Model AIDA- czym jest i jaki ma cel?

O modelu AIDA słyszał chyba każdy, kto zajmuje się działaniem marketingowym. Co tak naprawdę oznacza ten skrót i dlaczego jest tak istotny? Z tego artykułu dowiesz się nie tylko, czym jest AIDA, ale także jak wdrożyć ten model do własnych działań. Zaczynamy!

Czym jest AIDA i co oznacza?

AIDA to nazwa modelu, który określa reguły, według których reklama oddziałuje na potencjalnego konsumenta. Nawet najbardziej pomysłowa reklama będzie bezsensowna, jeśli nie wpłynie na klienta, a co za tym idzie, nie zachęci go do skorzystania z danej oferty. Skrót AIDA to akronim czterech słów, które mają ogromny wpływ na budowanie silnej marki. Przyjrzyjmy się tym słowom bliżej.

AIDA

 

A, czyli Attention

Pierwsza litera skrótu AIDA odpowiada wyrazowi Attention, czyli przyciągnięcie uwagi. To jasne, że reklama, by zadziałać, musi najpierw przyciągnąć uwagę. Reklam skupiających się na danym produkcie jest w sieci setki, a nawet tysiące. Przyciągnięcie uwagi klienta, który takich reklam widział już całe mnóstwo wcale nie jest łatwe. Istnieje kilka podstawowych sztuczek, które umożliwiają wyróżnienie się spośród zupełnie podobnych ofert innych firm obecnych na rynku. O tym, jakie to sztuczki, powiemy w dalszej części artykułu.

 

I, czyli Interest

Kolejnym etapem tuż po zwróceniu uwagi klienta jest wzbudzenie jego zainteresowania. Sam fakt tego, że uda Ci się zatrzymać chwilową uwagę potencjalnego odbiorcy usługi nie oznacza wcale, że Twoja oferta go zainteresuje i nakłoni do skorzystania z niej. Najważniejsze jest tutaj właściwe określenie grupy docelowej. Jeśli jej definicja jest właściwa, z pewnością znajdziesz odbiorców, bo treści oferty będą przeglądane przez osoby, które rzeczywiście szukają usług czy produktu tego typu. Klienci interesują sie szczególnie tym, co mogą w jakiś sposób odnieść do siebie. To dlatego na tym etapie tak ogromne znaczenie ma storytelling. Więcej na temat sposobów wzbudzania zainteresowania powiemy nieco później.

 

D, czyli Desire

Jeśli dwa pierwsze etapy przebiegły pomyślnie, a więc uwaga została zwrócona, a klient zainteresował się Twoją ofertą, przed Tobą kolejny krok- wzbudzenie potrzeby posiadania. Chodzi tu o uświadomienie klientowi, że potrzebuje on Twojej usługi czy produktu, by rozwiązać swój problem czy zaspokoić jakąś potrzebę. To moment na wskazanie, jak bardzo wyjątkowa i unikalna jest Twoja oferta. Skupiaj się na tym, co zyska klient, gdy zdecyduje się na skorzystanie z Twojej oferty. Pamiętaj, że ogromne znaczenie odgrywa tutaj psychologia i podświadomość.

 

A, czyli Action

Na samym końcu działań, którego zamierzeniem jest pozyskanie klienta, jest wezwanie do działania. Chodzi tu o konkretny komunikat, który zachęci do kontaktu, zapisania się na newsletter czy do innego działania, zwiększającego zaangażowanie potencjalnego klienta. To miejsce do zastosowania tzw. CTA, czyli call-to-action.

Istnieją wersje rozszerzone modeli AIDA. Niektóre źródła podają model AIDAL, czyli wersję AIDA wzbogaconą o L- lojalność. W ramach tego etapu wdrażane są między innymi programy lojalnościowe, które mają na celu budowanie trwałej relacji z klientem. Inne źródła podają model AIDAS, czyli AIDA wzbogacone o S- satysfakcja. Chodzi tu także o budowanie długotrwałej relacji z klientem poprzez zapewnienie jego satysfakcji.

Jakie znaczenie ma model AIDA dla marketingu internetowego?

