Close

Które media społecznościowe będą najlepsze dla mojej firmy?

Działasz na rynku od lat, ale dopiero teraz odczuwasz potrzebę aktywności w mediach społecznościowych. Dopiero otworzyłeś sklep internetowy i nie wiesz, czy jak dobrze prowadzić jego fanpage. Jak umiejętnie poruszać się w social mediach? Który kanał komunikacji będzie najbardziej odpowiedni dla twojej marki? Oto przewodnik po mediach społecznościowych, który pomoże ci dotrzeć do konkretnej grupy klientów.

Facebook

To największy na świecie serwis społecznościowy z zaawansowanymi opcjami reklamy dla firm. Przez wiele marek jest uznawany za obowiązkowy kanał komunikacji z fanami ze względu na jego powszechność. Pozwala na prowadzenie szybkiej i dwustronnej komunikacji, chociażby dzięki zaawansowanemu systemowi wiadomości lub ułatwienia w panelu administratora. Wśród użytkowników Facebooka znajdują sie praktycznie wszystkie grupy wykształcenia i wiekowe, co daje mu przewagę nad innymi portalami. Dzięki spersonalizowanym reklamom trafisz do szerokiej i dopasowanej do twojej marki grupy klientów.

W jakiej branży może być przydatny: e-commerce, firmy usługowe, politycy, organizacje non-profit, znane osoby, edukacja i rozrywki.

Setugo.pl - Agencja Marketingu Internetowego Poznań - szkolenia content marketing - prowadzenie facebooka
Żeby dobrze wybrać odpowiedni kanał komunikacji sprawdź, czy oferuje ci on grupę odbiorców najbardziej zbliżoną do twoich klientów.

Instagram

Instagram to serwis stworzony z myślą o użytkownikach mobilnych, czyli takich, którzy traktują smartfon czy tablet jak swoją drugą rękę. Główną rolę w prowadzeniu konta marki (np. odzieżowej) odgrywają atrakcyjne fotografie. Jedną z największych zalet jest możliwość skorzystania z filtrów, które zmieniają nasze zdjęcia w modne obrazy. Dużą rolę w życiu Instagrama odgrywają hasztagi (ang. hashtag), dzięki którym można dotrzeć do większych grup odbiorców lub znaleźć publikacje na nasz temat. Przedział wiekowy użytkowników Instagrama obejmuje osoby od 13. do 35. roku życia, co pokazuje, że jest to idealne miejsce do promocji marek skierowanych na młodych i aktywnych konsumentów.

W jakiej branży może być przydatny: e-commerce, marki premium i lifestyle’owe, znane osobistości, moda i uroda.

Google+

Na temat Google+ pojawiło się wiele żartów – głównie za sprawą tego, że tak naprawdę marki nie przykładają dużej wagi do obecności w tym serwisie. Jednym z najważniejszych powodów jest… brak publiczności, lecz mimo wszystko firmy wciąż zakładają na nim konto. Być może dlatego, że do tej pory Google+ często było miejscem dyskusji na wyższym poziomie merytorycznym niż np. na Facebooku. Eksperckie grupy to doskonałe źródło wiedzy, a ponadto Google+ pomagało w pozycjonowaniu strony.

W jakiej branży może być przydatny: dla ekspertów i specjalistów z różnych dziedzin.

Twitter

Ten kanał nie jest w Polsce aż tak popularny, jak w Stanach Zjednoczonych czy na zachodzie Europy, jednak ta sytuacja szybko się zmienia. Twitter to serwis polegający na szybkiej wymianie informacji – cały komunikat musi zostać zawarty w maksymalnie 140 znakach. Taka komunikacja to prosty sposób na nawiązywanie znajomości i kontaktowanie się z osobami o podobnych zainteresowaniach, ale również marki co raz częściej decydują się na „ćwierkanie” – i to z dobrymi efektami. Jednym z najważniejszych elementów podczas prowadzenia konta na Twitterze są hashtagi, dzięki którym możemy badać trendy w branży, sprawdzać informacje na temat marki czy nawiązywać komunikację z konkretnymi osobami. Warto dodać, że jeśli zajmujesz się prowadzeniem biura poselskiego czy odpowiadasz za wizerunek i kampanię polityka, radnego lub innej osoby publicznej, to Twitter jest obowiązkowy. To właśnie w tym serwisie obecni są najpopularniejsi politycy (m.in. Radosław Sikorski), którzy za jego pomocą nawiązują kontakt z aktywnymi wyborcami. Jeśli twoją grupą docelową są wykształceni mężczyźni – eksperci w swoim zawodzie, to Twitter będzie dobrym wyborem.

W jakiej branży może być przydatny: firmy usługowe, agencje SEO/SEM, portale informacyjne, politycy, dziennikarze, publicyści, organizacje non-profit, sportowcy, znane osobistości.

Snapchat

Snapchat to aplikacja, której popularność w Polsce urosła w zaskakująco szybkim tempie. Jeszcze rok temu korzystali z niej nieliczni, dziś odważnie decydują się na nią również polskie marki. Jak wygląda komunikacja na Snapchacie? To bardzo proste: wszystko polega na tworzeniu filmików lub zdjęć, do których można dodać napisy, efekty graficzne czy animacje. Cechą charakterystyczną dla publikacji jest krótki czas emisji. Wszystkie treści znikają po 24 godzinach od momentu opublikowania. To prawdziwe wyzwanie dla działu content marketingu, ale też i duża satysfakcja. Polskie marki (np. Deezee.pl) z powodzeniem wykorzystują Snapchata w swojej komunikacji – dzięki temu zmniejszają dystans na linii sklep-klient i pokazują się od zwykłej, ludzkiej strony.

W jakiej branży może być przydatny: e-commerce, artyści, blogerzy i blogerki, modelek, znane osobistości, firmy z branży turystycznej i rozrywkowej, kluby muzyczne i fitness.

Pinterest

Pinterest to portal stworzony do segregowania i zbierania zdjęć wszystkich rzeczy, jakie nas interesują. Prawie 80% użytkowników serwisu to kobiety, które kolekcjonują we własnych albumach zdjęcia mebli, ubrań, kosmetyków, dekoracji czy inspiracji. Są one również świadomymi konsumentkami, które kupują przedmioty przypinane do swoich tablic. Z racji tego, że największą wagę w serwisie odgrywają fotografie, warto zadbać o ich jak najwyższą jakość, oraz o to, żeby były tylko i wyłącznie twojego autorstwa.

W jakiej branży może być przydatny: e-commerce, marki premium, fotografowie, osoby zajmujące się rękodziełem, blogerzy i blogerki.

LinkedIn

LinkedIn to portal dla ekspertów z różnych dziedzin. To również doskonałe miejsce do budowania osobistego portfolio, a także do rekrutacji: serwis zrzesza miliony ekspertów z różnych branż z całego świata. Czy każda firma musi być na nim obecna? Nie zawsze; wszystko zależy od specyfiki i rodzaju działalności – swoje miejsce na LinkedIn z powodzeniem znajdą agencje SEO/SEM, firmy usługowe, a także działy kadrowe, które zajmują się rekrutacją wykwalifikowanych ekspertów. To doskonały portal do stworzenia własnej wizytówki i zareklamowania się, np. po to, by pozyskać klientów jako freelancer lub łatwiej znaleźć pracę. Podstawowe konto na portalu jest darmowe, a za dodatkową opłatą można wykupić pakiet Premium, który odblokowuje nam dostęp do większej ilości opcji.

W jakiej branży może być przydatny: osoby poszukujące pracy, specjaliści z różnych dziedzin, firmy chcące pozyskać nowych klientów, działy rekrutacji.

YouTube

YouTube to najpopularniejszy serwis społecznościowy bazujący na content video. Dlaczego marki co raz częściej zakładają na nim swoje profile i tworzą angażujące treści? Ponieważ dzięki temu mogą trafić do szerszej grupy odbiorców, jak i również edukować swoich klientów – od lat wideoporadniki są hitem na zachodzie, a w Polsce zyskują coraz większą popularność. Bariera wejścia na YouTube jest dosyć niska: tak naprawdę nie musisz mieć ani najdroższego sprzętu nagrywającego, ani zatrudniać najdroższego montażysty. Wystarczy dobry pomysł, odrobina wyobraźni i filmik gotowy!

W jakiej branży może być przydatny: blogerzy i blogerki, e-commerce, firmy usługowe, firmy turystyczne i hotelarskie, firmy gastronomiczne.

Vimeo

Podobnie jak Youtube, Vimeo umożliwia udostępnianie materiałów video, którymi użytkownicy mogą się dzielić ze znajomymi. Różnicą przede wszystkim jest to, że Vimeo zezwala na publikowanie wyłącznie materiałów HD (wysokiej jakości) i zabrania wyświetlania banerów czy reklam. Przygotowano natomiast specjalne, profesjonalne konta dla firm, które mogą publikować dowolne materiały, np. pokazujące pracę od kuchni.

W jakiej branży może być przydatny: firmy usługowe, muzycy, montażyści, kamerzyści i specjaliści z branży filmowej, e-commerce, produkty klasy premium.

Przykład materiałów video, opublikowanych przez firmę zajmującą się sprzedażą dronów i usług z nimi związanych – Dronowo.pl

Pamiętaj! Twoja marka nie musi być obecna we wszystkich mediach społecznościowych jednocześnie. W tym przypadku nie liczy się ilość, ale jakość komunikacji i tworzonego przekazu, a także to, czy w danym serwisie znajdziesz swoich klientów.

 

One Comment on “Które media społecznościowe będą najlepsze dla mojej firmy?

Mariusz
20 marca 2016 at 20:58

W tekście wymieniono większość mediów społecznościowych. Moim zdaniem każda firma powinna zacząć od Facebooka – to już wymóg, mało jest branż, które powinny z niego zrezygnować. Następnie należy dobrać najlepsze narzędzie w zależności od grupy docelowej i prowadzonej działalności. Nie wszędzie sprawdzi się Twitter, tak jak nie wszędzie odpowiednią grupą będą osoby na Instagramie.

Dodaj komentarz