Opisy produktów – wszystko, co musisz wiedzieć!

Sprzedaż internetowa rządzi się swoimi prawami. Przesyt konkurencyjnych sklepów może przytłoczyć nawet najbardziej doświadczonych przedsiębiorców. Dziś porozmawiajmy o opisach produktów i ich mocy. Dowiedz się, jak je pisać, aby zwiększyć sprzedaż, a także, dlaczego warto posiąść tę umiejętność. Zaczynajmy!

Opis produktu, czyli pośrednik pomiędzy Tobą a klientem

Każdy z pewnością doskonale wie, czym jest opis produktu. To po prostu niedługi tekst, który widzimy pod towarami w niemal każdym sklepie internetowym. Mogłoby się wydawać, że nie ma w tym żadnej filozofii. Wielu przedsiębiorców wychodzi zarazem z mylnego założenia, że i tak nikt tego nie czyta. Otóż nie do końca. Ten niepozorny zlepek kilku czy kilkunastu zdań to Twoja (prawie) jedyna możliwość, aby przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Jeżeli szuka on określonego produktu, chce się o nim dowiedzieć jak najwięcej. Czyta więc nie tylko opinie znalezione na różnych portalach, ale także sam opis. To Twoja tajna broń, dzięki której możesz subtelnie przekonać konsumenta do dokonania
zakupu. Traktuj ten drobny tekst jako narzędzie do komunikacji z grupą docelową.

Po co w ogóle są opisy produktów?

No właśnie, po co one w ogóle są? W pierwszej kolejności mają one oczywiście za zadanie dostarczyć zainteresowanemu jak najwięcej informacji na temat danego produktu. Nie jest to jednak ich jedyna funkcja. Służą one ponadto do budowania relacji z grupą docelową, pozycjonowania strony pod SEO, a także, jak już zostało wspomniane, do przekonywania klienta do złożenia zamówienia. Odpowiednio zredagowane i sformatowane opisy poprawiają zarazem ogólny wizerunek sklepu internetowego. Na pewno zgodzisz się ze mną, że estetycznie i merytorycznie przedstawione treści zwiększają poważanie oraz ogólny odbiór marki.

  • dostarczanie klientom informacji na temat produktu
  • budowanie relacji poprzez treści (więcej na ten temat tutaj)
  • pozycjonowanie pod SEO
  • działanie PR-owe

Jak pisać opisy produktów? Krok po kroku!

Już wiesz, dlaczego warto zadbać o wzorowe opisy w sklepie internetowym. Korzyści jest tak wiele, że nie sposób zignorować ich moc. Czas jednak przejść do istoty dzisiejszego artykułu. Pokażę Ci, jak pisać opisy produktów, aby były one skuteczne, a jednocześnie przyjemne w odbiorze.

Scharakteryzuj swojego klienta

Pamiętaj, że piszesz dla prawdziwego odbiorcy. To podstawowa zasada, której musisz się trzymać. Tekst musi być atrakcyjny dla konkretnej grupy docelowej, a nie dla ogółu. Dlaczego? Bo po prostu nie da zadowolić się wszystkich, a dobór zbyt szerokiego grona adresatów najzwyczajniej mija się z celem. Spróbuj zwizualizować sobie postać swojego klienta. Zastanów się, czym się zajmuje, jakie ma potrzeby, kim jest, do jakiej grupy społecznej przynależy i tak dalej. Na tej podstawie twórz opis produktu, z którym odbiorca będzie mógł niejako się utożsamić. Niech poczuje, że piszesz dla niego i o pośrednio nim. Na tej podstawie będziesz mógł zrealizować każdą inną regułę, o której dziś Ci opowiem, dlatego dobrze przemyśl tę kwestię.

Przykład

Załóżmy, że sprzedajesz ubranka dziecięce. Niech Twoją grupą docelową będą świeżo upieczone mamy, które poszukują idealnej odzieży dla swojego niemowlaka. Są w nowej sytuacji, nieco podekscytowane, a zarazem przestraszone. Chcą dla malucha jak najlepiej, jednak nie do końca wiedzą, jakie ubrania są odpowiednie. Odnieś się do tych kwestii i zadbaj jednocześnie o to, aby mama otrzymała najważniejsze informacje jak na tacy. Tutaj z pewnością sam widzisz, że taki opis produktu nie będzie tak samo atrakcyjny np. dla chrzestnego, który chce zakupić odzież dla swojego chrześniaka czy chrześnicy.

Przemyśl język i styl tekstu

To niezwykle ważne, aby dobrze przemyśleć samą formę przekazywania informacji. W tym przypadku pomocne okaże się przeanalizowanie charakterystyki Twojego produktu, jak i samej marki czy grupy docelowej. Zastanów się, czy przemawiasz do wąskiego grona profesjonalistów danej dziedziny (np. prawników), zbuntowanych nastolatków, czy może do bardzo wierzących katolików. To oraz specyfika danego produktu wyznaczą Ci ścieżkę, jaką masz podążać. Dostosuj do tego swój styl wypowiedzi, aby był jak najbardziej adekwatny do wspominanych czynników.

Przykład

Jako sprzedawca dewocjonaliów z pewnością nie powinieneś używać zwrotów z młodzieńczego slangu, które po prostu nie trafią do starszej grupy odbiorców. Nieadekwatne będą także zwroty per „ty”, których swobodnie użyłbyś, komunikując się z nastolatkami. W takiej sytuacji warto postawić na zdystansowany język o ciepłym wybrzmieniu.

Odwołuj się do emocji oraz potrzeb

Tutaj wchodzimy już w kwestie samego przekonywania do zakupu. Twój opis ma zasygnalizować odbiorcy, że to właśnie ten konkretny produkt okaże się strzałem w dziesiątkę. Najlepszym narzędziem, które pozwoli Ci osiągnąć cel, okażą się emocje. Po raz kolejny wracamy więc do specyfiki Twojej grupy docelowej. Czego może potrzebować? Rozpisz sobie najważniejsze zalety produktu i dopasuj je do oczekiwań klienta.

Podpowiedź

Kosiarka, którą sprzedajesz, jest lekka, poręczna i ma dużą moc. Czynniki te sprawiają, że koszenie trawy będzie znacznie szybsze w porównaniu do standardowych produktów tego typu. Wspomnij, że dzięki temu klient będzie miał więcej czasu dla siebie, dla rodziny czy na realizowanie swojego hobby. Niby każdy zdaje sobie sprawę, że sprawniejsze wykonanie obowiązku zwiększa ilość wolnego czasu, jednak musisz to wyraźnie podkreślić.

Nie bądź konwencjonalny

Najlepszy na rynku, najnowszy krzyk mody, jedyny w swoim rodzaju, niezawodny… Ile razy słyszałeś te utarte frazy? Z całą pewnością nie jesteś w stanie tego zliczyć. Ja również. Faktem jest, że są one zupełnie puste. Nie niosą za sobą żadnych informacji, a wręcz przeciwnie, konsument je ignoruje. Poddają także w wątpliwość rzeczywistą wartość produktu. Każdy producent uważa przecież, że jego artykuł jest najlepszy, najtrwalszy i w ogóle najcudowniejszy. Zamiast używać tego typu sformułowań, skup się na niekonwencjonalnych zwrotach, które skutecznie wyróżnią Cię na tle innych.

Podpowiedź

Zdaję sobie sprawę, że może nie być to tak proste, w szczególności na samym początku Twojej przygody z tworzeniem opisów. Postaraj się pobudzić swoją kreatywność tak bardzo, jak to tylko możliwe. Przykładowo: zamiast zwrotu „najnowszy krzyk mody”, napisz: „Ten kapelusz skradł już serce niejednej influencerki!”.

Daj klientowi każdą informację na tacy

Tu niejako wracamy do początku dzisiejszego artykułu, czyli kluczowej funkcji opisów produktów. Nie zapominaj, że mają one służyć w szczególności dostarczaniu informacji klientowi. Na nic zdadzą się Twoje twórcze starania (nawet jeśli będą fenomenalne), jeżeli konsument nie dowie się o najważniejszych cechach towaru. Mowa tu np. o danych technicznych, wymiarach, przeznaczeniu, marce, a także cenie.

Podpowiedź

Nie zawsze da się atrakcyjnie przedstawić każdą z cech produktu. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby wymyślać intrygujące frazy, pójdź na łatwiznę. Pod właściwym opisem umieść krótką specyfikację, w której zawrzesz kluczowe dane w formie wyliczenia. Możesz po prostu użyć w tym celu myślników.

Idealny opis produktu w sklepie internetowym — cechy tekstu, które musisz mieć w małym palcu

Najważniejsze kwestie mamy już za sobą, a więc czas przejść do zagadnień nieco bardziej technicznych. Teraz zwrócę Twoją uwagę na długość tekstu oraz jego tytuł i oprawę.

