Close

Rynek e-commerce w I połowie 2020 roku

Tematem dominującym w ostatnich miesiącach ‒ nie tylko w Polsce, ale niemalże na całym świecie – był koronawirus. Epidemia spowodowała duże zamieszanie w każdym aspekcie naszej codzienności, nic więc dziwnego w tym, że wpłynęła też na branżę marketingową. Zmiany przeżywa również rynek e-commerce.

W pierwszej połowie 2020 roku marki musiały szybko dostosować przekazy reklamowe do nowej sytuacji. Świetnie z tym zadaniem poradziła sobie firma Tyskie ze swoimi reklamami z serii „Przejdźmy na Ty”, marka T-mobile z hasłem „Jesteśmy dla Ciebie” czy też dyskonty, np. Lidl i Biedronka, które w swoich przekazach podziękowały pracownikom. Zmiany dało się zaobserwować we wszystkich formach przekazu – telewizji, radiu czy też Internecie. Zamknięcie wielu punktów prowadzących sprzedaż stacjonarną i nastroje społeczne spowodowały, że to przestrzeń online zmagała i zmaga się z największymi wyzwaniami i to jej w dzisiejszym artykule poświęcam uwagę.

 

Rynek e-commerce w dobie koronawirusa

Choć konsumenci z roku na rok kupują za pośrednictwem Internetu coraz częściej i chętniej (według raportu Gemius 62% użytkowników w 2019 roku dokonało choć raz zakupów w sieci), to już teraz wiadomo, że pierwsza połowa 2020 roku przyniosła kolejne zmiany nawyków zakupowych u mieszkańców Polski.Jak się okazuje,po wprowadzeniu stanu epidemiologicznego sklepy online stały się dla wielu osób nie tylko wygodnym, ale i bezpiecznym sposobem na zrobienie zakupów, co potwierdza raport „E-commerce w czasie kryzysu 2020”. Według niego 38% ankietowanych dokonało zapasów żywności oraz artykułów higienicznych i chemicznych za pośrednictwem Internetu.

Pierwsza połowa tego roku przyniosła też inne zmiany ‒ w wyniku nałożonych obostrzeń wiele firm musiało zaprzestać sprzedaży produktów oraz usług w formie tradycyjnej i zdecydowało się na przeniesienie działań do sieci. Dane zebrane przez firmę Shoper wskazują, że już w marcu o ponad 50% wzrosło zainteresowanie związane z otworzeniem sklepu online, a prym wśród nowicjuszy na platformie wiodły kategorie: spożywcza, zdrowie, książki i multimedia oraz upominki. Jeszcze większy wzrost nowych sklepów online Shoper odnotował w kwietniu – było to aż 137% więcej nowych punktów niż w kwietniu 2019. Tutaj na pierwsze miejsce zdecydowanie wysunęła się branża spożywcza. Wszystko wskazuje na to, że konsumenci przekonali się do zakupów żywności przez Internet i nie mają zamiaru z tego zrezygnować.

 

Sprzedaż e-commerce – działaj rozważnie!

Biznesy w sferze online rozkręcają się od kilku lat, a koronawirus dodatkowo podkręcił moc zmian. Nic dziwnego, że firmy licznie przenoszą się do świata online. Prowadzisz firmę, ale swoje produkty sprzedajesz tylko w punktach stacjonarnych? Zastanawiasz się nad opcją prowadzenia transakcji za pośrednictwem Internetu? Nie ma zatem na co czekać! Nie podejmuj jednak pochopnych działań i stwórz dobry plan. Rozważ swój budżet oraz dobierz odpowiednio partnerów, którzy pomogą Ci przejść cały proces i doradzą, jakie działania są konieczne, a z jakich można zrezygnować bądź przełożyć je na później. Zastanów się, czy chcesz od razu założyć sklep na własnej platformie, czy może wystarczy Ci jedynie sprzedaż za pośrednictwem znanych serwisów, np. allegro. Dobierz odpowiednie kanały komunikacji ze swoimi odbiorcami – w tym kontekście skup się szczególnie na social mediach. Zastanów się też, jak wypromować swoją ofertę i w jaki sposób możesz wpłynąć na zwiększenie rozpoznawalności firmy.

 

Działasz online ‒ nie zapomnij o contencie!

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na założenie strony internetowej, czy podejmiesz współpracę z platformami transakcyjnymi, musisz zadbać o przedstawienie swoich produktów w jak najlepszym świetle. Zadbaj o zdjęcia, które ukazują oferowane towary, postaw też na unikalne opisy produktów. Powinny one przedstawiać najważniejsze cechy wybranego artykułu oraz zachęcać narracją czytelnika do kupna. Profesjonalna treść musi być też napisana zgodnie z zasadami SEO. Jeśli masz swoją stronę, pomyśl również o sekcji z artykułami dla użytkowników – budują one pozytywny wizerunek marki, wzbudzają dodatkowe zainteresowanie Internauty, a do tego poprawiają wyraźnie wyniki pozycjonowania. Zadbaj o wszystkie te aspekty, by klient wybrał właśnie Ciebie. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi – im szybciej zaprzyjaźnisz się ze światem online, tym lepiej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *