Close

Opisy produktów – dlaczego są konieczne?

W branży e-commerce ciągle słyszy się o tym, że dobrze przygotowane, unikalne opisy produktów są niezbędne w każdym sklepie internetowym. Głównym argumentem, popierającym tę tezę jest z pewnością to, że opisy bardzo dobrze wpływają na pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Przyjrzyjmy się im bliżej i dowiedzmy się, dlaczego unikalne opisy produktów są konieczne.

Jaką rolę spełnia opis produktu w sklepie internetowym?

Według badań PwC „Klient w świecie cyfrowym” z zeszłego roku wynika, że 55% Polaków kupuje przez Internet. Respondenci wskazali niezaprzeczalne zalety e-sklepów, takie jak wygoda, atrakcyjne ceny czy możliwość zakupu asortymentu o dowolnej porze. Przybliżyli nam również wady, gdzie na pierwszym miejscu znalazło się określenie „brak możliwości uzyskania natychmiastowej porady czy informacji”. Otóż to. W sklepach internetowych nie możemy podejść do ekspedienta i spytać o korzyści produktu, a czaty w e-sklepach nigdy nie zastąpią nam gestów i mimiki sprzedawcy. Dlatego opisy produktów, to nic innego jak sprzedawcy w tradycyjnych sklepach. Musimy założyć, że sklep internetowy to miejsce, w którym możemy doradzić swojemu potencjalnemu klientowi.

opisy produktów

Czym jest unikalność opisów produktów?

Unikalność opisów produktów możemy rozumieć dwojako. Po pierwsze, bazując na wyjątkowym contencie, takim, z którym klient spotka się tylko w naszym sklepie, nigdzie indziej. Mogą to być dodatkowe informacje, test produktu, zdjęcia i materiały wideo w trakcie korzystania z produktu czy opinie klientów, którzy go posiadają. Po drugie, z perspektywy pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. A raczej na jednej, najbardziej popularnej – Google, która unikalność rozumie przez takie teksty, które jej roboty znajdą tylko na jednej zakładce, w całej sieci. Oznacza to, że treści powielone to takie, które występują np. na kilku zakładkach naszej strony (w osobno dostępnych w Google zakładkach danej kategorii produktów), w sklepie internetowym i stronach należących do producentów oferowanych przez nas produktów. Dlatego tak ważne jest, aby przy myśleniu o unikalności produktów, pamiętać nie tylko o naszej stronie, ale o innych miejscach w sieci. Kolejnym mankamentem unikalności z perspektywy Google, jest to, że treści nie pozostaną unikalne na zawsze. Jeżeli skopiujemy je na inne swoje podstrony, albo zrobi to konkurencja w swoich sklepach, stracą one na swojej wyjątkowości.

Jaki wpływ mają unikalne opisy produktów na pozycjonowanie?

Nieustające zmiany w branży SEO wraz z postępującymi modyfikacjami algorytmów w wyszukiwarce Google, wymuszają na nas zmiany zasad gry. Jednak unikalność opisów oraz wartość ich treści pozostaje niezmienna i jest jednym z najważniejszych czynników kwalifikujących do pozycji naszej strony w wyszukiwarce. Zatem unikalne opisy produktów sprawiają, że znaczenie strony jest o wiele lepsze, według algorytmów Google. W związku z tym, ma ona większe szanse aby wyświetlić się w wynikach wyszukiwania, wyżej niż strony konkurencji. Warto zauważyć, że ma to znaczenie również z perspektywy fraz long tailowych (bardziej sprecyzowanych i dłuższych, zatem mniej konkurencyjnych). Jeżeli do opisów naszych produktów użyjemy np. pełnej nazwy produktu (np. wraz z numerami seryjnymi produktu, kodem produktu bądź jego modelem) uzyskamy większą szansę na wyświetlenie e-sklepu w wynikach Google.

Jakie cechy powinien posiadać idealny opis produktu?

Sprzedażowy aspekt opisów produktów powinien przede wszystkim opierać się na zwięzłości i realizmie. Zbyt długie opisy powodują rozproszenie czytelnika, zbyt krótkie nie dostarczają odpowiedniej ilości informacji. Wiele firm wychodzi naprzeciw konsumentom i kategoryzuje informacje o produkcie (np. specyfikacja techniczna, wygląd czy gama kolorystyczna, wersje danej rodziny produktów), co znacznie ułatwia rozeznanie w danym przedmiocie i nie zaburza strony produktowej. Realizm natomiast sprowadza się do opisywania produktu, tak aby przedstawić jego prawdziwe cechy. Ta cecha świadczy o profesjonalizmie danego sklepu internetowego oraz buduje zaufanie konsumenta. Oprócz tego opis produktu powinien być pisany językiem korzyści, czyli wyraźnie podkreślać jakie korzyści z kupna wyniesie kupujący. Nie powinno również zabraknąć emocji, bo to pod ich wpływem najczęściej wydajemy pieniądze. Warto również personalizować opisy do konkretnej grupy targetowej. Jednak żadnemu opisowi nie może zabraknąć słów kluczowych, po których produkt zostanie znaleziony w wyszukiwarce. Pamiętajmy o tym, że nie można wstawiać ich tak, żeby zaburzały sens zdania lub jego składnie. Ostatnim elementem jest call to action, czyli wezwanie do akcji naszego potencjalnego klienta. Frazy typu „Kup teraz”, „Skorzystaj z promocji”, „Napisz do nas po więcej informacji” z reguły zwiększają szansę na sprzedaż.

opisy produktów

Żaden sklep internetowy nie może istnieć bez unikalnych opisów produktów. Dbanie o treści jest niezwykle ważne, również z perspektywy naszego wizerunku. Pamiętajmy, że wszystkie treści na naszej stronie internetowej powinny być ponadprzeciętne. Warto dodać, że nieuniklane treści, takie jak regulamin serwisu, powinniśmy wyłączyć z indeksowania stron. Nie da się zaprzeczyć, że wartościowe treści są filarem pozycjonowania w Google i tak z pewnością pozostanie na długo. Dlatego warto w nie inwestować i stale nadzorować, aby nie straciły na wartości. Myśląc o pozycjonowaniu nie zapominajmy, że produkt i jego opis ma zachęcić klientów do zakupów w naszym sklepie internetowym. Powinien być zwięzły, rzetelny i napisany językiem korzyści, aby doprowadzić klienta do zamówienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *