Co powinna posiadać templatka dla bloga firmowego, aby była intuicyjna i poprawnie stworzona?

Kiedy myślisz o projekcie własnego mieszkania, zastanawiasz się nad jego układem i chcesz zadbać o jego ergonomiczny układ. Wykorzystujesz każde wolne miejsce, układasz tak sprzęty i urządzenia, aby te najczęściej używane i najbardziej potrzebne były zawsze pod ręką. Nie inaczej powinieneś myśleć o układzie swojego bloga firmowego. Dzisiaj opowiem Ci co jest najważniejsze w przypadku układu, wyglądu i rozmieszczenia elementów na Twoim blogu firmowym.

Blog urządzony meblami IKEA

Przyznaj sam, że na pierwszy rzut oka jesteś w stanie ocenić, które meble są zakupione w IKEA. Trudno odnieść wrażenie, że cała Polska aktualnie urządza w tej sieciówce swoje mieszkania. Podobnie sprawa wygląda kiedy wchodzisz na blogi – wygląd większości jest bardzo zbliżony. Wyróżnia je jedynie różnorodność treści i obrazów. Wynika to często z tego, że wiele blogerów czy firm korzysta z gotowych, często darmowych szablonów z WordPressa.

W internecie znajdziesz wielu zwolenników własnego, tworzonego szablonu bloga. Minusem takiego rozwiązania są z pewnością koszty, plusem natomiast personalizacja i idealne dopasowanie wyglądu bloga do strony firmowej. Jednak możliwość postawienia bloga w kilka minut skutecznie zachęca do skorzystania z darmowych lub tanich szablonów. Nie myśl, że kiedy wybierasz gotowy szablon,  nie możesz go modyfikować. Po pierwsze dobierasz układ – zdjęcia po lewej, czy po prawej, fotografie duże, czy małe, modyfikujesz także kolorystykę, często czcionkę i zawartość pasków bocznych. Darmowe rozwiązanie na początek z pewnością powinno wystarczyć.

Liczby

Wróćmy jeszcze na moment do przykładu z urządzaniem mieszkania. Nim będziesz je remontował pod swoje gusta i zarządzał funkcjonalnościami, musisz wybrać jego układ. Weźmiesz pewnie pod uwagę liczbę mieszkańców, tym samym i pokoi. W blogu musisz zastanowić się nad liczbą kategorii i wpisów.  Blog układem musi przypominać Twoją stronę firmową. Załóżmy, że Twoja strona działa na zasadzie one page. To modne aktualnie rozwiązanie, może sprawić Ci problem w przypadku bloga, który z reguły ma chociażby paginację. Dlatego aby nie zdezorientować użytkownika zachowaj spójność kolorystyki, ale także belki nawigacji na każdej podstronie.

Agencja content marketingowa - Setugo.pl

żródło: Strona główna Setugo.pl

Agencja content marketingowa - Setugo.pl

Żródło: Widok z sekcji blog

Oprócz wspomnianej belki, warto zastosować stopkę, która będzie tożsama z innymi podstronami. W Twojej stopce z pewnością znajdują się dane kontaktowe i odnośniki do mediów społecznościowych. To intuicyjne miejsce, gdzie czytelnik będzie szukał do Ciebie kontaktu.

Jeżeli masz atrakcyjny produkt

Jeżeli Twój produkt jest szczególnie atrakcyjny, czyli zawiera się w branży np. fashion, ogrodniczej, aranżacji wnętrz – postaw na zdjęcia. Twój blog może w takiej sytuacji oddziaływać fotografią na użytkownika. A same zdjęcia produktowe dobrze wplecione w treść i układ nie zdezorientują czytelnika.

Agencja content marketingowa - Setugo.pl

Żródło: Pierwszy widok po wejściu na blog, producenta rajstop gabriella.pl

Tagi

Blog firmowy często odpowiada na wiele problemów użytkowników. Jeżeli użytkownik poszukuje informacji, np. „jak zwalczyć katar naturalnymi sposobami”, może trafić na Twojego bloga, gdzie odpowiadasz na to pytanie. Dodatkowo możemy założyć, że skoro poszukuje naturalnych metod na katar może poszukiwać także na inne dolegliwości. Wystarczy wtedy, że pod wpisem dodasz TAG, np. „naturalne metody na przeziębienie”. Taki tag, otrzymają wszystkie Twoje artykuły traktujące o tym temacie. Następnie, decydując o układzie bloga,  już na pierwszej stronie bloga dodaj sekcję grupującą najczęściej używane TAGI. Użytkownik po naciśnięciu w dany TAG zostanie przeniesiony do landing page grupujący wszystkie wpisy z tym TAG’iem.

Kategorie

Blog firmowy jest dla Twoich klientów, ale także dla pracowników aktualnych i potencjalnych. Jeżeli wyjeżdżacie na wiele imprez integracyjnych i podjąłeś decyzję o tym, aby takie wpisy na blogu firmowym się pojawiały, zawrzyj w prawym pasku kategorię, np. „życie firmowe”. Podobnie z artykułami, które są np. poradnikowe, warto opatrzyć je specjalną kategorią. Uprości to nawigację wewnątrz bloga sprawi, że użytkownik łatwo odnajdzie poszukiwane przez niego treści. A przecież na tym Ci zależy, prawda?

Niech belka nawigacji śledzi użytkownika

Ile firm i osób, tyle zdań na temat wyglądu szablonu bloga firmowego. Pamiętaj jednak, że to Twój potencjalny klient będzie czytał treści w nim umieszczone. Ułatw mu przejście do formularza kontaktowego, aby w prosty sposób mógł się z Tobą skontaktować. Dodatkowo mimo, że użytkownik jest w trakcie czytania artykułu, zostaw swoje logo w ciągłym zasięgu jego oka, a po jego naciśnięciu spraw, aby użytkownik intuicyjnie wrócił na stronę główną całego site.

Trudno nie wspomnieć o mobile

Wszyscy mówią o mobile, ale w przypadku bloga brak dostosowania do czytelników korzystających z przenośnych urządzeń, może faktycznie stanowić duży problem. Jeżeli wybierzesz szablon, który tak układa treść na mobile, że czytając artykuł odpada palec od scrollowania, to wiedz, że wejść z takich urządzeń zbyt wielu nie zanotujesz.

Dlatego pamiętaj, że nic tak nie denerwuje, jak cały artykuł na stronie otwierającej bloga. Kiedyś najnowszy wpis blogowy umieszczało się na pierwszej stronie bloga cały, rozwinięty. Teraz wydaje się być to nie do pomyślenia. Gdybyś jednak zastanawiał się nad motywem, który nie skraca tekstu do tzw. zajawki i nie pokazuje fotografii, porzuć natychmiast ten pomysł. Dodatkowo musisz mieć ładne zdjęcie w miniaturce, nawet jeżeli Twoja firma nie sprzedaje atrakcyjnych produktów, wyszukaj ładne zdjęcie, które będzie nawiązywać do treści artykułu.

Zastanów się, jakiego efektu oczekujesz od użytkownika i tak poprowadź jego ścieżkę poruszania się po blogu. Jeżeli zależy Ci na konkretnych reakcjach, tak dobierz rozwiązanie, aby użytkownik mimowolnie trafił tam gdzie tego oczekujesz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *