Kim byli prekursorzy marketingu? Sprawdź!

Czym jest marketing, wie prawie każdy, ale czy ktoś wie, na jaki okres przypada rozkwit marketingu? A kim byli jego prekursorzy? To wiedza, którą posiadają nieliczni. Są nimi pasjonaci albo eksperci w branży. Dlatego specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy tekst, z którego dowiesz się najważniejszych rzeczy związanych z rozkwitem i prekursorami marketingu.
Cały okres XX wieku to wielki rozkwit dla dziedziny marketingu, ponieważ sporo ekspertów tworzyło swoje własne definicje, które wprowadzały nowe zależności. Początki teorii marketingu były bardziej powiązane z rolnictwem, niż z tym, jak rozumiemy ją współcześnie. Dlatego kolejni badacze starali się tworzyć nową wizję. I tak American Marketing Association ustaliło, że „Marketing to działalność biznesowa, która kieruje przepływ towarów i usług od producentów do konsumentów”[1] Później Peter Druker stwierdził, że marketing i sprzedaż to nie to samo. Chodzi o to, aby dbać o klientów, ponieważ jego zdaniem marketing to nie sprzedaż sama w sobie, jak handel. Później pojawił się Philip Kotler…
Philip Kotler
Chyba nie ma osoby, której nie obiło się o uszy nazwisko Kotler. To niezwykle istotna postać z punktu widzenia branży, do tego bardzo charakterystyczna. Kotler to amerykański ekonomista, autor książek i podręczników. Za jego najważniejsze dzieło uznaje się Marketing Management. Wiele osób uważa je nawet za „biblię marketingu”. Pojawia się pytanie, dlaczego Kotler osiągnął tak duży sukces w dziedzinie marketingu? Oto kilka odpowiedzi:

  • uczelnie Amerykańskie to klasa sama w sobie od dziesiątek lat w w sferze kształcenia takich dziedzin jak biznes czy zarządzanie. Dlatego też, jeśli pewna wiedza i nauka przyjmie się w Stanach, to dla innych rynków również staje się normą,
  • końcówka lat 60-tych w USA to okres rozwoju gospodarczego, wtedy produkcja nie była problemem. Wyzwaniem okazywała się sprzedaż produktów, dlatego też teorie Kotlera były dla wielu zbawienne,
  • Jednak co najważniejsze P.Kotler ze swoją książką Marketing Managment otworzył nowy rozdział w marketingu, który opierał się na procesowym podejściu, którego najlepszym symbolem będzie akronim APIC (Analysis, Planning, Implementation, Control).

Prof. dr hab. Jerzy Altkorn
Przeniesiemy się na chwilę w obszar polskich naukowców. Wyjątkowy Profesor Jerzy Altkorn zajmuje bez wątpienia znaczące miejsce w polskiej nauce o handlu, przedsiębiorstwie handlowym, a także marketingu. Wiele prac profesora zachęcało lub było źródłem wiedzy, refleksji, a także inspiracji dla młodszych pokoleń. Jego dzieła opierają się na rozległej literaturze światowej, dostosowanej do orientacji rynku polskich przedsiębiorstw, które przechodziły transformacje ustrojową po roku 1989. Altkorn bez wątpienia mocno akcentował potrzebę utworzenia odpowiednich fundamentów do nauczania marketingu. To właśnie profesor Altkorn współtworzył polską szkołę marketingu.
Jego najważniejsze działa to:

  • Podstawy marketingu (Instytut Marketingu, Kraków, 1. wydanie 1992, wielokrotnie wznawiane),
  • Leksykon marketingu – praca zbior. pod wspólną redakcją z profesorem Teodorem Kramerem (PWE, Warszawa 1998),
  • Strategia marki (PWE, Warszawa 1999),
  • Kierunki rozwoju zarządzania marketingowego w Polsce (AE, Kraków 1999).

Prof. dr hab. Tadeusz Sztucki
Ten nietuzinkowy profesor pisał sporo o marketingu, rynku oraz promocji. Uwielbiał mówić „nie można sprzedać tego, o czym nie wiedzą nabywcy”. Chyba się z tym zgodzicie, prawda? Bo jak tu sprzedawać produkty, kiedy nasz przyszły klient o tym nie wie. Trzeba zadbać o rozgłos, powiedzieć mu o tym. Także wiele w naszych rękach, nie liczy się tylko produkt, ale też dodatkowy aspekt. Tak więc Tadeusz Sztucki dr hab. profesor zwyczajny już w latach 60 został inicjatorem, organizatorem, a zarazem wykładowcą na kursach reklamy i aktywizacji sprzedaży Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Przede wszystkim profesor Sztucki łączy wiedzę praktyczną z teoretyczną, co stara się przekazywać w swoich książkach. Jedne z ważniejszych publikacji to:
•        Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców,
•        Encyklopedia marketingu,
•        Marketing przedsiębiorcy i menedżera. Rynek-marketing-nabywca, strategie marketingowe, marketingowa organizacja przedsiębiorstwa.
Warto zapamiętać również jego słowa:
„Najgorszym sposobem uczenia się jest uczenie się na własnych błędach, lepszym – na cudzych, a jeszcze lepszym – na własnych i cudzych osiągnięciach.”
Jerome McCarthy
Edmund Jerome McCarthy to amerykański profesor i autor publikacji. Znany szczególnie ze swojej propozycji mix marketingu, którą omawia w swojej publikacji z roku 1960 pt. Basic Marketing: A Managerial Approach. McCarthy był także założycielem, członkiem rady doradczej, a przy tym konsultantem Planned Innovation Institute. Nie możemy zapomnieć o ważnej dacie, ponieważ w 1987 r. McCarthy otrzymał nagrodę Trailblazer Award od American Marketing Association, która oznaczała, iż uznano go za jednego z „pięciu najlepszych” liderów marketingu. Podstawy mix marketing zna chyba każdy, nie wyobrażamy sobie działania bez tego, dlatego jest to oczywiście, że postać ta wpłynęła na działania tak wielu osób.
Oczywiście do wyżej przedstawionych postaci moglibyśmy jeszcze dopisać całkiem sporo innych niezwykłych nazwisk, jednak my zdecydowaliśmy się wybrać kilka, które spośród groma osób przykuły naszą szczególną uwagę i były dla nas samych znaczących. Może i w waszych działaniach coś zmienią i sprawią, że zaczniecie myśleć inaczej? A może podzielić się z nami swoimi inspiracjami? Czekamy!
Źródła:
[1]Marketing is the performance of business activities that direct the flow of goods and services from producers to consumers, źródło:The National Marketing Review Fall, 1935, s. 156.

Zaufaj specjalistom z ponad 10 letnim doświadczeniem.

Twój content w dobrych rękach

Skuteczna agencja content marketingowa.

Skontaktuj się z nami

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *