania. Dobrym pomysłem jest przygotowanie notki blogowej, której znajdą się odpowiedzi na najważniejsze problemy klientów.
-
Buduj bazę subskrybentów. Możliwość budowania szerokiej bazy adresów to kolejny powód, dla którego warto prowadzić bloga firmowego. E-mail marketing to sposób na bycie w kontakcie z klientami oraz sposób na pozyskanie nowych. Newsletter musi być ciekawy, przemyślany i interesujący dla klienta – ważne jest to, co sprzedajesz i jakie treści udostępniasz.
-
Buduj społeczność i dbaj wizerunek. Jeśli podejdziesz do bloga firmowego z pasją i z zaangażowaniem, społeczność sama będzie się powiększać. Oczywiście na początku klienci muszą dowiedzieć się o Twoim blogu: bardzo ważne jest ustalenie celu i zaplanowanie konkretnych działań (np. tematów, zdobywania materiałów, grafik). Nawet jeśli osoby, które trafią na twojego bloga, nie zrobią nigdy zakupów w prowadzonym przez ciebie sklepie, to istnieje szansa, że poinformują o blogu lub marce swoich znajomych i rodzinę. W przypadku marketingu szeptanego bardzo ważne są zarówno dobre słowo, jak i rozpoznawalność.
Spis treści: