Close

Co to jest SXO?

Artykuł opublikowano: 30 grudnia 2020
Autor: Joanna Duplaga

Marketing internetowy rozwija się w bardzo szybkim tempie. Powstają ciągle nowe techniki, które mają na celu przyciągnięcie klienta. To konieczne, bo konkurencja jest coraz większa. Jedną z technik, a raczej jednym ze zbiorów technik jest SXO, czyli złożone działanie, mające na celu zwiększenie ruchu na stronie i ułatwienie znalezienia konkretnej witryny wśród setek podobnych witryn. Na czym polega SXO i co obejmuje dowiesz się z artykułu.

Czym jest SXO?

SXO to skrót od Search Experience Optimization[1]. Jest to zbiór działań, mających na celu zoptymalizowanie doświadczeń użytkownika.[2] O co właściwie chodzi? Mówiąc najprościej, chodzi o dostosowanie strony internetowej i jej treści do oczekiwań odbiorcy tak, by możliwe było uzyskanie jak najwyższej konwersji. Zgodnie z założeniami SXO, witryna internetowa powinna spełniać wszystkie oczekiwania odbiorcy, powinna być także łatwa i intuicyjna w obsłudze, by odbiorca mógł szybko i sprawnie znaleźć informacje, których aktualnie potrzebuje. Nie bez znaczenia pozostaje także szybkość ładowania się strony i wszelkie sztuczki, które mają zachęcić odbiorcę do działania- do zakupów, zapisania się na newsletter czy udostępnienia oferty w mediach społecznościowych.

Mówiąc inaczej, SXO jest połączeniem dwóch technik marketingowych- Search Experience Optimization, czyli SEO oraz UX, czyli User Experience. SEO to oczywiście pozycjonowanie stron w wyszukiwarce. UX natomiast to doświadczenia użytkownika czy odbiorcy. Na SXO składa się także wiele innych elementów, takich jak np. Content Marketing, czyli tworzenie treści tak, by były one przydatne dla klienta; analityka, czyli analizowanie statystyk i wyciąganie z nich wniosków, czy np. Web Development, czyli wszelkie poprawki na stronie, mające na celu przyspieszenie czy ulepszenie jej działania.

Cele SXO

Wyobraź sobie, że szukasz informacji na jakiś konkretny temat, np. na temat dobrego fryzjera w Krakowie. Wpisujesz więc daną frazę w wyszukiwarkę. To wystarczy, by uzyskać setki, tysiące jeśli nie miliony różnych wyników. Celem SXO jest sprawić, by odbiorca został doprowadzony dokładnie na TĘ konkretną stronę i by jego doświadczenia związane z tą wizytą były pozytywne. Pozytywne doświadczenie to szybko załadowana strona, przejrzysty interfejs, szybka droga do znalezienia informacji kontaktowych. To wszystko sprawia, że odbiorca stanie się potencjalnym klientem. Głównym założeniem SXO jest więc zwiększenie ruchu organicznego i wzrost konwersji. Celem dodatkowym jest także budowanie zaufania do marki, tworzenie sieci wiernych klientów, którzy będą powracać.

Działania w ramach SXO

SXO zakłada konkretne działania, które mają przynieść wymierne efekty. Istnieje kilka kwestii, które należy wziąć pod uwagę, wdrażając SXO do swojego działania marketingowego.

Budowa strony internetowej

Czy wiesz o tym, że aby zainteresować czytelnika treściami na swojej stronie masz tylko 50 milisekund?! To niemal mrugnięcie oka. Tylko tyle czasu wystarczy, by potencjalny klient sam zdecydował, czy na Twojej stronie znajdzie to, czego szuka, czy nie. Co więcej, nawet 75% potencjalnych klientów ocenia wiarygodność witryny internetowej tylko na podstawie jej estetyki![3] Te liczby naprawdę robią ogromne wrażenie.

Witryna internetowa musi być skonstruowana w taki sposób, by zachęcać i skłaniać do działania klienta. Znaczenie ma zarówno aspekt wizualny strony, czyli kolorystyka, grafika itp., jak i np. układ strony, który powinien być logiczny i intuicyjny. Warto zwrócić uwagę także na wygląd strony na urządzeniach mobilnych– obecnie większość ruchu organicznego pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych. Statystyki pokazują, że nawet 61% użytkowników nie wróci do witryny mobilnej, jeśli podczas jej użytkowania wystąpiły jakieś problemy.[4] Co więcej, większość z nich uda się na stronę konkurencji.

Bardzo ważny jest czas ładowania się strony i poszczególnych jej elementów. W dzisiejszym zabieganym świecie, klient szanuje swój czas. Jeśli obrazy będą ładować się zbyt długo, użytkownik szybko opuści stronę. Już jednosekundowe opóźnienie w ładowaniu strony może skutkować nawet 7% redukcją konwersji.[5] Wyobraź sobie teraz, że strona zawiesza się na kilka sekund- jakie przewidujesz straty w konwersji?

Oprócz budowy witryny od strony technicznej, istotne jest także zapełnienie strony wartościowymi treściami. Trzeba zwrócić uwagę na ortografię, stylistykę i poprawność językową, a także na to, czy proponowane treści będą przydatne i ciekawe dla potencjalnego odbiorcy. W nagłówkach powinny znaleźć się słowa kluczowe, co podniesie ranking w wyszukiwarce i ułatwi klientowi znalezienie właśnie tego, czego szuka.

Najlepsza strona to ta, na której klient znajdzie to, czego szuka w mniej niż 3 kliknięcia.

Grupa odbiorców

W ramach działań SXO bardzo ważne jest określenie grupy docelowej, czyli adresatów, do których usiłujesz dotrzeć z ofertą. Jeśli produkujesz kocyki dla dzieci, grupą docelową będą prawdopodobnie młodzi rodzice. Jeśli sprzedajesz szpilki- adresatkami będą kobiety. Określając grupę docelową, zastanów się, jakie ma ona oczekiwania, potrzeby, w jaki sposób możesz do niej dotrzeć. Tutaj do głosu dochodzi psychologia. Zgodnie z jej założeniami możesz operować takimi środkami wyrazu, który zachęci odbiorców do skorzystania z usługi czy oferty.

Wyniki wyszukiwania

Nawet najlepsza strona internetowa nie przyniesie żadnych korzyści, jeżeli potencjalny odbiorca na nią nie trafi. To z kolei zależne jest przede wszystkim od wyników wyszukiwania. Optymalizacja pod tym kątem opiera się na czterech podstawowych elementach- tytule, meta description, opisach i adresach URL. Każdy z tych elementów ma wpływ na pozycję w wyszukiwarkę. Muszą spełniać wymagania klienta, a także wymagania algorytmów wyszukiwarki. W zamyśle, odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarki ma zwiększyć CTR, czyli współczynnik klikalności.

Treść, czyli content

Kiedyś istniało przekonanie, że im więcej jest słów czy fraz kluczowych w tekście tym lepiej, nawet jeśli ten tekst nie ma większego sensu. Dzisiejsze algorytmy wyżej oceniają treści mniej naszpikowane słowami kluczowymi, ale za to atrakcyjne dla odbiorcy. Zadbaj o ciekawy lead czy wstęp, by nakłonić odbiorcę do pozostania na stronie. Dostosuj styl treści, język do konkretnej grupy docelowej.
Według badań, potencjalny odbiorca opuszcza stronę internetową po 10 sekundach.[6] Zadaniem SXO, a konkretniej UX jest sprawić, by odbiorca pozostał na stronie dłużej.


Główne obszary SXO

Aby SXO miało w ogóle jakikolwiek sens, trzeba rozważyć pięć podstawowych kwestii. Kilka pytań pozwoli na uświadomienie sobie, czy witryna jest zgodna z założenia SXO i czy jest skuteczna. O jakie pytania tutaj chodzi?

1. Przydatność witryny

Aby zrozumieć ten obszar SXO, odpowiedz sobie na proste pytanie: Czy moja witryna jest przydatna dla potencjalnego użytkownika? Czy znajdzie on w niej dokładnie to, czego szuka?

2. Użyteczność witryny

Użyteczność witryny wyraża się w tym, czy witryna potrafi spełnić oczekiwania klienta? Czy jest łatwa i bezproblemowa w obsłudze? Czy zawiera jasne i klarowne wezwania do działania?

3. Łatwe odnajdywanie witryny

Nawet najlepsza witryna internetowa nie ma sensu, jeśli nie można jej znaleźć. Czy Twoja strona jest łatwo dostępna? Czy jest właściwie zoptymalizowana? Czy nagłówki i elementy nawigacyjne są stworzone tak, by pomagać w odnalezieniu strony przez potencjalnego klienta?

4. Dostępność

Czy Twoja witryna jest możliwa do przeglądania na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych? Czy jest zgodna z wymogami WCAG?

5. Wiarygodność

Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robisz tylko raz. Ta szansa się nie powtórzy. Wszelkie referencje, wyróżnienia branżowe czy powiązania z firmami sprawiają, że Twoja witryna staje się w oczach klienta bardziej wiarygodna. Pamiętaj o estetyce strony, która w wielu przypadkach jest ważniejsza od referencji.

 

Czy SXO jest skuteczne?

Aby jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, należałoby przeprowadzić długofalowe badania czy statystyki. Oczywiste jest jednak, że im strona jest łatwiejsza do znalezienia, a do tego bardziej przydatna i przyjazna dla odbiorcy, tym ruch na niej będzie większy. SXO wpływa więc na konwersję strony. Zaciekawienie i przyciągniecie odbiorcy to pierwszy krok do znalezienia klienta, a to z kolei prowadzi do osiągnięcia zysków. Jest to działanie długofalowe i złożone, warto jednak wdrożyć tego typu techniki do własnych działań marketingowych. Jeśli posiadasz witrynę, którą chcesz zoptymalizować pod kątem SXO, możesz zamówić usługę audytu SXO. Takie kompleksowe działanie i analiza Twojej strony pozwoli na wprowadzenie zmian, które stworzą pozytywne doświadczenia użytkownika.

[1] https://www.websitestyle.pl/blog/rozwiazujemy-rebusy-sxo/

[2] https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/sxo-co-to-jest-jaki-ma-wplyw-na-firme_pr-4922.html

[3] https://kqu2difcvg3d5naxxapysqslf4–www-userzoom-com.translate.goog/ux-library/12-fascinating-ux-and-user-research-stats-to-help-your/

[4] Tamże

[5] Tamże

[6] https://www.semtec.pl/sxo-search-experience-optimization/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top