Długość opisu

Trudno podać tu konkretną liczbę znaków, która byłaby uniwersalna w każdym przypadku. Jedni uważają, że optymalne jest około 1500 zzs, inni zaś stawiają na pokaźniejsze treści. W drugim przypadku chodzi o to, że wówczas istnieje więcej możliwości do wykorzystania fraz kluczowych. Warto jednak trzymać się jednej podstawowej zasady. Po prostu nie przesadzaj. Zbyt obszerny tekst odstrasza odbiorców. Pisz zwięźle, ale treściwie. Przeczytaj swoje dzieło przed publikacją. Wczuj się wówczas w rolę konsumenta. Jeżeli coś budzi Twoje wątpliwości i czujesz niedosyt, to znak, że czegoś tu brakuje. Z kolei gdy sam ziewnąłeś podczas czytania, lepiej utnij co nieco.

Tytuł

Musi on przykuć uwagę klienta i jednocześnie dostarczyć mu pierwszych informacji. Mają one pokrótce zidentyfikować oferowany produkt. Nie rozpisuj się zbyt obszernie, a zarazem nie oszczędzaj na znakach. Tytuł powinien być również dostosowany do SEO, aby zainteresowany klient natrafił na Twój sklep. Dobrze jest zawrzeć w jego treści frazę kluczową odpowiadającą produktowi. Przyjęło się, że idealna długość tytułu wynosi od 10 do 70 znaków ze spacją. Zaznaczę, że zbyt długie nazwy są automatycznie ucinane w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli sprzedajesz buty, to zawrzyj np. takie dane jak: rodzaj, dokładna nazwa, kolor, marka, rozmiar. Przykładem może być tytuł „Buty damskie Nike W Air Max Verona CU7846-600 rozmiary 35-45”.

  • fraza kluczowa: buty damskie
  • identyfikacja produktu: Nike W Air Max Verona CU7846-600
  • dane dodatkowe: rozmiary 35-45
  • długość dostosowana do SEO: 60 znaków

Oprawa wizualna

Konsumenci internetowi kupują oczami. Nawet najlepszy opis produktu może być nieskuteczny, jeżeli nie zadbasz o jego oprawę. Mowa tu oczywiście o zdjęciach, które stanowią wizytówkę Twojej strony, a także samego artykułu. Pamiętaj, że klient nie ma okazji danego towaru dotknąć, potrzymać czy przymierzyć. Zadbaj o fotografie w bardzo wysokiej jakości, które idealnie oddadzą specyfikę produktu. Powinny być jak najbardziej szczegółowe i realistyczne.

Opis produktu jako narzędzie konwersji

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest konwersja. Najprościej mówiąc, to stosunek liczby odwiedzających stronę do wysokości sprzedaży. Oczywiście w tego typu marketingu może chodzić także o inne reakcje odbiorcy niż zakupy, np. zapisanie się do newslettera, polubienie strony na Facebooku czy udostępnienie określonego posta konkursowego. My jednak skupimy się na tym, co jest bezpośrednio powiązane z opisami produktów, czyli oczywiście na sprzedaży.

Opis produktu na stronie nie przynosi oczekiwanych rezultatów?

Jak już wspominano na początku, jednym z głównych celów opisu jest przekonywanie odbiorcy do zakupu. Widzisz, że klienci odwiedzają Twoją stronę, a jednak nie składają zamówień? Istnieje duże prawdopodobieństwo, że to właśnie tekst pod produktem jest tego głównym winowajcą.

Znasz już mnóstwo wskazówek, które poznałeś w miarę czytania artykułu. Zwrócę jednak Twoją uwagę na jeszcze jeden czynnik, a mianowicie formatowanie. Wygląd tekstu przekłada się bezpośrednio na jego odbiór. Wpływa także na przejrzystość i wygodę czytania oraz pozyskiwania informacji. Jeżeli napisałeś fenomenalny opis, a formatowanie pozostawia wiele do życzenia, to niemal tak, jakbyś nie napisał nic. Być może w tym tkwi sęk.