Model AIDA pozwala na pewne usystematyzowanie działań marketingowych. Na ich końcu zawsze znajduje się sprzedaż, czy to produktu, czy usługi. Ten etap jest jednak etapem końcowym, który jest poprzedzony wieloma innymi działaniami. Co więcej, żadnego z etapów nie da się pominąć, bo jeden wynika z drugiego, stanowiąc razem pełną strategię marketingową.

Model AIDA ma ogromne znaczenie w zdobywaniu klientów. Dawniej pozyskiwaniem odbiorców trudnili się przedstawiciele handlowi. Dzisiaj, szczególnie w obrębie e-commerce, działanie jest bardziej złożone. Ma to związek przede wszystkim z ogromną konkurencją na rynku, ale także z rosnącymi wymaganiami klientów. Dzisiaj nie wystarczy już dobry produkt. Musi on być odpowiednio zareklamowany, by przebić się przez setki ofert tego typu. AIDA to jedna z technik, która oddziałuje na świadomość i podświadomość klienta, wzbudzając w nim nieodzowną chęć skorzystania z Twojego produktu lub usługi z nadzieją, że rozwiąże to jego problemy.

Jak wdrożyć model AIDA do własnych działań marketingowych?

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na wdrażanie kolejnych kroków według modelu AIDA. Jakie czynności warto podjąć, by wznieść swoją sprzedaż na wyższy poziom?

Zwrócenie uwagi  (Attention)

  • Używaj chwytliwych, rzucających się w oczy nagłówków, które sugerują rozwiązanie problemu, z jakim boryka się potencjalny klient; najlepsze są nagłówki o silnym zabarwieniu emocjonalnym
  • Stosuj intrygujące, zwracające uwagę wstępy do treści, pozbawione utartych sloganów i nic nieznaczących fraz typu „Jesteśmy firmą z wieloletnim doświadczeniem”.
  • Personalizuj zwroty, zwracaj się wprost do potencjalnego klienta
  • Odwołuj się do najbardziej podstawowych pragnień i potrzeb, np. poczucia bezpieczeństwa, rodziny czy pieniędzy
  • Zastosuj ciekawe pytanie, które zaintryguje i pozwoli na przejście do kolejnego etapu oddziaływania na klienta.

Zainteresowanie potencjalnego klienta (Interest)

  • Zastosuj storytelling jako odwołanie się do indywidualnego przypadku klienta
  • Zachowaj przejrzystości treści w atrakcyjnej formie- nagłówki, śródtytuły, wypunktowania
  • Stosuj dane i statystyki, które sprawiają, że Twoja oferta staje się bardziej wiarygodna dla potencjalnego klienta.

Wzbudzenie pragnienia posiadania (Desire)

  • Stosuj język korzyści, mów o tym, co ZYSKA klient, jeśli skorzysta z Twoich usług i czego dzięki temu uniknie
  • Wypunktuj wszelkie benefity, związane ze skorzystaniem z usługi i podaj żywe przykłady, które będą działać na wyobraźnię klienta
  • Pamiętaj, że suche zalety produktu nie wystarczą, by klient zapragnął mieć go na własność
  • Wskaż, zasugeruj, że dany produkt czy usługa jest odpowiedzią na konkretną potrzebę, która może zostać zaspokojona.

Wezwanie do działania (Action)

  • Stosuj bezpośrednie zwroty do klienta, np. „Skontaktuj się z nami” czy „Napisz do nas”.
  • Stosuj przyciski Call-to-action, np. „Dodaj do koszyka” czy „Kup teraz”
  • Możesz zastosować doskonałą technikę 3xTAK. Chodzi w niej o sformułowanie trzech pytań, na które odpowiedź będzie brzmiała „TAK”. To pozwoli na utwierdzenie klienta w przekonaniu, że skorzystanie z Twojej usługi czy produktu będzie rozwiązaniem jego problemu.

Podsumowanie

Model AIDA pomaga w opracowywaniu strategii działania i wzniesieniu biznesu internetowego na wyższy poziom. Jego poszczególne etapy możesz zauważyć właściwie w każdej reklamie, spocie, w wielu treściach sprzedażowych. Spróbuj wdrożyć go do swojego działania i sprawdź, czy jest skuteczny!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *