Jak skutecznie wykorzystywać formuły copywriterskie?

Formuły
copywriterskie to gotowe, sprawdzone schematy, według których możesz tworzyć
swoje teksty. Pomyśl o tym jak o pisaniu scenariusza filmowego, kiedy to
gatunek filmowy narzuca pewien schemat. Jednak sama historia za każdym razem
jest inna.
Z poniższego artykułu dowiesz się, jakie wyróżniamy formuły copywriterskie i
dlaczego powinieneś zacząć je używać.

AIDA, czyli
najpopularniejsza formuła copywriterska

AIDA jest najpopularniejszą formułą
wykorzystywaną przez copywriterów.
Dla osób zajmujących się marketingiem jest to narzędzie, które wykorzystują w
swojej codzienej pracy.

AIDA jest akronimem słów:
Attention – zdobycie uwagi odbiorcy,
Interest – zainteresowanie i podtrzymanie tego
zainteresowania,
Desire –wywołanie potrzeby posiadania u czytelnika,
Action – akcja, którą chcemy, aby odbiorca wykonał.

Musisz pamiętać, że zainteresowanie czytelnika to
dopiero początek. Po drugiej stronie znajduje się odbiorca, który w ciągu
jednej sekundy może zamknąć Twój artykuł i udać się do innego. Dlatego w jednym
miejscu musisz spełnić jego wszystkie potrzeby informacyjne, aby w ostatniej
fazie wywołać w nim tak mocną potrzebę posiadania, że skłoni się on do akcji,
której od niego oczekujesz.

AIDA

“10
sposobów na…”, czyli wykorzystaj wyliczankę w tytule, aby zdobyć więcej
czytelników.

Często w przypadku artykułów samą uwagę odbiorcy
możemy przyciągnąć poprzez chwytliwy tytuł czy nagłówek. Gdy widzisz po raz
kolejny nagłówek typu “10 sposobów na…”, z pewnością zastanawiasz się, czemu
ktoś pisze takie artykuły i czekasz, kiedy skończy się ta “moda”. Ta moda nie
skończy się wcale tak szybko, ponieważ właśnie takie tytuły najlepiej
przykuwają uwagę odbiorców i świetnie się “klikają”. Takie artykuły, które
bazują na tzw. “wyliczance” są proste w odbiorze, a dodatkowo czytelnik
zakłada, że treść jest krótka, zwięzła, a z samych nagłówków dowie się całego
sedna.

PAS

Pokaż
rozwiązanie problemu, który trapi Twojego odbiorcę, dzięki formule PAS 

PAS to formuła, która także
została stworzona na zasadzie akronimu.

W przypadku formuły PAS musisz wczuć się w sytuację
czytelnika i pokazać, że rozumiesz jego problem i nieobce są Ci emocje, które
nim targają. Dzięki temu nawiążesz z nim relację, a od tego dzieli Cię tylko
krok od zdobycia jego zaufania. Następnie musisz pokazać, że problem, z którym
się boryka jest na tyle duży, że nie powinien dłużej czekać i powinien
rozwiązać go natychmiast.  Ostatecznie, Twoim celem jest pokazanie mu, że
istnieje rozwiązanie jego problemu, a jest nim skorzystanie z usługi lub zakup
produktu, którego dotyczy artykuł.

Przykład:

Piszesz artykuł nt. “Dlaczego miałbyś zmienić
swoją pracę?”. Na początku z własnego doświadczeniu lub z doświadczenia
znajomych opisz, jakie potencjalne problemy mogą występować w pracy, np.
niedocenienie ze strony szefa, niskie zarobki, ciągłe, nużące dojazdy do pracy.
Wskaż, w jaki sposób długi czas dojazdu do firmy skraca czas spędzony z
rodziną, jak wiele innych interesujących rzeczy można zrobić, zamiast stać w
korkach. Rozwiązaniem tego problemu jest zmiana pracy na zlokalizowaną bliżej
jego miejsca zamieszkania,
a zasadniczym plusem będzie spędzanie większej ilości czasu z rodziną.

Before –
After – Bridge, czyli formuła budująca most między klientem a nadawcą

Technika wykorzystywana najczęściej w przypadku
Case Studies, kiedy to pokazuje się sytuację wyjściową klienta, z jakim
problemem się borykał, następnie jak aktualnie wygląda jego sytuacja, co zyskał
i jakie to dało efekty dzięki współpracy z firmą. Tego rodzaju ukazanie efektów
po zmianach najlepiej działa na odbiorcę, który może utożsamić własną sytuację
i własne problemy z innymi i tym samym przełożyć potencjalne zyski na swój
biznes.

BAB

Pamiętaj jednak, że wykorzystanie pierwszego schematu z brzegu nie zawsze musi się sprawdzić. Przemyśl, która z wspomnianych możliwości najlepiej dotrze do Twojego odbiorcy. Przemyśl także stworzenie person klientów i dostosowanie do nich komunikatów, tak aby najskuteczniej uzyskać założony cel.

Zaufaj specjalistom z ponad 10 letnim doświadczeniem.

Twój content w dobrych rękach

Skuteczna agencja content marketingowa.

Skontaktuj się z nami

Dodaj komentarz