  • podziel swój opis na akapity, unikaj nużących bloków tekstu
  • pogrub najważniejsze informacje, np. wymiary, markę, rozmiar itp.
  • używaj punktorów – zwracają uwagę odbiorcy i są przejrzyste
  • pokuś się o nagłówki, które zachęcają do czytania

Opis główny a dodatkowy

To kolejna kwestia odnosząca się do formatowania. Popularnym rozwiązaniem jest dzielenie opisu na dwie części. Pierwsza z nich, czyli tzw. opis główny, zawiera podstawowe informacje o produkcie. To raczej zwięzły i treściwy tekst, w którym znajdują się dodatkowo słowa kluczowe. Tutaj rezygnuje się raczej z języka korzyści, bowiem jest to domena opisu głównego. W nim z kolei możesz swobodnie oddać wodzę fantazji. Ma być rozbudowany, intrygujący i oddający istotę produktu. To czas na wykorzystanie wszystkich wskazówek, które dziś poznałeś. Nie jest tak, że opis musi być podzielony dosłownie na dwie, wyodrębnione graficznie części. Chodzi tu bardziej o podział merytoryczny. Opis główny możesz dodatkowo urozmaicać chwytliwymi nagłówkami.

Pozycjonowanie, czyli opis produktu jako największy przyjaciel SEO

W miarę czytania dzisiejszego artykułu z pewnością zauważyłeś, że niejednokrotnie wspominam o SEO czy słowach kluczowych. Nie bez powodu! Opisy produktów to jedno z najlepszych narzędzi do pozycjonowania strony. Pamiętaj o tym, gdy będziesz pisał swoje teksty. Nie wiesz, skąd wziąć słowa kluczowe? Oczywiście istnieją różnorodne platformy, które oferują dostęp do ich spisu. Pokażę Ci jednak prostą i budżetową metodę. Sięgnij do wyszukiwarki Google i wpisz frazę, która odpowiada Twojemu produktowi – np. stolik kawowy. Kliknij spację i po chwili sam zobaczysz, co wyszukują konsumenci.

opisy produktów

Unikalność to nie wybór, a obowiązek!

Aby moralności stało się zadość, muszę zwrócić Twoją uwagę także na kwestie prawne. Sprzedajesz artykuły, które można znaleźć w innych sklepach? Wiadomo, że najłatwiej byłoby skopiować gotowy opis od konkurencji. Oszczędziłoby Ci to sporo czasu, w szczególności, gdy musisz opisać tysiące przedmiotów. Nie jest to jednak rozwiązanie legalne. Opis produktu, który powstał z rąk innej osoby, jest jej własnością intelektualną.

Zgodnie z art. 1 ustawy Prawo własności intelektualnej:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Co to oznacza dla Ciebie? Kopiując opis produktu z innej strony, dopuszczasz się plagiatu. Niestety jest to stała praktyka sklepów internetowych i rzadko kiedy wynikają z tego jakiekolwiek konsekwencje prawne. Warto jednak działać zgodnie z literą prawa i być spokojnym o swoją sytuację. Może zdarzyć się tak, że pierwotny autor tekstu dotrze do Twojej strony i będzie dochodził swoich praw.

Plagiat a pozycjonowanie

Zaznaczę także, że jest to jednocześnie rozwiązanie niekorzystne dla Ciebie. Google promuje treści ciekawe, sensowne i przede wszystkim oryginalne. Gdy wyszukiwarka zobaczy, że taki sam opis znajduje się już w przestrzeni wirtualnej, Twoja strona pewnością nie będzie u szczytu wyświetlanych wyszukiwań.

A co z przeróbką gotowego tekstu?

Tutaj ponownie sięgnę do ustawy Prawo własności intelektualnej, a dokładniej do kolejnego artykułu:

Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.

Słowem, możesz posiłkować się innym tekstem podczas pisania własnego. Istotne jest jednak, aby finalnie Twoje dzieło było odrębnym, unikalnym utworem. Możesz przeredagowywać zdania, korzystać z zawartych informacji czy inspirować się formatowaniem. Jeżeli przerobisz wszystko tak, jak należy, nie będzie to plagiat. Uczulam Cię jednak, że trzeba do tego podchodzić bardzo skrupulatnie, ponieważ Google od dawna rozpoznaje takie praktyki.

Opisy produktów na zlecenie

Zdaje sobie sprawę, że informacje, które dziś poznałeś, mogą być nieco przytłaczające. Jest ich bardzo dużo i na początku z pewnością będzie Ci ciężko wcielić wszystkie zasady naraz. Pamiętaj jednak, że praktyka czyni mistrza! Jeżeli jednak nie masz czasu, ochoty czy umiejętności do tworzenia opisów produktów, oddaj to w ręce profesjonalistów. Agencje marketingowe z wieloletnim doświadczeniem mają wszystkie te zasady w małym palcu. Stworzą dla Ciebie chwytliwe teksty, które jednocześnie wpiszą się w zasady SEO. Zastanów się nad tym szczególnie wtedy, gdy masz wiele produktów do opisania. Będzie to znacznie szybsza droga.

Dodaj komentarz